زبیر صمیمی؛ توران شاهدوست
دوره 23، شماره 5 ، آذر و دی 1395، ، صفحه 794-803
چکیده
اهداف مشکلات کنترل شناختی در نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، لزوم توجه بیشتر به روشهای درمانی جدید را در این اختلال برجسته میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حافظهکاری هیجانی بر کنترل شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است.مواد و روش ها به منظور انجام پژوهش، 5 نوجوان (3 دختر و 2 پسر) مبتلا به اختلال ...
بیشتر
اهداف مشکلات کنترل شناختی در نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، لزوم توجه بیشتر به روشهای درمانی جدید را در این اختلال برجسته میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حافظهکاری هیجانی بر کنترل شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است.مواد و روش ها به منظور انجام پژوهش، 5 نوجوان (3 دختر و 2 پسر) مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از یکی از مراکز آموزش کودکان کار در شهر کرج به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. تشخیصگذاری این افراد با استفاده از ابزارهای تشخیصی (مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالهای محور یک و مقیاس تأثیر حوادث) صورت گرفت. افراد انتخابشده به صورت انفرادی، طی 20 جلسه تحت آموزش حافظهکاری هیجانی قرار گرفتند. همه افراد در سه مرحله (پیش از آموزش و پس از آموزش و پیگیری) با آزمون Go/Nogo ارزیابی شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون اندازهگیری مکرر استفاده شد.یافته ها نتایج آزمون اندازهگیری مکرر نشان داد آموزش حافظهکاری هیجانی منجر به کاهش معنادار زمان واکنش پاسخهای درست آزمودنیها از مرحله پیشآزمون (M=402) تا پسآزمون (60/121M=) و پیگیری(80/311M=) شده است (001/60، P<0/953F=).نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت آموزش حافظهکاری هیجانی گزینه مناسبی برای افزایش توانایی کنترل شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است. پیشنهاد میشود از این آموزش برای گروههای بالینی دیگر و با حجم بیشتر بهره گرفت.