مدیریت آموزش
موسی الرضا محقق نژاد؛ امیر اشکان نصیری پور؛ روح اله زابلی؛ حسین دامغانیان
دوره 28، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 959-969
چکیده
مقدمه و هدف: بیمارستانها بهعنوان یکنهاد مهم در نظام نوین درمان با استفاده از منابع مختلف، مسئولیت تأمین، حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه را به عهدهدارند. برای انجام این خدمت مهم لازم است که نیازهای آنها بهدرستی تأمین شود. این مطالعه باهدف طراحی الگوی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی انجام شد.روش کار: این پژوهش ترکیبی ...
بیشتر
مقدمه و هدف: بیمارستانها بهعنوان یکنهاد مهم در نظام نوین درمان با استفاده از منابع مختلف، مسئولیت تأمین، حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه را به عهدهدارند. برای انجام این خدمت مهم لازم است که نیازهای آنها بهدرستی تأمین شود. این مطالعه باهدف طراحی الگوی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی انجام شد.روش کار: این پژوهش ترکیبی (کیفی–کمی) از نوع کاربردی است که در آن از نظرات پانزده نفر از آگاهان از شش استان کشور در مورد زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی استفاده شد. پس از انجام مصاحبهی نیمه ساختارمند، نظرات آنان تا رسیدن به مرحله اشباع جمعآوری و سپس تجزیهوتحلیل گردید. برای تعیین عوامل مؤثر از رویکرد تحلیل چارچوب استفاده شد. با استفاده از روش دلفی نیز میزان توافق خبرگان ارزیابی گردید.یافتهها: پس از تجزیهوتحلیل و کدبندیهای اولیه، درنهایت هفت موضوع اصلی شامل منابع مالی، منابع انسانی، فناوریها، تقاضای القایی، مدیریت، تأمین و توزیع و ساختمان و تجهیزات مشخص شد. دراینبین مدیریت با (میانگین 0/46±4/42و میانگین رتبهای 5/56) بهعنوان مهمترین عامل تعیین گردید.نتیجهگیری: هرچند که منابع مالی یا انسانی و سایر فاکتورهای درون یا برون سازمانی بر زنجیره تامین خدمات بیمارستانی تاثیر دارد اما سرمایه گذاری برای بهبود مدیریت از بروز بسیاری از چالش ها جلوگیری کرده یا اثر آنها را کاهش می دهد.