روانشناسی و روانپزشکی
نسترن مهاجری اول؛ محمد نریمانی؛ گودرز صادقی؛ نادر حاجلو
دوره 27، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1399، ، صفحه 453-463
چکیده
زمینه پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای منفی تنظیم هیجان و پردازش هیجانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفته است.
روش کار این پژوهش، نیمهآزمایشی است و در این طرح پژوهشی 30 نفر دارای اختلال اضطراب فراگیر در دو گروه آزمایش و گروه کنترل با روش نمونهگیری هدفمند، از مراجعهکنندگان ...
بیشتر
زمینه پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای منفی تنظیم هیجان و پردازش هیجانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفته است.
روش کار این پژوهش، نیمهآزمایشی است و در این طرح پژوهشی 30 نفر دارای اختلال اضطراب فراگیر در دو گروه آزمایش و گروه کنترل با روش نمونهگیری هدفمند، از مراجعهکنندگان به کلینیک ندای آرامش روان شهر تهران انتخاب شدند. همه آزمودنیها قبل و بعد از درمان، با پرسشنامههای نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، 2001) و پردازش هیجانی (باکر، 2007) ارزیابی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش، 8 جلسه درمان فراشناختی مبتنی بر ذهنآگاهی دریافت کردند. پس از اتمام درمان، از همه آزمودنیها پسآزمون گرفته شد و دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیره، تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در بهبود راهبردهای منفی تنظیم هیجان و پردازش هیجانی، تفاوت معناداری وجود دارد (0005≥P).
نتیجهگیری میتوان نتیجه گرفت که درمان فراشناختی مبتنی بر ذهنآگاهی، در کاهش راهبردهای منفی تنظیم هیجان و پردازش هیجانی افراد دچار اختلال اضطراب فراگیر، مؤثر است.
روانشناسی و روانپزشکی
مجید پورفرج عمران؛ عباس بخشی پور؛ مجید محمود علیلو
دوره 27، شماره 2 ، خرداد و تیر 1399، ، صفحه 155-162
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به تأکید دیدگاه شناختی بر نقش باورهای شناختی در آسیب شناسی اختلالاتی روانی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای شناختی شامل آمیختگی فکر-عمل، مسئولیت/ بیش ارزیابی تهدید، اهمیت وکنترل افکار و کمال طلبی/ قطعیت، در اختلالات وسواس ، اضطراب فراگیر وافسردگی و گروه بهنجار می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به تأکید دیدگاه شناختی بر نقش باورهای شناختی در آسیب شناسی اختلالاتی روانی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای شناختی شامل آمیختگی فکر-عمل، مسئولیت/ بیش ارزیابی تهدید، اهمیت وکنترل افکار و کمال طلبی/ قطعیت، در اختلالات وسواس ، اضطراب فراگیر وافسردگی و گروه بهنجار می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های علی- مقایسه ای است. همچنین جامعهی آماری برای نمونه بالینی عبارتند از کلیه بیمارانی دارای اختلالات وسواس فکری –عملی، اضطراب فراگیر وافسردگی که به بیمارستان شهید زارع ساری درنیمه دوم سال 1394مراجعه کردند. از هر یک از گروه های بالینی و سالم 30 نفر بااستفاده از روش های نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های باورهای وسواسی وآمیختگی فکر و عمل را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد گروه مبتلا به اختلال وسواس در مقایسه با سایر گروه ها نمره بیشتری در آمیختگی فکر-عمل، مسئولیت/ بیش ارزیابی تهدید، اهمیت وکنترل افکار کسب نمود(001/0p