محمد خندان؛ علیرضا کوهپایی
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 972-981
چکیده
زمینه و هدف:بروز حوادث شغلی در بنادر به دلیل جابجایی عظیم کالاها و تردد وسایل حمل بار امری محتمل و البته قابل پیشگیری است. تحقیقات علمی رابطه مستقیم بین فاکتورهای شخصیتی، روانی و ادراکات ایمنی افراد با بروز حوادث در صنایع و سازمانها را گزارش کردهاند. این تحقیق با هدف توسعه شناسایی متغیرهای مدیریتی و روانی- اجتماعی مؤثر بر بروز ...
بیشتر
زمینه و هدف:بروز حوادث شغلی در بنادر به دلیل جابجایی عظیم کالاها و تردد وسایل حمل بار امری محتمل و البته قابل پیشگیری است. تحقیقات علمی رابطه مستقیم بین فاکتورهای شخصیتی، روانی و ادراکات ایمنی افراد با بروز حوادث در صنایع و سازمانها را گزارش کردهاند. این تحقیق با هدف توسعه شناسایی متغیرهای مدیریتی و روانی- اجتماعی مؤثر بر بروز حوادث در یکی از بنادر کشور و در سال 1393 اجرا شده است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی، کلیه پرسنل عملیاتی (60 نفر) شاغل در یک شرکت مستقر در بنادر جنوب کشور را در برداشته است. دادههای مورد نیاز به کمک پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامههای جو ایمنی وینودکومار و فرسودگی شغلی مازلاچ جمعآوری شد. تحلیلهای آماری شامل تیتست، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس با استفاده از نسخه 20 نرمافزار SPSS و در سطح معنیداری 05/0 صورت پذیرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن افراد مورد مطالعه71/5±58/31 و سابقه کارشان 78/4 ± 75/7 سال بود. نمره فرسودگی و جو ایمنی بهترتیب 9/8±17/76 و 07/23±7/188 حاصل آمد. نتایج حاکی از وجود ارتباط معنیدار آماری(p<0.05) میان نمره کل فرسودگی شغلی و جو ایمنی بود (44/0-r=). همچنین، ارتباط بین جو ایمنی، فرسودگی شغلی و مؤلفههای هر یک با تعداد حوادث رخ داده برای کارکنان مورد مطالعه، معنیدار بوده است (p<0.05).
نتیجهگیری: با توجه به وجود رابطه بین فرسودگی شغلی، جو ایمنی و حوادث، استفاده از راهکارهای طراحی مجدد سختافزاری و نرمافزاری شغلی برای مدیریت فرسودگی و استفاده از رهیافت تلفیقی ماکروارگونومی و جو ایمنی در چهارچوب تئوری سیستمهای اجتماعی- فنی برای بهبود جو ایمنی به منظور مدیریت شرایط کاری و کاهش میزان حوادث شغلی توصیه میگردد.