روانشناسی و روانپزشکی
مقایسه اثربخشی آموزش تفکر مثبت و درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در ارتقای روحیه و سازگاری روانی- اجتماعی در بیماران مبتلابه سرطان پستان

جمال سوره؛ نادر حاجلو؛ اکبر عطادخت؛ سجاد بشرپور

دوره 30، شماره 2 ، خرداد و تیر 1402، ، صفحه 193-207

چکیده
  زمینه و هدف: سرطان ازجمله بیماری‌هایی است که به درمان پیچیده و چندرشته‌ای نیاز دارد بنابراین هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش تفکر مثبت و درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در ارتقای روحیه و سازگاری روانی- اجتماعی در بیماران مبتلا به سرطان پستان بود.مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون ...  بیشتر

روانشناسی و روانپزشکی
اثربخشی آموزش رویکرد ارتقای بهبودی ذهن‌آگاه محور به شیوة گروهی بر واکنش‌پذیری شناختی نسبت به خلق غمگین و اضطراب مرتبط با درد در بیماران دارای درد مزمن

حدیث محمودصالحی؛ ایران داودی؛ عبدالکاظم نیسی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند

دوره 27، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1399، ، صفحه 330-337

چکیده
  چکیده:زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد ارتقای بهبودی ذهن‌آگاه محور به شیوةگروهی بر کاهش واکنش‌پذیری شناختی نسبت به خلق غمگین و اضطراب مرتبط با درد در بیماران مبتلا به درد مزمن انجام گرفت.روش کار: این پژوهش به‌صورت نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌آماری مورد مطالعه شامل همة ...  بیشتر

روانشناسی و روانپزشکی
تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کارکرد اجرایی و کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان

شهرام واحدی؛ میرمحمود میرنسب؛ اسکندر فتحی آذر؛ معصومه دامغانی میرمحله

دوره 26، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1398، ، صفحه 709-718

چکیده
  چکیدهاهداف: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، یک اختلال شایع و ناتوان‌کننده در کودکان است که با میزان بالایی از مشکلات توجه و مشکلات ارتباطی همراه است که ماهیت پیچیده این اختلال، بررسی و به کارگیری درمان‌ های جدید از جمله ذهن آگاهی را ایجاب می‌کند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کارکرد اجرایی و کاهش ...  بیشتر