روانشناسی و روانپزشکی
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر سخت‌رویی و سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول

محمد علی توسنگ؛ رضا پاشا*؛ سحر صفرزاده

دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 461-474

چکیده
  زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی جامعه به سمتی پیش رفته است که میزان تنش‌های ورود به محیط‌های آموزشی به‌ویژه دانشگاه بیشتر شده است. در حوزه روان‌شناختی درمان شناختی- رفتاری در کنترل استرس و تعارضات در افراد از مداخلات مهم می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر سخت‌رویی و سازگاری فردی- اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم ...  بیشتر

روانشناسی و روانپزشکی
اثر بخشی آموزش حمایت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن–آگاهی مادران در رابطه با مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان‌ اتیسم‌

سعید رضا امیریان؛ مجتبی امیری مجد؛ منصوره شهریاری احمدی؛ لیلا الیاسی

دوره 29، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1401، ، صفحه 13-24

چکیده
  زمینه و هدف: با توجه اینکه تاثیر درمان‌های دارویی و آموزشی-توانبخشی رایج، بر روی مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم کافی نیستند؛ درمان‌های جدید بر حمایت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن–آگاهی مادران این کودکان جهت کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان‌شان پیشنهاد شده اند. از این رو در این مطالعه، تأثیر آموزش حمایت رفتاری ...  بیشتر