روانشناسی و روانپزشکی
احمد محمودی؛ مریم مشایخ؛ فاطمه زم؛ مهدی شاه نظری؛ جاوید پیمانی
دوره 29، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1401، ، صفحه 115-130
چکیده
زمینه و هدف: کودک آسیب دیده شنوایی اغلب مشکلات ارتباطی دارد و مشکلات ارتباطی خود می تواند به مسائل اجتماعی و رفتاری منجر شود از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل ...
بیشتر
زمینه و هدف: کودک آسیب دیده شنوایی اغلب مشکلات ارتباطی دارد و مشکلات ارتباطی خود می تواند به مسائل اجتماعی و رفتاری منجر شود از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان پسر ناشنوای مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 99- 1398 در استان البرز بود. تعداد دانش آموزان 45 نفر بود که از این تعداد به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 دانش آموز انتخاب شد و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. از مقیاس های اضطراب کودکان اسپنس و سنجش عزت نفس کوپر اسمیت برای جمع آوری داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان میدهد که میزان اضطراب کودکان ناشنوا در گروه آزمایش و پس از اجرای بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است(p<0/05). همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عزت نفس کودکان ناشنوا در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون افزایش معناداری در سطح 05/0 داشته است.نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، بازی درمانی گروهی روشی موثر برای کاهش اضطراب و افزایش و تقویت عزت نفس دانش آموزان ناشنوا می باشد. ایجاد زمینه های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ویژه ناشنوایان ضروری به نظر می رسد.
حسین ماهور؛ کاظم فرزین فر
دوره 24، شماره 5 ، آذر و دی 1396، ، صفحه 311-318
چکیده
اهدافمدل طرحوارهدرمانی برای آسیبشناسی ارتباط والدین با کودک ارائه شده است و با تأکید بر روابط بینفردی از دوران کودکی تا زمان حال، سبب کاهش سطح طرحوارههای ناسازگار اولیه میشود. مادران کودکان مبتلا به ناشنوایی مستعد افسردگی و اضطراب هستند. با بررسی ذهنیتهای طرحوارهای و سبکهای مقابلهای این افراد و با شناسایی نوع طرحوارههای ...
بیشتر
اهدافمدل طرحوارهدرمانی برای آسیبشناسی ارتباط والدین با کودک ارائه شده است و با تأکید بر روابط بینفردی از دوران کودکی تا زمان حال، سبب کاهش سطح طرحوارههای ناسازگار اولیه میشود. مادران کودکان مبتلا به ناشنوایی مستعد افسردگی و اضطراب هستند. با بررسی ذهنیتهای طرحوارهای و سبکهای مقابلهای این افراد و با شناسایی نوع طرحوارههای آنان و ارائة تکنیکهای طرحوارهدرمانی میتوان باعث کاهش افسردگی و اضطراب آنها شد. پژوهش حاضر با هدف مطالعة اثربخشی طرحوارهدرمانی بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان مبتلا به ناشنوایی انجام پذیرفت.
مواد و روشهاپژوهش حاضر، مطالعة تجربی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری این پژوهش شامل مادرانی است که فرزندان آنها در مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا ثبتنام کرده بودند. نمونة آماری این پژوهش 30 نفر بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرارگرفتند. بهمنظور تعیین وضعیت بهزیستی روانشناختی، پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف را تکمیل کردند. سپس، طی دوازده جلسة 90 دقیقهای، طرحوارهدرمانی مجدداً با پرسشنامة یادشده ارزیابی شد.
یافتهها نتایج حاصل از تحلیل آماری با آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که طرحوارهدرمانی بهطور معناداری باعث افزایش بهزیستی روانشناختی میشود (064/40= (27و1 Fdf(، 05/0>p).
نتیجهگیرینتایج پژوهش جاری حاکی از مؤثربودن طرحوارهدرمانی بر بهزیستی روانشناختی است.