نعیمه ناصرقلی بافقی؛ حمید ملایی؛ علی حسنزاده
دوره 23، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1395، ، صفحه 398-405
چکیده
اهداف باتوجهبه اهمیت سبکهای دلبستگی در شخصیت دانشآموزان، مطالعه حاضر با هدف پیشبینی سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی آنان بر اساس سبکهای دلبستگی صورت گرفته است.مواد و روش ها روش این مطالعه، همبستگی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر دبیرستانی شهرستان بافق در سال تحصیلی 92-1391 بودند که تعداد 250 نفر با استفاده از جدول مورگان ...
بیشتر
اهداف باتوجهبه اهمیت سبکهای دلبستگی در شخصیت دانشآموزان، مطالعه حاضر با هدف پیشبینی سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی آنان بر اساس سبکهای دلبستگی صورت گرفته است.مواد و روش ها روش این مطالعه، همبستگی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر دبیرستانی شهرستان بافق در سال تحصیلی 92-1391 بودند که تعداد 250 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای هوش هیجانی شوت، سازگاری اجتماعی و دلبستگی هازن و شیور را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نسخه 18 نرم افزار SPSS و در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد با سبک دلبستگی اجتنابی دانشآموزان میتوان 254/0 هوش هیجانی آنها را پیشبینی کرد (001/0P<)؛ اما از طریق دلبستگی ایمن (265/0P=) و دلبستگی دوسوگرا (556/0P=) نمیتوان بهطور معنیداری هوش هیجانی دانشآموزان را پیشبینی کرد. همچنین، با سبک دلبستگی اجتنابی دانشآموزان میتوان 379/0 سازگاری اجتماعی آنها را پیشبینی کرد (001/0P<)؛ اما از طریق دلبستگی ایمن (826/0P=) و دلبستگی دوسوگرا (665/0P=) امکانپذیر نیست.نتیجه گیری در راستای ایجاد سبک دلبستگی ایمن، علاوهبر روابط اجتماعی سازنده و سازگاری لازم در موقعیتهای مسئلهساز و تنشزا برخورداری از سازه هوش هیجانی نیز توصیه میشود.