محدثه محسنپور؛ عباس عباسزاده؛ محمدحسن رخشانی؛ محمد صادقیبیمرغ؛ سیدهسولماز موسوی
دوره 23، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1395، ، صفحه 526-531
چکیده
اهداف کیفیت زندگی کاری نقش مهمی در رضایت شغلی و کیفیت ارائه خدمات دارد. تناسب شخصیت فرد با حرفهای که در آن مشغول است، یکی از مسائلی مؤثر در رضایت شغلی است. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1392 و مقایسه آن با اطلاعات جمعیتشناختی انجام شده است. همچنین ارتباط تناسب شخصیت پرستاران ...
بیشتر
اهداف کیفیت زندگی کاری نقش مهمی در رضایت شغلی و کیفیت ارائه خدمات دارد. تناسب شخصیت فرد با حرفهای که در آن مشغول است، یکی از مسائلی مؤثر در رضایت شغلی است. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1392 و مقایسه آن با اطلاعات جمعیتشناختی انجام شده است. همچنین ارتباط تناسب شخصیت پرستاران با حرفه پرستاری بررسی شده است.مواد و روش ها این مطالعه توصیفیمقطعی با روش نمونهگیری دومرحلهای (سهمیهایتصادفی ساده) بین پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه تناسب شخصیت با حرفه هالند و کیفیت زندگی کاری بود. اعتبار و روایی ابزارها با نظر متخصصان و پایایی آنها با همسانی درونی تأیید شد. دادهها در نرمافزار SPSS وارد و با آزمونهای آماری تحلیل شد. یافته ها میانگین کیفیت زندگی کاری پرستاران 51/20 و انحراف معیار آن 04/16 بود. 5/93درصد از پرستاران از کیفیت زندگی کاری خود ناراضی، 8/4درصد راضی و 6/1درصد بسیار راضی بودند. شخصیت 6/20درصد از شرکتکنندگان کاملاً متناسب و 4/33درصد نسبتاً متناسب و 46درصد نامتناسب با حرفه پرستاری بود. میانگین کیفیت زندگی کاری براساس تناسب شخصیت پرستاران تفاوت معناداری نداشت.نتیجه گیری در این مطالعه کیفیت زندگی کاری در سطح نامطلوبی گزارش شده است. اکثر پرستاران شخصیتی نامتناسب با حرفه پرستاری داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که مسئولان باید به این دو مسئله بیشتر توجه کنند؛ زیرا این قشر بزرگترین گروه ارائهدهنده خدمات سلامت در جامعه هستند.