روانشناسی و روانپزشکی
سامره اسدی مجره؛ بهمن اکبری
دوره 25، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1397، ، صفحه 819-828
چکیده
زمینه و هدف: گسترش دامنه خشونت و پرخاشگری در جامعه ایران و بویژه در سالهای اخیر یکی از جدیترین آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری پرخاشگری بر اساس تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیمیا و هیجانخواهی در دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع الگویابی ...
بیشتر
زمینه و هدف: گسترش دامنه خشونت و پرخاشگری در جامعه ایران و بویژه در سالهای اخیر یکی از جدیترین آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری پرخاشگری بر اساس تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیمیا و هیجانخواهی در دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع الگویابی معادلات ساختاری میباشد. نمونه پژوهش شامل 210 نفر(136 دختر و 74 پسر) دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نیمسال دوم سال تحصیلی97-1396 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه پرخاشگری (AQ)، مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)،پرسشنامه تکانشگری بارت، مقیاس آلکسیتیمیای تورنتو (TASS) و مقیاس هیجانخواهی زاکرمن را تکمیل نمودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد ارتباط متغیرهای دشواری تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیما و هیجانخواهی با پرخاشگری در دانشجویان مثبت و معنادار است ((P