پرستاری
زهره محمدزاده تبریزی؛ علی اصغر جسمی؛ فاطمه برزویی؛ نرجس حشمتی فر؛ الهام ناوی پور؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان
دوره 29، شماره 5 ، آذر و دی 1401، ، صفحه 616-626
چکیده
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی ...
بیشتر
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمان شیوع کرونا ویروس انجام شد.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مداخلهای میباشد که به روش تصادفی براساس بلوکهای جایگشتی دوتایی در سال 1399 بر روی 26 نفر (مداخله 14 نفر و کنترل 12 نفر) از دانشجویان مقطع کارشناسی هوشبری و اتاق عمل انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل مبتلا نبودن به اختلالات روانی و مصرف داروهای روان و همچنین تمایل به شرکت در مطالعه بود. چکلیست مشخصات دموگرافیک و پرسشنامههای استاندارد سلامت روان و خودکارآمدی در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید.یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که بین خودکارآمدی (0/05> P) و سلامت روان(0/05> P )دانشجویان در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که روش آرامسازی بنسون بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان تأثیری نداشته است از این رو میتوان از سایر روشهای آرامسازی استفاده کرد.
روانشناسی و روانپزشکی
مژگان لطفی؛ یوسف اعظمی؛ شیوا دانایی؛ مهدی امینی
دوره 26، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1398، ، صفحه 355-363
چکیده
زمینه و هدف: خودکارآمدی یکی از منابع فردی است که نقش مهمی در ارزیابی اجتماعی و منابع مقابله ایفاء میکند. بنابراین، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه بازداری هیجانی و ترس ناشی از ارزیابی اجتماعی با خودکارآمدی در زنان و مردان انجام شد.مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه زنان و مردان منطقه 6 شهر تهران در سال ...
بیشتر
زمینه و هدف: خودکارآمدی یکی از منابع فردی است که نقش مهمی در ارزیابی اجتماعی و منابع مقابله ایفاء میکند. بنابراین، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه بازداری هیجانی و ترس ناشی از ارزیابی اجتماعی با خودکارآمدی در زنان و مردان انجام شد.مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه زنان و مردان منطقه 6 شهر تهران در سال 1396 تشکیل دادند. حجم نمونه در این پژوهش شامل 200 نفر (100 زن و 100 مرد) است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه مهار هیجانی راجر و نشوور، فرم کوتاه پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (FNES-B) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (GSE-17) استفاده شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تیمستقل و با نرمافزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که بین بازداری هیجانی و خودکارآمدی در مردان، زنان و بهصورت کلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین مشخص شد که بین متغیر ترس از ارزیابی منفی دیگران و خودکارآمدی در مردان (54/0-)، زنان (43/0-) و به صورت کل (49/0-) رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تی بیانگر عدم تفاوت معنادار بین دو جنس در متغیرهای بازداری هیجانی و ترس از ارزیابی دیگران و تفاوت در خودکارآمدی در زنان و مردان است.نتیجهگیری: براساس نتایج میتوان گفت یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر خودکارآمدی ترس از ارزیابی منفی دیگران است و همچنین میزان خودکارآمدی با توجه به جنسیت متفاوت است و میزان آن در مردان بهدلیل عوامل تربیتی و فرهنگی بیشتر از زنان است.
پرستاری
سید جواد حسینی؛ محبوبه فیروز؛ سیدرضا مظلوم
دوره 25، شماره 5 ، آذر و دی 1397، ، صفحه 716-722
چکیده
مقدمه:یکی از بهترین معیارها جهت ارزیابی کنترل مناسب قندخون، اندازه گیری سطح هموگلوبین گلیکوزیله می باشد.جهت دست یابی به سطح مناسب از HbA1c راهکارهای غیردارویی همچون ارتقای خودکارآمدی توصیه می شود.در نتایج مطالعات قبلی تناقض در ارتباط بین خودکارآمدی با سطح HbA1c وجود دارد،لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی با سطح HbA1c در نوجوانان ...
بیشتر
مقدمه:یکی از بهترین معیارها جهت ارزیابی کنترل مناسب قندخون، اندازه گیری سطح هموگلوبین گلیکوزیله می باشد.جهت دست یابی به سطح مناسب از HbA1c راهکارهای غیردارویی همچون ارتقای خودکارآمدی توصیه می شود.در نتایج مطالعات قبلی تناقض در ارتباط بین خودکارآمدی با سطح HbA1c وجود دارد،لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی با سطح HbA1c در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک مراجعه کننده به مرکز دیابت پارسیان مشهدانجام شد.روش کار:این مطالعه توصیفی - تحلیلی بر روی 70 نوجوان 12 تا 18 ساله مبتلا به دیابت نوع یک مراجعه کننده به مرکز دیابت پارسیان مشهد به صورت در دسترس در سال 1394 انجام گردید.جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و خودکارآمدی مدیریت دیابت وابسته به انسولین و نمونه خون جهت اندازه گیری سطح HbA1c انجام شد. داده ها در نرم افزار آماری 11.5 SPSS با آزمون های آماری توصیف و تحلیل مورد آنالیز قرارگرفت.یافته ها:نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی با HbA1c رابطه معکوس و معنادار وجود دارد(r= -0.60،p
روانشناسی و روانپزشکی
منصوره بزاز؛ فهیمه دهقانی؛ سعید وزیری یزدی
دوره 25، شماره 4 ، مهر و آبان 1397، ، صفحه 555-561
چکیده
زمینه و هدف: افسردگی پس از زایمان از جمله مشکلات روانشناختی مهم مادر در دوران بارداری و پس از آن است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین صمیمیت با همسر و خودکارآمدی عمومی با افسردگی پس از زایمان در نخستین زایمان انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بود و جامعه آماری آن را کلیه زنانی که تجربه اولین زایمان را در شهر یزد دارند، ...
بیشتر
زمینه و هدف: افسردگی پس از زایمان از جمله مشکلات روانشناختی مهم مادر در دوران بارداری و پس از آن است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین صمیمیت با همسر و خودکارآمدی عمومی با افسردگی پس از زایمان در نخستین زایمان انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بود و جامعه آماری آن را کلیه زنانی که تجربه اولین زایمان را در شهر یزد دارند، تشکیل داد. تعداد 200 نفر از آنان با روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های افسردگی پس از زایمان ادینبرگ (Edinburgh Postnatal Depression Scale)، صمیمیت زناشویی واکر و تامپسون (Marital Intimacy Scale) و خودکارآمدی عمومی شرر (General Self-efficacy Scale) مورد آزمون قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تی مستقل، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چندمتغیری آزمون شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین سن و تحصیلات با افسردگی پس از زایمان رابطه وجود دارد (05/0>p) اما تفاوت معنی داری بین دو گروه شاغل و خانه دار دیده نشد (05/0p>). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای خودکارآمدی، صمیمیت با همسر و سن، بصورت منفی افسردگی پس از زایمان را در نخستین زایمان پیشبینی میکنند(05/0>p). یعنی با افزایش خودکارآمدی، صمیمیت با همسر و سن مقدار افسردگی پس از زایمان کاهش می یابد. این متغیرها در مجموع 36 درصد از تغییرات متغیر افسردگی پس از زایمان را تبیین میکنند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده افزایش صمیمیت با همسر و خودکارآمدی می تواند در کاهش افسردگی پس از زایمان موثر باشد.
سمیه ضمیری؛ سکینه عزیزی؛ اقدس شاکری؛ زهرا حسن دوست؛ مژده محمددوست؛ حمیده یوسفی؛ علیرضا مسلم؛ آرش اکابری
دوره 23، شماره 2 ، خرداد و تیر 1395، ، صفحه 196-203
چکیده
زمینه و هدف: هوشمعنوی بیانگر مجموعه مهارتها و تواناییهای مختلف است که هر کدام به اشکال متفاوت در بافتهای اجتماعی و تاریخی ظاهر میشوند. هوش معنوی ترکیبی از عناصر هوش و معنویت است؛ و خودکارآمدی باور فرد به تواناییهایش در حل مسائل و مقابله با مشکلات است. هدف مطالعه حاضر بررسی این است که آیا هوش معنوی قادر به پیش بینی خودکارآمدی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هوشمعنوی بیانگر مجموعه مهارتها و تواناییهای مختلف است که هر کدام به اشکال متفاوت در بافتهای اجتماعی و تاریخی ظاهر میشوند. هوش معنوی ترکیبی از عناصر هوش و معنویت است؛ و خودکارآمدی باور فرد به تواناییهایش در حل مسائل و مقابله با مشکلات است. هدف مطالعه حاضر بررسی این است که آیا هوش معنوی قادر به پیش بینی خودکارآمدی است یا خیر. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی-تحلیلی روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1391 انجام شد، تعداد 129 نفر با روش نمونهگیری طبقهای متناسب بهصورت تصادفی انتخاب شدند. افراد نمونه پرسشنامههای خود سنجی هوش معنوی و خودکارآمدی شرر را تکمیل نمودند و دادهها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و t مستقل و رگرسیون چندگانه خطی به روش گامبهگام توسط نرمافزار 20SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری در 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها:نتایج تحقیق حاضر نشان داد که همبستگی بین هوش معنوی و خودکارآمدی مثبت و معنادار بود (001/0>P، 612/0=r). در پیشبینی نمره خودکارآمدی با متغیرهای هوش معنوی و کنترل اثر متغیرهای جنسیت، سن، محل سکونت و معدل با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نتیجه شد که فقط متغیر هوش معنوی بهصورت معناداری قادر به پیشبینی نمره خودکارآمدی بود. نتیجهگیری: از این مطالعه نتیجه میشود که بر اساس هوش معنوی میتوان خودکارآمدی افراد را پیشبینی نمود؛ بنابراین میتوان با ارتقای مهارتهای هوش معنوی در دانشجویان، میزان خودکارآمدی آنها را افزایش داد تا در امور تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی عملکرد مؤثرتری داشته باشند.
فاطمه غلامی بورنگ؛ محمد مقدری؛ زکیه عادلی پور
دوره 22، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1394، ، صفحه 160-168
چکیده
زمینه و هدف: سلامت روانی یکی از مسائل مطرح در دنیای امروز است. مولفههای هوش هیجانی به طور مستقیم بهداشت روانی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. ادراکات فرد از خودکارآمدی نیز بر سلامت روان وی مؤثّر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و خودکارآمدی به عنوان پیش بینی کنندههای سلامت روان انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش با روش مقطعی ...
بیشتر
زمینه و هدف: سلامت روانی یکی از مسائل مطرح در دنیای امروز است. مولفههای هوش هیجانی به طور مستقیم بهداشت روانی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. ادراکات فرد از خودکارآمدی نیز بر سلامت روان وی مؤثّر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و خودکارآمدی به عنوان پیش بینی کنندههای سلامت روان انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش با روش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی و با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه بیرجند میباشد، که در سال تحصیلی 1393-1392 مشغول به تحصیل بودند. با توجّه حجم جامعه (250 نفر) و براساس فرمول کوکران، تعداد 150 دانشجو شامل 95 زن و 55 مرد، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شاته و همکاران، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شوارتز و جروسلم و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ جمع آوری و با روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و ضریب رگرسیون چند متغیّری در نرم افزار spss22 تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی با سلامت روان (001/0p
نسرین روزبهانی؛ محبوبه خورسندی؛ زهره فکری زاده
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 753-760
چکیده
زمینه و هدف: کنترل میزان پرفشاری خون ازطریق رفتارهای خودمراقبتی، موجب کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماریهای قلبی میشود. خودکارآمدی، تعیینکنندهی بسیار قوی برای تغییر و یا ایجاد رفتارهای خودمراقبتی میباشد. این مطالعه، به بررسی ارتباط خودکارآمدی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون با رفتارهای خودمراقبتی شهر قم در سال1392 پرداخته ...
بیشتر
زمینه و هدف: کنترل میزان پرفشاری خون ازطریق رفتارهای خودمراقبتی، موجب کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماریهای قلبی میشود. خودکارآمدی، تعیینکنندهی بسیار قوی برای تغییر و یا ایجاد رفتارهای خودمراقبتی میباشد. این مطالعه، به بررسی ارتباط خودکارآمدی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون با رفتارهای خودمراقبتی شهر قم در سال1392 پرداخته است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی-تحلیلی درمیان 130 نفر از سالمندان مبتلا به پرفشاری خون شهر قم که بهروش نمونهگیری دردسترس انتخابشده، انجامگردید. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل دستگاه فشارسنج عقربهای و پرسشنامه بود. دادهها از طریق آزمونهای ناپارامتریک من ویتنی و کروسکال والیس با نرمافزارSPSS-18 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند.
یافتهها: میانگین نمرهی خودکارآمدی درکل آزمودنیها2/16±40 درصدکل نمرهی خودکارآمدی بودهاست. میانگین خودکارآمدی در مردان، به-طور معناداری بیشتر از زنان بود(03/0 P=) و بین خودکارآمدی با شغل، میزان تحصیلات و وضعیت تاهل رابطهی معناداری یافتهنشدهاست(05/0 P>). خودکارآمدی سالمندان با عملکرد خودمراقبتی (003/0 P= )، فشارخون سیستولی(0001/0 P= ) ودیاستولی (004/0P= ) آنان ارتباط معناداریداشت.
نتیجهگیری: سالمندان مبتلا به پرفشاری خون، از خودکارآمدی ضعیفی در ارتباط با رفتارهای خودمراقبتی برخورداربوده و باتوجه بهاینکه بین خودکارآمدی و رفتار، ارتباط معناداری وجوددارد، لذا جهت تغییر و یا اتخاذ رفتار، توجه به مقولهی خودکارآمدی قابل توجه است.
کبری آیتی نسب؛ محمدرضا اسماعیل زاده؛ سعیده سنگ سفیدی
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 590-596
چکیده
زمینه و هدف: در دهه اخیر با توجه به افزایش استرسهای شغلی اهمیت ورزش در ادارات و سازمانها افزایش یافته است، زیرا همه افراد درجاتی از فشار عصبی یا استرس را در محیط کار احساس میکنند. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر تمرینات ایروبیک ویوگا بر خودکارآمدی کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی سبزوار میباشد.
مواد وروش ها: روش ...
بیشتر
زمینه و هدف: در دهه اخیر با توجه به افزایش استرسهای شغلی اهمیت ورزش در ادارات و سازمانها افزایش یافته است، زیرا همه افراد درجاتی از فشار عصبی یا استرس را در محیط کار احساس میکنند. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر تمرینات ایروبیک ویوگا بر خودکارآمدی کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی سبزوار میباشد.
مواد وروش ها: روش نیمه تجربی و جامعه آماری شامل 850 نفر از کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1391، که از بین آن ها 57 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه ( 19 نفره ) تمرینات مربوط به ایروبیک و یوگا به مدت 8 هفته، هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه برگزار گردید. ابزار جمع آوری دادهها، پرسش نامه استاندارد خودکار آمدی عمومی (GSE) شوارزر است. جهت تحلیل دادهها از آزمون تعقیبی توکی و سطح معنیداری 05/0 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه تمرینات یوگا و کنترل در پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد(562/0=P) در صورتی که این تفاوت بین گروه ایروبیک و کنترل (035/0=P) و هم چنین بین گروههای یوگا و ایروبیک ، معنیدار نبود(002/0p= ).
نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات ایروبیک باعث بهبود معنیدار در خودکارآمدی کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی نمیشود. هم چنین نشان داد که برنامه تمرینی یوگا باعث افزایش خودکارآمدی کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی میشود.
مهدی پورکرد؛ عباس ابوالقاسمی؛ محمد نریمانی
دوره 16، شماره 4 ، آذر و دی 1388، ، صفحه 181-188
چکیده
زمینه و هدف: در نوجوانان دارای مهارت های اجتماعی ضعیف و خودکارآمدی پایین، این تمایل وجود دارد که از مصرف مواد جهت مقابله با مشکلات استفاده نمایند. هدف این مطالعه تعیین ارتباط مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی با گرایش به مصرف مواد در نوجوانان می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است و جامعه آماری آن را دانش آموزان پایه ...
بیشتر
زمینه و هدف: در نوجوانان دارای مهارت های اجتماعی ضعیف و خودکارآمدی پایین، این تمایل وجود دارد که از مصرف مواد جهت مقابله با مشکلات استفاده نمایند. هدف این مطالعه تعیین ارتباط مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی با گرایش به مصرف مواد در نوجوانان می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است و جامعه آماری آن را دانش آموزان پایه های اول و دوم دبیرستان های پسرانه مناطق آسیب پذیر شهر اردبیل تشکیل می دهند. نمونه پژوهش شامل 321 دانش آموز از دبیرستان های آسیب پذیر شهر اردبیل بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون، پرسشنامه خودکارآمدی شرر، مقیاس نگرش به مصرف مواد و چک لیست گرایش به مصرف مواد استفاده شد. داده های پژوهش با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری توسط SPSS.14 در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات مهارت های اجتماعی 15/132، خودکارآمدی 85/81 و گرایش به مصرف مواد 30/21 می باشد. مهارت های اجتماعی (r=0.57) و خودکارآمدی (r=0.42) با گرایش به مصرف مواد در نوجوانان رابطه معناداری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نیز نشان داد که متغیرهای پرخاشگری، مهارت های غیراجتماعی، خودکارآمدی عمومی و مهارت اجتماعی مناسب 47 درصد از واریانس گرایش به مصرف مواد در نوجوانان را تبیین می کنند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی با نگرش به مصرف مواد در نوجوانان رابطه دارند.