%0 Journal Article %T رابطه به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی دوران بحران کویید 19 و عملکرد تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش میانجی کیفیت تجارب یادگیری %J مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار %I دانشگاه علوم پزشکی سبزوار %Z 2821-1375 %A صباغی نیا, مسعود %A ربیعی, مهدی %A صادقی, حمید %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 29 %N 4 %P 475-484 %! رابطه به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی دوران بحران کویید 19 و عملکرد تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش میانجی کیفیت تجارب یادگیری %K شبکه‌های اجتماعی مجازی %K تعاملات آموزشی %K عملکرد تحصیلی %K کیفیت تجارب %R %X زمینه و هدف: ظهور فناوری و وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکه‌های اجتماعی مجازی، موجب تغییرات آموزش سنتی و تعاملات آموزشی گردیده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بکارگیری شبکه­های اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، تعداد 327 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1399 با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی بررسی شدند. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه‌های بکارگیری شبکه­های اجتماعی در تعاملات آموزشی کلیم­شستانی (1395) و کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) استفاده گردید و ملاک اندازه­گیری عملکرد تحصیلی، معدل دانشجویان بود. برای تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SPSS16 و آزمون­های همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون سوبل استفاده گردید.یافته‌ها: میانگین نمره دانشجویان در بکارگیری شبکه ­های اجتماعی در تعاملات آموزشی (0/88±3/45)، تجارب یادگیری (0/71±3/65) و عملکرد تحصیلی (1/42±17/05) بود. یافته­ ها نشان داد بین بکارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان با نقش متغیر میانجی کیفیت تجارب یادگیری رابطه مثبت معنادار (0/05>p)Z=2/41 وجود دارد. بکارگیری این شبکه‌ها در تعاملات آموزشی با عملکرد تحصیلی آنها رابطه مثبت معناداری (0/05>P) r=7/42دارد. بین بکارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی با کیفیت تجارب یادگیری آنها رابطه مثبت معناداری (0/05>p)r=0/617 هست و کیفیت تجارب یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معناداری (0/05>p)r=587 دارد.نتیجه‌گیری: با توجه به وجود رابطه معنادار متغیرهای پزوهش پیشنهاد می­شود همراه با آموزش حضوری، از آموزش مجازی نیز جهت بهبود امر آموزش استفاده شود. %U https://jsums.medsab.ac.ir/article_1505_a8ce8cb34bc78f467e98efaa964d6aa7.pdf