%0 Journal Article %T اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه %J مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار %I دانشگاه علوم پزشکی سبزوار %Z 2821-1375 %A ابدالی, اعظم %A گل محمدیان, محسن %A رشیدی, علیرضا %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 25 %N 4 %P 573-580 %! اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه %K درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد %K اضطراب امتحان %K سرزندگی تحصیلی %K دانش-آموزان %R %X چکیدهاهداف از جمله مشکلات دانش آموزان که بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر نا مطلوبی دارد اضطراب امتحان و نداشتن سرزندگی تحصیلی است. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان انجام پذیرفت. مواد و روش روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر مقطع دو متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 30 نفر از دانش‌آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در گروه آزمایش مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد، در 5 هفته پیاپی، هفته ای دو جلسه ارائه شد. برای گرد آوری داده‌ها، آزمودنی‌ها پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1984) و سرزندگی تحصیلی دهقانی و حسین چاری (1391) را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه تکمیل کردند. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نتایج نشان داد اندازه اثر متغیر های اضطراب امتحان در پس آزمون(93%) و پیگیری ( 83 % ) و در متغیر سرزندگی تحصیلی در پس آزمون( 64%) مرحله پیگیری( 61 %) است(001/0< p).نتیجه گیری بر اساس یافته ها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، اضطراب امتحان در زمان پس آزمون و پیگیری به طور معنادار کاهش و سرزندگی تحصیلی افزایش یافته است. یافته‌های این پژوهش نقش و اهمیت درمان پذیرش وتعهد در کاهش اضطراب امتحان و افزایش سرزندگی تحصیلی را خاطر نشان می‌سازد. %U https://jsums.medsab.ac.ir/article_1102_bac01e693f51a024d244c9728be81c56.pdf