روانشناسی و روانپزشکی
مریم طاهر پور؛ احمد سهرابی؛ مهدی زمستانی
دوره 26، شماره 4 ، مهر و آبان 1398، ، صفحه 505-513
چکیده
اهداف: اختلالات تغذیه و خوردن با اختلالات پایدار در خوردن یا رفتارهای مربوط به خوردن مشخص میشوند که منجر به آسیب قابل توجه در سلامت جسمی و عملکرد روانی- اجتماعی میگردند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس و خودکارآمدی وزن در زنان مبتلا به اختلال خوردن (طیف محدود کننده) انجام ...
بیشتر
اهداف: اختلالات تغذیه و خوردن با اختلالات پایدار در خوردن یا رفتارهای مربوط به خوردن مشخص میشوند که منجر به آسیب قابل توجه در سلامت جسمی و عملکرد روانی- اجتماعی میگردند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس و خودکارآمدی وزن در زنان مبتلا به اختلال خوردن (طیف محدود کننده) انجام شد. مواد و روشها: در یک طرح نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، تعداد 30 نفر از دانشجویان دختر مشغول به تحصیل دانشگاه کردستان در سالتحصیلی 95-94 که از نقطه برش معلوم شده در مقیاس محدودیت در غذا خوردن نمرات متوسط رو به بالایی اخذ کرده بودند، پس از ارزیابی بالینی اولیه و احراز شرایط پژوهش، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (درمان متمرکز بر شفقت، 15 نفر) و کنترل (15 نفر) گماشته شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس، و مقیاس سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)استفاده شد. یافتهها: نتایج درمانی بر روی گروه آزمایش پس از دریافت 8 جلسه درمان متمرکز بر شفقت نشان داد که این درمان موجب کاهش معنیدار در علایم افسردگی(001/0P
روانشناسی و روانپزشکی
محمد ابراهیم زاده موسوی؛ پروانه محمد خانی؛ نگین انصاری؛ امیر اکبری اصفهانی؛ سارا امین الرعایا امینی؛ بهزاد ریگی کوته
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 389-398
چکیده
زمینه و هدف: اختلال خوردن یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که با بروز بیماریهای شدید روانی ارتباط دارد. این دسته از اختلالات باعث ایجاد اشکال در سلامت جسمی و عملکرد روانی می شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان همبودی اختلالات خوردن و اختلال بدشکلی بدن و همبستگی آنها با نشانگان آسیبشناسی روانی انجام گردید. روش بررسی: پژوهش حاضر ...
بیشتر
زمینه و هدف: اختلال خوردن یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که با بروز بیماریهای شدید روانی ارتباط دارد. این دسته از اختلالات باعث ایجاد اشکال در سلامت جسمی و عملکرد روانی می شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان همبودی اختلالات خوردن و اختلال بدشکلی بدن و همبستگی آنها با نشانگان آسیبشناسی روانی انجام گردید. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه ای میباشد. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دبیرستانهای منطقه 5 تهران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 400 نفر به عنوان نمونه در سال 1395 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس Yale-Brown)) برای اختلال بدشکلی بدن (YBOCS-BDD)، پرسشنامه نگرش های خوردن (EAT-26) و پرسشنامه نشانگان (BSI) بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، آزمون تی و رگرسیون) با استفاده SPSS- 22 انجام گردید. یافته ها:67/0 از دختران شرکت کننده و 55/0 از پسران شرکت کننده دارای علایم پاتولوژیک اختلال خوردن بودند. علاوه بر این 70/0 از دخترها و 37/0 از پسرها اختلال بد شکلی بدن داشتند. همبستگی بین اختلال خوردن و بد شکلی بدن 51/0 بود که در سطح (01/0p< ) معنی دار بود، که نشان می دهد افرادی که علایم اختلال خوردن را دارند در اختلال بد شکلی بدن نیز نمره ی بالایی را می گیرند و برعکس. به طور کل رگرسیون لاینر نشان داد اختلال خوردن، اختلال بد شکلی بدن را پیشبینی می کند. بین دو گروه دختران و پسران در اختلال خوردن تفاوت معنی داری دیده نشد، اما در اختلال بدشکلی بدن این تفاوت در سطح (01/0P