محمدعلی یعقوبی فر؛ منصوره فیض آبادی؛ ملیحه دلیلی صالح؛ احسان صفاری
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 1052-1062
چکیده
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» ...
بیشتر
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» پرداخته است.
مواد و روشها: پژوهشحاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع کاربری بوده که در سال 1393 انجام شده است. تعداد 296 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. . داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لایب کوال جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری تی و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح 05/0 و نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافتهها: از بین ابعاد سهگانهی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، کاربران کتابخانه از مولفه تاثیر خدمات کتابخانه با میانگین 59/6 بیشترین میزان رضایت را داشته و میانگین مولفههای کتابخانه به عنوان یک مکان 68/5 و کنترل اطلاعات 64/5 بوده است.
نتیجهگیری: وضعیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در هر سه مولفه ی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، از سطح حداقل انتظارات کاربران بالاتر بوده است ولی با سطح مطلوب یا حداکثر رضایت، تفاوت داشت.