فاطمه پور امیررزداری؛ پرویز کریمی ثانی
دوره 23، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1395، ، صفحه 143-150
چکیده
زمینه و هدف:باورهای غیرمنطقی میانجیگر حالات هیجانی هستند و میتوانند به عنوان علت اصلی پریشانی هیجانی تجربه شوند که آموزش شعردرمانی به عنوان یک عامل کاهش این پریشانی هیجانی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شعردرمانی بر کاهش باورهای غیر منطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه بود. مواد و روشها:طرح پژوهش از نوع ...
بیشتر
زمینه و هدف:باورهای غیرمنطقی میانجیگر حالات هیجانی هستند و میتوانند به عنوان علت اصلی پریشانی هیجانی تجربه شوند که آموزش شعردرمانی به عنوان یک عامل کاهش این پریشانی هیجانی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شعردرمانی بر کاهش باورهای غیر منطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه بود. مواد و روشها:طرح پژوهش از نوع طرحهای نیمه آزمایشی، پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 93-1392 بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش خوشهای چند مرحلهای بود که بر این اساس تعداد 30 دانشآموز دارای نمرات بالای باورهای غیرمنطقی انتخاب و برای گمارش تصادفی در گروه آزمایش و کنترل در نظر گرفته شدند و جلسات شعر درمانی بر روی گروه آزمایش اجرا شد و پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز بر روی آنها اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس توسط نرمافزار SPSS.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها:بر اساس نتایج به دست آمده، دانشآموزان گروه آزمایش، پس از مداخله در مقایسه با گروه کنترل باورهای غیر منطقی کمتری نشان دادند (005/0=P، 91/9=F). نتیجهگیری:بر این اساس میتوان برای افزایش باورهای منطقی از شعردرمانی بر مبنای شعرهای سهراب سپهری استفاده نمود.