روانشناسی و روانپزشکی
سید ولی کاظمی رضایی؛ کیوان کاکابرایی
دوره 28، شماره 4 ، مهر و آبان 1400، ، صفحه 581-595
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به نتایج پژوهشهای مختلف در زمینه نقش تجارب هیجانی در بیماریهای قلبی و عروقی، به نظر میرسد بدتنظیمی هیجانی میتواند بهعنوان عاملی مهم در بروز یا تشدید این بیماریها مطرح باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای ارزیابی مجدد و فرونشانی تجارب هیجانی بیماران قلبی و عروقی بود. مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به نتایج پژوهشهای مختلف در زمینه نقش تجارب هیجانی در بیماریهای قلبی و عروقی، به نظر میرسد بدتنظیمی هیجانی میتواند بهعنوان عاملی مهم در بروز یا تشدید این بیماریها مطرح باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای ارزیابی مجدد و فرونشانی تجارب هیجانی بیماران قلبی و عروقی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند که از بین آنها 30 نفر بهعنوان شرکتکننده به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند (هر گروه 15 نفر). مداخله آموزش تنظیم هیجان برای گروه آزمایش در 8 جلسه نود دقیقهای اجرا شد در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده گردید. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پسآزمون گروه آزمایش و کنترل، تفاوت معنیداری وجود دارد (0/01>P)؛ بدین معنی که آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش راهبرد ارزیابی مجدد و کاهش راهبرد فرونشانی تجارب هیجانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش تنظیم هیجان میتواند بهعنوان یک مداخله اثربخش با افزیش راهبرد ارزیابی مجدد و کاهش راهبرد فرونشانی تجارب هیجانی زمینه را برای بهبود بیماریهای قلبی و عروقی فراهم سازد.