روانشناسی و روانپزشکی
زهرا زارع؛ مینا قلعه نوئی؛ ندا مهدوی فر؛ نفیسه زارع؛ ساجده اعتمادی
دوره 28، شماره 5 ، آذر و دی 1400، ، صفحه 650-662
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همهگیر کووید 19، تعداد فزایندهای از دانشگاهها در سراسر جهان فعالیتهای آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابلهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همهگیر کووید 19، تعداد فزایندهای از دانشگاهها در سراسر جهان فعالیتهای آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در دوران پاندمی کووید 19 انجام شد.مواد و روشها:این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1400-1399 روی 126 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به روش نمونهگیری بهصورت در دسترس و آنلاین اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و سبکهای مقابلهای بلینگز وموس بود. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار spss (نسخه 24)، آزمونهای توصیفی، تیمستقل، آنالیز واریانس، پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد.یافته ها: بین میانگین نمره راهبردهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی، ارتباط معناداری مشاهده نشد (0/05>p ). نتیجه مطالعه نشان داد دانشجویان با سن بالاتر، سال تحصیلی بالاتر و دانشجویان با واحد کارآموزی در مقابله با استرس ناشی از کووید19، بیشتر از سبک مقابلهای مسئلهمدار استفاده میکردند. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که متغیرهای سن، سال و رشته تحصیلی از میان متغیرهای پیشبین دارای قدرت پیشبینی معناداری برای متغیر راهبرد مقابلهای هیجانمدار بودند.نتیجهگیری: به دلیل بحران ناشی از کووید 19 و تأثیر آن بر سلامت روانی پیشنهاد میشود مدیران و برنامهریزان آموزشی، با برگزاری کارگاهها و جلسات مشاوره برای دانشجویان باعث ارتقای راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار در دانشجویان شوند.