مدیریت آموزش
رضا دیهیم؛ یونس وکیل الرعایا
دوره 30، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1402، ، صفحه 1-12
چکیده
زمینه و هدف: کارآفرینی در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی، مسئله مهمی است و به همین دلیل کشورهای مختلف جهان توجه خاصی به آن دارند و ارتقای مهارتهای کارآفرینی را در اولویتهای برنامههای توسعه خود قرار دادهاند. هدف این پژوهش بررسی نقش استراتژیک وجوه هفتگانه عدالت سازمانی در ارتقای مهارتهای کارآفرینی نیروی انسانی بوده ...
بیشتر
زمینه و هدف: کارآفرینی در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی، مسئله مهمی است و به همین دلیل کشورهای مختلف جهان توجه خاصی به آن دارند و ارتقای مهارتهای کارآفرینی را در اولویتهای برنامههای توسعه خود قرار دادهاند. هدف این پژوهش بررسی نقش استراتژیک وجوه هفتگانه عدالت سازمانی در ارتقای مهارتهای کارآفرینی نیروی انسانی بوده است.مواد و روشها: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تعداد 600 نفر است. در این پژوهش برای انتخاب حجم نمونه مدیران و کارشناسان از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد 234 نفر براساس فرمول کوکران بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته عدالت سازمانی و پرسشنامه کارآفرینی اسمیت و همکاران (2008) بود. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد که نتایج بهدستآمده نشان از پایایی و روایی موردقبول برای ابزارها داشت.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که ابعاد رویهای، مراودهای، توزیعی، اطلاعاتی، زبانشناختی، احساسی و مشاهدهای عدالت سازمانی بر ارتقای مهارتهای کارآفرینی (فنی، مدیریتی، نوآورانه و بلوغ شخصی) منابع انسانی تأثیر معنیدار دارد.نتیجهگیری: نتایج حاکی از این است که در اقتصادهای در حال ظهور، آموزش و پرورش کارآفرینی، در شکل دادن به جامعه از طریق توانمند ساختن افراد برای پیشرفت در حرفهها و زندگی خود، بهطور فزایندهای اهمیت دارد.
مدیریت آموزش
آسیه نمازی؛ مرضیه مسجودی
دوره 30، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1402، ، صفحه 51-63
چکیده
زمینه و هدف: پاندمی کووید 19 باعث تغییرات بسیاری در روشهای آموزشی دانشگاههای کشور شد و بسیاری از مؤسسات آموزشی، به ایجاد و راهاندازی کلاسهای مجازی یا توسعه نظامهای سنتی خود پرداختند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی از آموزش مجازی و ارتباط آن با اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد رشت در دوران همهگیری بیماری کرونا ...
بیشتر
زمینه و هدف: پاندمی کووید 19 باعث تغییرات بسیاری در روشهای آموزشی دانشگاههای کشور شد و بسیاری از مؤسسات آموزشی، به ایجاد و راهاندازی کلاسهای مجازی یا توسعه نظامهای سنتی خود پرداختند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی از آموزش مجازی و ارتباط آن با اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد رشت در دوران همهگیری بیماری کرونا انجام گرفت.مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که در آن 425 نفر از دانشجویان در دو گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه خودگزارشی در مورد رضایتمندی از آموزش مجازی و اشتیاق تحصیلی فردریکز را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از آزمونهای آماری تی مستقل، واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: میانگین نمره کسبشده از مقیاس رضایت 22/89±78/70و اشتیاق تحصیلی، 11/58±51/12بود. کمترین رضایتمندی در گروه علوم پزشکی وجود داشت و همزمان اشتیاق تحصیلی آنها نیز نسبت به سایرین پایینتر گزارش شد. میزان رضایت از روش آموزش مجازی در دانشجویان غیربومی و تحصیلات تکمیلی نسبت به دیگر دانشجویان بالاتر بود. همچنین بین نمره رضایتمندی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان، همبستگی آماری معنیدار مشاهده شد (0/004=p).نتیجهگیری: با توجه به اهمیت اشتیاق تحصیلی بهویژه در رشتههای علوم پزشکی که با حفظ جان افراد سرکار دارند، نیاز به توانمندسازی و آموزش مهارت کار با آموزش مجازی برای ایجاد افزایش رضایتمندی و ارتباطگیری مناسب استادان با دانشجویان برای بهبود وضعیت ایجادشده ناشی از همهگیری وجود دارد.
مدیریت آموزش
فاطمه غلامی؛ نعمت اله شموسی؛ عبدالرشید خزاعی فیض آباد؛ فرحناز یوسفی
دوره 30، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1402، ، صفحه 78-87
چکیده
زمینه و هدف: پس از اعلام همهگیری یا پاندمی بیماری کرونا، مسئولین ارشد نظام سلامت در دنیا ازجمله وزیر بهداشت ایران نتیجه تلاشها و اقدامات درمانی و بهداشتی را از طریق رسانه به اطلاع عموم رساندند. مطالعه حاضر با هدف تحلیل گزارشهای رسانهای وزیر بهداشت ایران درباره بیماری کووید-19در قالب مطالعهای کیفی و با تمرکز بر همنشینی واژگانی، ...
بیشتر
زمینه و هدف: پس از اعلام همهگیری یا پاندمی بیماری کرونا، مسئولین ارشد نظام سلامت در دنیا ازجمله وزیر بهداشت ایران نتیجه تلاشها و اقدامات درمانی و بهداشتی را از طریق رسانه به اطلاع عموم رساندند. مطالعه حاضر با هدف تحلیل گزارشهای رسانهای وزیر بهداشت ایران درباره بیماری کووید-19در قالب مطالعهای کیفی و با تمرکز بر همنشینی واژگانی، گفتمان و استراتژیهای ارتباطی انجام گردید.مواد و روشها: این پژوهش مروری بر گزارشهای خبری منتشرشده در بازه زمانی ۲۰ آذر ۱۳۹۸ تا انتهای خیز سوم کرونا (۱ بهمن ۱۳۹۹) است که از پایگاه خبرگزاری مهر استخراج و بهترتیب تاریخ و با فرمت یکسان، در قالب 316 گزارش خبری (155800 واژه) جمعآوری گردید. سپس بسامد واژگان مرتبط و پرکاربرد در پیکره زبانی براساس بافت کلام بررسی شد. درونمایهها با استفاده از الگوی کلارک و براون (2013) در شش مرحله بهدست آمد: آشنایی با دادهها، کدگذاری، جستوجوی درونمایهها، مرور درونمایهها، معرفی و نامگذاری درونمایهها و در نهایت جمعبندی و نگارش تحلیل نهایی.یافتهها: مفاهیم در نُه دسته استخراج شدند: تبیین وظایف وزارت بهداشت، تعیین تکلیف برای مردم، انسجامبخشی به نیروهای مردمی، امیدآفرینی در میان مخاطبان، تأکید بر پایههای اعتقادی، ترسیم شیوههای آموزش مجازی، بهکارگیری استعارات، بیان ابعاد بینالمللی و استفاده از ابزارهای عاطفی.نتیجهگیری: مفاهیم استخراجشده بیانگر تلاش ستاد ملی کرونا برای تفهیم موضوع، جلب همکاری و همراه کردن مردم در مقابله با انتشار بیماری میباشد.
مدیریت آموزش
مریم وفاخواه؛ مهدی سلیمی؛ مینا مستحفظیان؛ رضا شجیع
دوره 29، شماره 5 ، آذر و دی 1401، ، صفحه 683-696
چکیده
زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائه شبکه مضامین اجزای مدیریت نظاممند HSE در اماکن ورزشی بود.مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجرای از نوع تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان در تحقیق صاحبنظران و مطلعین حوزه مدیریت اماکن ورزشی بودند. نمونهگیری با روش حداکثر تنوع انجام شد و مجموع افراد مشارکتکننده ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائه شبکه مضامین اجزای مدیریت نظاممند HSE در اماکن ورزشی بود.مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجرای از نوع تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان در تحقیق صاحبنظران و مطلعین حوزه مدیریت اماکن ورزشی بودند. نمونهگیری با روش حداکثر تنوع انجام شد و مجموع افراد مشارکتکننده 11 نفر بودند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و بهمنظور بررسی کیفیت و اعتباربخشی نتایج در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد.یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان داد نگاره اجزای مدیریت HSE در اماکن ورزشی دربرگیرنده 6 مضمون فراگیر (فعالیتهای بهداشت حرفهای، برنامهریزی و پیشگیری فعال، الزامات، طرحریزی، مشارکت و پایش، تأمین منابع)، 16مضمون سازماندهنده (بهداشت محیط، بهداشت فردی، سختافزار، مدیریت ریسک، مدیریت حوادث، الزامات ایمنی، الزامات قانونی و حقوقی، الزامات محیطی، استانداردسازی، مدیریت پسماند، نظارت، یکپارچهسازی سیستم، مشارکت ذینفعان، تأمین منابع مالی، تأمین منابع انسانی و تجهیزات و تسهیلات) و 75 مضمون پایه است.نتیجهگیری: آنچه شبکه مضامین در این تحقیق ارائه کرده است رد وجود هرگونه سلسلهمراتب در بین اجزای مدیریت نظاممند HSE و شناوری مضامین است که لازم است بر وابستگی و ارتباط متقابل میان آنها تأکید شود.
مدیریت آموزش
مسعود صباغی نیا؛ مهدی ربیعی؛ حمید صادقی
دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 475-484
چکیده
زمینه و هدف: ظهور فناوری و وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکههای اجتماعی مجازی، موجب تغییرات آموزش سنتی و تعاملات آموزشی گردیده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: ظهور فناوری و وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکههای اجتماعی مجازی، موجب تغییرات آموزش سنتی و تعاملات آموزشی گردیده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، تعداد 327 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1399 با روش نمونهگیری طبقهای نسبی بررسی شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای بکارگیری شبکههای اجتماعی در تعاملات آموزشی کلیمشستانی (1395) و کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) استفاده گردید و ملاک اندازهگیری عملکرد تحصیلی، معدل دانشجویان بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS16 و آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون سوبل استفاده گردید.یافتهها: میانگین نمره دانشجویان در بکارگیری شبکه های اجتماعی در تعاملات آموزشی (0/88±3/45)، تجارب یادگیری (0/71±3/65) و عملکرد تحصیلی (1/42±17/05) بود. یافته ها نشان داد بین بکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان با نقش متغیر میانجی کیفیت تجارب یادگیری رابطه مثبت معنادار (0/05>p)Z=2/41 وجود دارد. بکارگیری این شبکهها در تعاملات آموزشی با عملکرد تحصیلی آنها رابطه مثبت معناداری (0/05>P) r=7/42دارد. بین بکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی با کیفیت تجارب یادگیری آنها رابطه مثبت معناداری (0/05>p)r=0/617 هست و کیفیت تجارب یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معناداری (0/05>p)r=587 دارد.نتیجهگیری: با توجه به وجود رابطه معنادار متغیرهای پزوهش پیشنهاد میشود همراه با آموزش حضوری، از آموزش مجازی نیز جهت بهبود امر آموزش استفاده شود.
مدیریت آموزش
آرزو داوری نیا مطلق قوچان؛ فاطمه برزویی؛ زهره محمدزاده تبریزی؛ رویا اکبرزاده؛ حمیده یزدی مقدم
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 195-205
چکیده
مقدمه و هدف: استفاده از روش های نوین ارزشیابی بالینی یکی از سیاست های مهم موسسات آموزشی است. لاگبوک بعنوان یکی از موثرترین شیوه های نوین در ارزشیابی فعالیتهای بالینی محسوب میگردد. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی لاگ بوک الکترونیکی در جهت بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در کارآموزی های در عرصه انجام ...
بیشتر
مقدمه و هدف: استفاده از روش های نوین ارزشیابی بالینی یکی از سیاست های مهم موسسات آموزشی است. لاگبوک بعنوان یکی از موثرترین شیوه های نوین در ارزشیابی فعالیتهای بالینی محسوب میگردد. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی لاگ بوک الکترونیکی در جهت بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در کارآموزی های در عرصه انجام گردید.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است. در مرحله کیفی تدوین لاگبوکهای کارآموزی در عرصه با تکنیک دلفی و با روش مبتنی بر هدف انجام و سپس نسخه الکترونیک به صورت نسخه تحتوب و اپلیکیشن اندروید طراحی شد .در مرحله کمی ارزشیابی بالینی بر روی 30 دانشجوی کارشناسی اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی سبزوار اجرا شد. در انتهای ترم، فرم رضایتمندی توسط دانشجویان تکمیل و با آزمونهای آماری توصیفی، تحلیل شد.نتایج: مشارکت کنندگان مطالعه حاضر شامل دانشجویان ترم 7 اتاق عمل (18 نفر) و ترم 8 هوشبری (12 نفر) بودند. میانگین سنی نمونه های پژوهش بین 21 تا 22 سال بود. نتایج نشان داد که رضایت دانشجویان اتاق عمل و هوشبری از ارزشیابی کارآموزی بالینی از طریق لاگ بوک الکترونیک در کلیه آیتم ها بسیار خوب و خوب می باشد.نتیجه گیری: استفاده از لاگ بوک الکترونیک باعث ارتقاء ارزیابی عملکرد دانشجویان توسط اساتید بالینی شده و همچنین باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت افزایش صلاحیت بالینی در انجام پروسیجر و نقش های خود در اتاق عمل در محیط های کارآموزی می گردد.
مدیریت آموزش
موسی الرضا محقق نژاد؛ امیر اشکان نصیری پور؛ روح اله زابلی؛ حسین دامغانیان
دوره 28، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 959-969
چکیده
مقدمه و هدف: بیمارستانها بهعنوان یکنهاد مهم در نظام نوین درمان با استفاده از منابع مختلف، مسئولیت تأمین، حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه را به عهدهدارند. برای انجام این خدمت مهم لازم است که نیازهای آنها بهدرستی تأمین شود. این مطالعه باهدف طراحی الگوی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی انجام شد.روش کار: این پژوهش ترکیبی ...
بیشتر
مقدمه و هدف: بیمارستانها بهعنوان یکنهاد مهم در نظام نوین درمان با استفاده از منابع مختلف، مسئولیت تأمین، حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه را به عهدهدارند. برای انجام این خدمت مهم لازم است که نیازهای آنها بهدرستی تأمین شود. این مطالعه باهدف طراحی الگوی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی انجام شد.روش کار: این پژوهش ترکیبی (کیفی–کمی) از نوع کاربردی است که در آن از نظرات پانزده نفر از آگاهان از شش استان کشور در مورد زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی استفاده شد. پس از انجام مصاحبهی نیمه ساختارمند، نظرات آنان تا رسیدن به مرحله اشباع جمعآوری و سپس تجزیهوتحلیل گردید. برای تعیین عوامل مؤثر از رویکرد تحلیل چارچوب استفاده شد. با استفاده از روش دلفی نیز میزان توافق خبرگان ارزیابی گردید.یافتهها: پس از تجزیهوتحلیل و کدبندیهای اولیه، درنهایت هفت موضوع اصلی شامل منابع مالی، منابع انسانی، فناوریها، تقاضای القایی، مدیریت، تأمین و توزیع و ساختمان و تجهیزات مشخص شد. دراینبین مدیریت با (میانگین 0/46±4/42و میانگین رتبهای 5/56) بهعنوان مهمترین عامل تعیین گردید.نتیجهگیری: هرچند که منابع مالی یا انسانی و سایر فاکتورهای درون یا برون سازمانی بر زنجیره تامین خدمات بیمارستانی تاثیر دارد اما سرمایه گذاری برای بهبود مدیریت از بروز بسیاری از چالش ها جلوگیری کرده یا اثر آنها را کاهش می دهد.
مدیریت آموزش
مصطفی راد؛ مجتبی راد
دوره 27، شماره 4 ، مهر و آبان 1399، ، صفحه 578-584
چکیده
زمینه و هدف موقعیتهای اضطرابی، یادگیری دانش را تحت تأثیر قرار میدهد. علت بسیاری از مشکلات جسمی و روانی میتواند اضطراب باشد. مطالعه کیفی در مورد عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد انجام نشده است؛ لذا هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانشجویان در مورد اضطراب امتحان و عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد می باشد.
مواد و روشها پژوهش ...
بیشتر
زمینه و هدف موقعیتهای اضطرابی، یادگیری دانش را تحت تأثیر قرار میدهد. علت بسیاری از مشکلات جسمی و روانی میتواند اضطراب باشد. مطالعه کیفی در مورد عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد انجام نشده است؛ لذا هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانشجویان در مورد اضطراب امتحان و عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد می باشد.
مواد و روشها پژوهش حاضر، یک مطالعه تحلیل محتوای کیفی بود که روی 25 نفر از دانشجویان محصل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که تجربه حداقل دو ترم تحصیل را داشتند و در امتحان پایان ترم شرکت کرده بودند در سال 1395انجام شد. روش نمونهگیری مبتنی بر هدف بود. دادهها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمهساختاریافته و با حضور در عرصه جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آنالیز محتوا به روش متعارف انجام گردید.
یافتهها 5 طبقه اصلی و 14 زیرطبقه حاصل شد که طبقات اصلی شامل عواقب و عوارض اضطراب امتحان، نحوه تدریس و ارزشیابی استاد، نحوه تعامل با استاد و دانشجویان دیگر، خودمدیریتی در یادگیری و کنترل اضطراب، نقش حمایتی استاد در جلسه امتحان از دادهها استخراج شد.
نتیجهگیری روشهایی مانند تنآرامی و توسل، شناخت بیشتر استادان، استفاده استادان جوان از تجربه استادان باتجربه، روشهای نوین آموزشی، مشخص کردن منابع کافی و طراحی سوال از همان منابع، حضور در جلسه امتحان از اول تا آخر ساعت امتحانی، پخش نمره کلاسی در طول ترم از جمله عواملی است که میتواند باعث کاهش اضطراب امتحان گردد.
مدیریت آموزش
حمیرا وحدتی؛ علی محمد ناعمی
دوره 27، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1399، ، صفحه 441-451
چکیده
زمینه پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی با میانجیگری فراموشی سازمانی هدفمند کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار صورت گرفته است.
روش کار روش پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ...
بیشتر
زمینه پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی با میانجیگری فراموشی سازمانی هدفمند کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار صورت گرفته است.
روش کار روش پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداری پردیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به تعداد 205 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 134 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و از طریق روش نمونهگیری نظامدار (سیستماتیک) مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه فاوا محرمپور (1390)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1999) و فراموشی سازمانی هدفمند محمودوند (1390) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 و 8.8 lisrel و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید.
یافتهها یافتهها نشان دادند که: 1- بین فاوا و چابکی سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. 2- بین فاوا و فراموشی سازمانی هدفمند، رابطه مثبت معناداری وجود دارد. 3- بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی، رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری فراموشی سازمانی هدفمند در رابطه بین فاوا و چابکی سازمانی، نقش میانجیگری دارد و 45 درصد از چابکی سازمانی بهوسیله فاوا و با میانجیگری فراموشی سازمانی هدفمند، پیشبینی شد..
مدیریت آموزش
نسرین میرچولی؛ رضا دیهیم
دوره 27، شماره 2 ، خرداد و تیر 1399، ، صفحه 202-209
چکیده
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل ارتباطی نقش ایزو در کیفیت آموزش منابع انسانی بود. مواد و روشها: این مطالعه کاربردی و ترکیبی (کمی و کیفی) بود که با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی اساتید و خبرگان (10 نفر) بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی همه کارکنان بیمارستان ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل ارتباطی نقش ایزو در کیفیت آموزش منابع انسانی بود. مواد و روشها: این مطالعه کاربردی و ترکیبی (کمی و کیفی) بود که با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی اساتید و خبرگان (10 نفر) بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی همه کارکنان بیمارستان امیرالمومنین تهران (370 نفر) در سال 1398 بودند که بر اساس فرمول کوکران 226 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محقق ساخته کیفیت آموزش منابع انسانی (40 گویه) جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار PLS تحلیل شدند. یافته ها: نشان داد که کیفیت آموزش منابع انسانی دارای پنج مولفه نیازسنجی آموزشی، طراحی برنامه آموزشی، اجرای فرایند آموزش، ارزشیابی فرایند آموزش و پایش فرایند آموزش بود. نتیجه گیری: در این مدل مولفههای مذکور بهترتیب با درصد واریانس 83/11، 79/8، 84/7، 72/6 و 72/6 بیشترین تاثیر را در کیفیت آموزش منابع انسانی داشتند. همچنین مولفهها توانستند باهم 70/77 درصد واریانس کیفیت آموزش منابع انسانی را تبیین کنند و مدل برازش مناسبی داشت.
مدیریت آموزش
زهرا کیوانلو؛ علیرضا قربانی؛ حسین تیره؛ رمضان تازه گل
دوره 26، شماره 5 ، آذر و دی 1398، ، صفحه 619-626
چکیده
مقدمه: رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی یکی از فاکتور های مهم در علم مدیریت است. یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تعهد، رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن در کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر بصورت مقطعی و بر روی 288 نفر از ...
بیشتر
مقدمه: رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی یکی از فاکتور های مهم در علم مدیریت است. یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تعهد، رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن در کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر بصورت مقطعی و بر روی 288 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام گردید. ابزار مطالعه پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، رضایت شغلی (JDI) و تعهد سازمانی آلن و مایر بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری توسیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال والیس و من ویتنی در نرم افزار spss24 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در تمامی ابعاد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد و بالاترین سطح رضایت شغلی در بعد همکار و بیشترین تعهد سازمانی کارکنان در بعد عاطفی مشاهده شد. بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. (0.32= r ,0.001 (p
مدیریت آموزش
امیرحسین کیذوری؛ حمید یاقوتی مقدم؛ حمید صادقی؛ محمد حسین زاده حصاری؛ مهناز حق نظر
دوره 26، شماره 4 ، مهر و آبان 1398، ، صفحه 487-493
چکیده
زمینه و هدف: آموزش به فعالیتهای گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرحریزی میشود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده بهصورت یک کنش متقابل جریان مییابد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی همتا و غیرهمتا بر یادگیری بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش به فعالیتهای گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرحریزی میشود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده بهصورت یک کنش متقابل جریان مییابد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی همتا و غیرهمتا بر یادگیری بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعة آماری پژوهش را تمامی دانشجویان هوشبری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 48 نفر تشکیل دادند که تمامی بعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه همتا و غیر همتا جای گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه چندقسمتی بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (a= 0/93) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS16 و از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (کوواریانس) استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که یادگیری از همتایان بر عملکرد بالینی دانشجویانF=295/68, T=17,19) P
مدیریت آموزش
سید رضا آل طه؛ دکتر نگین جباری؛ کیومرث نیاز آذری
دوره 26، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1398، ، صفحه 13-23
چکیده
مقدمه: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، به عنوان نهادهای دانش محور نقش کلیدی در توسعۀ کشورها دارند و عملکرد آنها در حوزه های مختلف باید ارزیابی شود. رتبه بندی یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد، رقابت پذیری و موفقیت دانشگاه ها به شمار می آید. رتبه بندی ا ی مطلوب است که برگرفته از رسالت ای کلیدی نظام آموزش عالی باشد به گونه ای که با اجرای آن، ...
بیشتر
مقدمه: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، به عنوان نهادهای دانش محور نقش کلیدی در توسعۀ کشورها دارند و عملکرد آنها در حوزه های مختلف باید ارزیابی شود. رتبه بندی یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد، رقابت پذیری و موفقیت دانشگاه ها به شمار می آید. رتبه بندی ا ی مطلوب است که برگرفته از رسالت ای کلیدی نظام آموزش عالی باشد به گونه ای که با اجرای آن، شاهد تغییر رفتار مؤسسات در مسیر اهداف کلان باشیم.هدف از بررسی مقاله حاضر بررسی و احصاء شاخص های رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی می باشد. روش کار: در این مقاله، به شناسایی شاخص های رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی پرداختیم که از 119 گزاره 27 کد اصلی استخراج و کدها در 7 محور گروه بندی شدند.برای رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی کارکردهای اصلی در نظر گرفته شده است برای انتخاب معیارهای مناسب بر اساس تحلیل محتوا صورت گرفته و مهمترین مفاهیم هر معیار معرفی گردید. نوع مطالعه مقاله حاضر مطالعه کیفی می باشد.نتایج: نتایج بررسی نشان می دهد که نظام های رتبه بندی موجود جامع نبوده و عمدتاً با مشکلاتی در زمینه های کیفیت، وزن معیارها، عدم رعایت استانداردها مواجه هستند، نتایج نهایی پژوهش نشان می دهد تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به ترتیب استانداردسازی، عوامل آموزش، شاخص حاکمیتی، پژوهش، شاخص توسعه کیفی بوده است.کلمات کلیدی: رتبه بندی،شاخص، علوم پزشکی، استانداردسازی، توسعه کیفی
مدیریت آموزش
مریم کریمی؛ مریم کازرانی؛ مریم شکفته؛ حسن جهانی هاشمی
دوره 24، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1396، ، صفحه 121-130
چکیده
زمینه و هدف: به جهت بازتاب بین المللی دستاوردهای پژوهشی در پایگاه های اطلاعاتی، تعیین میزان انطباق چکیده ها با استانداردهای جهانی یکی از راه های بهینه سازی اطلاعات آنها و ایجاد زمینه هم سویی و هماهنگی با استانداردهای جهانی به شمار می آید، لذا پژوهش حاضر قصد دارد ضمن معرفی استاندارد چکیده نویسی(Z39.14 (R2015 ANSI/NISO ، چکیده های فارسی پایان ...
بیشتر
زمینه و هدف: به جهت بازتاب بین المللی دستاوردهای پژوهشی در پایگاه های اطلاعاتی، تعیین میزان انطباق چکیده ها با استانداردهای جهانی یکی از راه های بهینه سازی اطلاعات آنها و ایجاد زمینه هم سویی و هماهنگی با استانداردهای جهانی به شمار می آید، لذا پژوهش حاضر قصد دارد ضمن معرفی استاندارد چکیده نویسی(Z39.14 (R2015 ANSI/NISO ، چکیده های فارسی پایان نامه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را با استاندارد مورد مقایسه و ارزیابی قرار دهد. مواد و روش ها: نوع پژوهش پیمایش تحلیلی از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 386 عنوان چکیده های فارسی پایان نامه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال های 93-89 است. ابزار پژوهش، چک لیست تهیه شده از متن استاندارد (ANSI/NISO Z39.14 (R2015 است. روش نمونه گیری، طبقه ای متناسب با اندازه با استفاده از جدول اعداد تصادفی است. برای آنالیز داده ها از آمار توصیفی، آزمونهای2Anova,Chi،Tukey HSD استفاده شد. یافته ها: بین میزان رعایت مؤلفه های محتوایی استاندارد و پایان نامه های مقاطع مختلف تحصیلی و نیز دانشکده های مختلف، اختلاف معناداری مشاهده شد(P<0.05) ولی بین سالهای 89 الی 93 تفاوت معناداری مشاهده نگردید. نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش، میزان عدم رعایت پنج مؤلفه محتوایی استاندارد شامل "بیان هدف بطور واضح و روشن"(2/6 %)،"عدم استفاده از کلمات عنوان در بیان هدف پژوهش"(45/7 %)، "روش شناسی"(31/1 %)، "نتیجه گیری"(12/6%) و "یافته ها"(8/5 %) است. یافته ها نشان می دهد که نحوه نگارش چکیده ها در پایان نامه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تطابق کامل با استاندارد ندارد. لذا پیشنهاد می شود برای بهبود وضعیت تدوین چکیده ها، دستورالعمل و الگویی منسجم براساس استانداردهای بین المللی تدوین شده و ضمن آموزش، دانشجویان و اساتید ملزم به رعایت آنها شوند.
مدیریت آموزش
امیرحسین کیذوری؛ محسن صادق پور
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، ، صفحه 127-123
چکیده
اهداف: افزایش روزافزون در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر سبب تغییر در آموزش و شیوههای آن شده و ضرورت پژوهش در حوزة آموزش الکترونیکی را دو چندان کرده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسة سه روش آموزش الکترونیکی، الکترونیکی- سنتی و سنتی در یادگیری درس داروشناسی دانشجویان پرستاری، قصد دارد در جهت تحقق تحول آموزش گام ...
بیشتر
اهداف: افزایش روزافزون در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر سبب تغییر در آموزش و شیوههای آن شده و ضرورت پژوهش در حوزة آموزش الکترونیکی را دو چندان کرده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسة سه روش آموزش الکترونیکی، الکترونیکی- سنتی و سنتی در یادگیری درس داروشناسی دانشجویان پرستاری، قصد دارد در جهت تحقق تحول آموزش گام بردارد.
مواد و روشها: در این مطالعة نیمهتجربی بر اساس روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، 90 دانشجوی پرستاری ورودی 1393 و 1394 انتخاب شدند که درس داروشناسی را در ترم دوم سال تحصیلی 1394 داشتند. این افراد پس از اعلام موافقت به مطالعه وارد شدند. دانشجویان بر اساس تخصیص تصادفی به سه گروه آموزشی 30 نفری (الکترونیکی، سنتی و الکترونیکی- سنتی) وارد مطالعه شدند. در پایان دوره، با مقایسة میانگین نمرة دانشجویان تحت مطالعه، تأثیر سه روش آموزشی بر نمرات نهایی دانشجویان بررسی شد.
یافتهها: بر اساس مقایسة میانگین نمرات آزمون پایان دوره تفاوت معناداری بین سه روش آموزشی مشاهده و مشخص شد که روش آموزش الکترونیکی- سنتی در افزایش نمرة دانشجویان موفق بوده است.
نتیجهگیری: روش آموزش الکترونیکی- سنتی میتواند روش جایگزینی در آموزش درس داروشناسی دانشکدههای پرستاری استفاده شود.
مدیریت آموزش
پژمان باقری؛ ابوالقاسم آوند؛ سید امین کوهپایه؛ رضا همایونفر؛ مجتبی فرجام؛ فاطمه آوند
دوره 24، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1396، ، صفحه 51-53
چکیده
مرجعیت به معنای مراجعه مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان بدلیل قابلیت ها و پتانسیل های آن فرد یا سازمان تعریف شده است (1). مرجعیت علمی و آینده نگاری یکی از بسته های 11 گانه طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. به جهت آشنائی مقدماتی با مصداق این تعریف در شرایط موجود و نزدیک کردن ذهنیت با مفهومی که بیان گردید باید گفت یکی از مصادیق مهم ...
بیشتر
مرجعیت به معنای مراجعه مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان بدلیل قابلیت ها و پتانسیل های آن فرد یا سازمان تعریف شده است (1). مرجعیت علمی و آینده نگاری یکی از بسته های 11 گانه طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. به جهت آشنائی مقدماتی با مصداق این تعریف در شرایط موجود و نزدیک کردن ذهنیت با مفهومی که بیان گردید باید گفت یکی از مصادیق مهم مرجعیت که نقداً می توان به آن اشاره کرد شاخص استنادها (2) یا میزان رجوع دیگران به مقالات است که بیانگر ارزش و کاربرد یک مقاله در یک حوزه است و یا بعبارتی افزایش میزان ارجاعات، بیانگر مرجعیت نویسنده یا یک کشور و یا حتی مؤسسه تحقیقاتی و دانشگاه یا مجله خاص در آن موضوع خاص می باشد. پرواضح است که تولید علم به این معنا شرط لازم برای مرجعیت است اما کافی نیست و این مفهوم مدنظر این نوشتار نمی باشد.