روانشناسی و روانپزشکی
محیا ابراهیمی؛ سیما قدرتی؛ حمیدرضا وطن خواه کورنده
دوره 29، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1401، ، صفحه 1-12
چکیده
زمینه و هدف : درمان پذیرش و تعهد ، یکی از درمان های رفتاری موج سوم در زمینه درمان اختلالات اضطرابی است. هدف پژوهش حاضر ، بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و خودپنداره کودکان مبتلا به سرطان است.روش کار : پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به ...
بیشتر
زمینه و هدف : درمان پذیرش و تعهد ، یکی از درمان های رفتاری موج سوم در زمینه درمان اختلالات اضطرابی است. هدف پژوهش حاضر ، بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و خودپنداره کودکان مبتلا به سرطان است.روش کار : پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به سرطان بستری بیمارستان امام خیمنی (ره) تهران در سال 1398بودند که از بین آن ها 30 کودک به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و از پرسشنامه های خودپنداره پیرز-هریس (1969) و تاب آوری کانر-دیویدسون(2003) استفاده شد. برای آزمودنی های گروه آزمایش ، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در شش جلسه 60 دقیقه ای ارائه شد.داده ها با روش تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود پنداره (001/0=p،05/24=F)و تاب آوری(002/0=p،88/11=F)کودکان مبتلا به سرطان تاثیر داشته است.یافته ها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه های رفتار ، اضطراب و محبوبیت خودپنداره همچنین بر تاب آوری کودکان مبتلا به سرطان تأثیر داشته است.نتیجه گیری : درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و خودپنداره کودکان مبتلا به سرطان تأثیرمثبت داشته از این رو کاربرد این گونه درمان ها در کنار سایر روش های درمانی به مشاوران و روان شناسان کودک توصیه می شود.
حسن باقری نیا؛ محمد یمینی؛ اسحاق ایلدرآبادی؛ فهیمه باقری نیا
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 1063-1070
چکیده
زمینه و هدف:پرستاران با استرسهای مختلف شغلی روبرو هستند که به دلیل ویژگیهای شخصیتی متفاوتی که دارند بصورت گوناگونی با استرس برخورد می کنند و سلامت روان آنها تحت تاثیر ویژگیهای شخصیتی قرار می گیرد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان با واسطه تاب آوری در پرستاران می باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی با ...
بیشتر
زمینه و هدف:پرستاران با استرسهای مختلف شغلی روبرو هستند که به دلیل ویژگیهای شخصیتی متفاوتی که دارند بصورت گوناگونی با استرس برخورد می کنند و سلامت روان آنها تحت تاثیر ویژگیهای شخصیتی قرار می گیرد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان با واسطه تاب آوری در پرستاران می باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی با روش تحلیل مسیر است. 105 پرستار در بیمارستان اسفراین بطور تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه های شخصیتی نئو، تاب آوری کانر و دیویدسون و سلامت روان گلدبرگ استفاده شد. آزمونهای همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS جهت تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتند.
یافته ها:نتایج نشان داد که اثر مستقیم روان رنجورخویی (282/0Beta= و 000/0P=) ، وجدان گرایی (207/0Beta= و 002/0P=) و تاب آوری (392/0Beta= و 000/0P=) بر سلامت روان معنادار می باشند و سایر مسیرهای مستقیم به سلامت روان معنادار نبودند و نیز ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی (236/0-Beta= و 000/0P=)، توافق جویی (147/0Beta= و 000/0P=)، و تجربه پذیری (044/0Beta= و 014/0P=) از طریق تاب آوری بر سلامت روان اثر معنادار غیر مستقیم دارند.
نتیجه گیری:ویژگیهای شخصیتی علاوه بر اینکه بطور مستقیم بر سلامت روان تاثیر می گذارند، بطور غیر مستقیم از طریق تاب آوری هم بر سلامت روان تاثیر دارد. بنابراین متغیر تاب آوری را می توان یک متغیر واسطه ای بین ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در نظر گرفت.