شیرین سادات حسنی عطار؛ علی مشهدی
دوره 25، شماره 2 ، خرداد و تیر 1397، ، صفحه 259-266
چکیده
زمینه و هدف: اخیراً توجه خاصی به هیجان و تأثیر آن بر متغیرهای مختلف روانشناختی وجود دارد؛ لذا، پژوهش حاضر باهدف پژوهش بررسی نقش ابعاد هیجانی (عاطفهی مثبت و منفی) در جهتگیری اهداف دانشجویان صورت گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 201 نفر از دانشجویان دانشکدهی تربیتبدنی ...
بیشتر
زمینه و هدف: اخیراً توجه خاصی به هیجان و تأثیر آن بر متغیرهای مختلف روانشناختی وجود دارد؛ لذا، پژوهش حاضر باهدف پژوهش بررسی نقش ابعاد هیجانی (عاطفهی مثبت و منفی) در جهتگیری اهداف دانشجویان صورت گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 201 نفر از دانشجویان دانشکدهی تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-92 به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند.آنها با استفاده از مقیاسهای جهتگیری هدف و عواطف مثبت و منفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیهوتفسیر شدند. یافتهها: بین اهداف تسلط-گرایشی باعاطفهی مثبت (01/0 p<و 19/0 = r) و تسلط-اجتنابی با عاطفهی مثبت، رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 p<و 23/0 = r) و بین عواطف منفی باهدف عملکردی-اجتنابی (05/0 p<و 15/0 = r) و هدف تسلط-اجتنابی رابطهی معنادار وجود داشت (05/0 p<،16/0- = r). عاطفهی مثبت قادر به پیشبینی اهداف پیشرفت تسلط-گرایشی و عملکردی-گرایشی بود (05/0p=)؛ درحالیکه اهداف عملکردی-اجتنابی و تسلط-اجتنابی با عاطفهی منفی قابل پیشبینی بودند (049/0p=). نتیجهگیری: نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که اهداف انتخابی دانشجویان، میتواند در ابعاد هیجانی آنان نقش داشته باشد.