روانشناسی و روانپزشکی
سارا تقی زاده هیر؛ محمد نریمانی؛ سیف اله آقاجانی؛ مهریار ندر محمدی؛ سجاد بشرپور
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1403
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. به روش نمونهگیری هدفمند 60 کودک دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی ...
بیشتر
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. به روش نمونهگیری هدفمند 60 کودک دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش 1، آزمایش 2 و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. دادهها با استفاده از مقیاس مقیاس درجهبندی والدین کانرز (1978)، آزمون هوش ریون (2000) و پرسشنامه تکانشگری بارت (1995) جمعآوری شد. آزمودنیهای گروه آزمایش 1، تحریک الکتریکی مغز را دریافت کردند. گروه آزمایش 2، نیز مداخله توانبخشی شناختی را دریافت کردند. گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادهها با با تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروهها در مولفههای تکانشگری (05/0>P) وجود دارد. گروههای آزمایشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز و توانبخشی شناختی از تکانشگری پایینتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بودند. همچنین با کنترل اثر پیشآزمون در دو گروه آزمایشی، بین دو روش تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز و توانبخشی شناختی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، میتوان گفت، تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه در بهبود تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی اثربخش بودند. لذا از هر دو مداخله در بهبود تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میتوان استفاده کرد.
روانشناسی و روانپزشکی
سودابه بساک نژاد؛ علیرضا بدری علی کردی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 26، شماره 4 ، مهر و آبان 1398، ، صفحه 453-459
چکیده
هدف: بیماری زخم گوارشی یکی از مشکلات روانی فیزیولوژیک رایج در بین دانشجویان است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تکانشگری و حساسیت اضطرابی دانشجویان مبتلا به زخم گوارشی است.مواد و روشها: طرح تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان ...
بیشتر
هدف: بیماری زخم گوارشی یکی از مشکلات روانی فیزیولوژیک رایج در بین دانشجویان است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تکانشگری و حساسیت اضطرابی دانشجویان مبتلا به زخم گوارشی است.مواد و روشها: طرح تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که طی یک دوره شش ماهه جهت بیماری زخم گوارشی به کلینیک دانشگاه مراجعه کردند. تعداد 24 نفر از دانشجویان مبتلا بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برگزار گردید. ابزارهای مورد استفاده مقیاس تکانشگری بارت و شاخص حساسیت اضطرابی بودند، که در دو مرحلهی قبل از مداخله و پایان مداخله تکمیل و دادههای به دست آمده با استفاده از SPSS نسخه 20مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.یافتهها: نتایج آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعث کاهش تکانشگری ( 80/8 F= ، 001/0 P= )و حساسیت اضطرابی(62/5F= ، 02/0 P= ) در افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، در مرحله پس آزمون شد.نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی این درمان بر کاهش تکانشگری و حساسیت اضطرابی پیشنهاد میشود تا درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای بیماران زخم گوارشی به همراه سایر روشهای درمانهای طبی اجرا گردد.
روانشناسی و روانپزشکی
سامره اسدی مجره؛ بهمن اکبری
دوره 25، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1397، ، صفحه 819-828
چکیده
زمینه و هدف: گسترش دامنه خشونت و پرخاشگری در جامعه ایران و بویژه در سالهای اخیر یکی از جدیترین آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری پرخاشگری بر اساس تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیمیا و هیجانخواهی در دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع الگویابی ...
بیشتر
زمینه و هدف: گسترش دامنه خشونت و پرخاشگری در جامعه ایران و بویژه در سالهای اخیر یکی از جدیترین آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری پرخاشگری بر اساس تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیمیا و هیجانخواهی در دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع الگویابی معادلات ساختاری میباشد. نمونه پژوهش شامل 210 نفر(136 دختر و 74 پسر) دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نیمسال دوم سال تحصیلی97-1396 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه پرخاشگری (AQ)، مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)،پرسشنامه تکانشگری بارت، مقیاس آلکسیتیمیای تورنتو (TASS) و مقیاس هیجانخواهی زاکرمن را تکمیل نمودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد ارتباط متغیرهای دشواری تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیما و هیجانخواهی با پرخاشگری در دانشجویان مثبت و معنادار است ((P