مرضیه واعظی؛ حمیدرضا آقامحمدیان؛ بهرام علی قنبری
دوره 17، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1389، ، صفحه 27-32
چکیده
زمینه و هدف: تاثیر استرس بر سطح قند خون مساله ای پیچیده است اما ارتباط آن با سطح قند خون یا کنترل دیابت مشخص شده است. مطالعه حاضر به منظور بررسی مقایسه ای عوامل استرس زا و راهکارهای مقابله ای در افراد مبتلا به دیابت و سالم انجام شده است.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع موردی-شاهدی می باشد که بر روی افراد دیابتی و سالم انجام شده است. حجم ...
بیشتر
زمینه و هدف: تاثیر استرس بر سطح قند خون مساله ای پیچیده است اما ارتباط آن با سطح قند خون یا کنترل دیابت مشخص شده است. مطالعه حاضر به منظور بررسی مقایسه ای عوامل استرس زا و راهکارهای مقابله ای در افراد مبتلا به دیابت و سالم انجام شده است.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع موردی-شاهدی می باشد که بر روی افراد دیابتی و سالم انجام شده است. حجم نمونه بر اساس a=0.05 و d=9، 30 نفر برای 9نفر برای هر گروه برآورد شد. ابزار پژوهش پرسشنامه سنجش عوامل استرس زای روزمره و پرسشنامه روش های مقابله با استرس بوده است. به منظور ارزیابی فرضیه های پژوهش از آزمون تی مستقل در نرم افزار SPSS استفاده شد. اعتبار پرسشنامه مذکور 0.88 و روایی آن 0.84 محاسبه شد.
یافته ها: در فراوانی عوامل استرس زا در افراد دیابتی (با نمره میانگین 307.33) و سالم (با نمره میانگین 173.2) تفاوت معناداری دیده شد (P
کاظم مسکنی؛ مهدی جعفرزاده فخار
دوره 13، شماره 3 ، مهر و آبان 1385، ، صفحه 122-126
چکیده
زمینه و هدف: مطالعات اخیر نشان داده است که عوامل استرس زا در بیماران قلبی می تواند مربوط به بیماری یا محیط بیمارستان باشد که به وسیله پرستاران، قابل درک است. از طرفی به نظر می رسد که پرستاران در مواجهه با عوامل استرس زا با توجه به درک خود اقدام می نمایند. این مطالعه به منظور مقایسه درک بیماران قلبی و پرستاران از عوامل استرس زای بیماری ...
بیشتر
زمینه و هدف: مطالعات اخیر نشان داده است که عوامل استرس زا در بیماران قلبی می تواند مربوط به بیماری یا محیط بیمارستان باشد که به وسیله پرستاران، قابل درک است. از طرفی به نظر می رسد که پرستاران در مواجهه با عوامل استرس زا با توجه به درک خود اقدام می نمایند. این مطالعه به منظور مقایسه درک بیماران قلبی و پرستاران از عوامل استرس زای بیماری و بیمارستان در بیمارستان واسعی سبزوار انجام گرفت.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی، بیماران بستری در بخش قلب بیمارستان واسعی و پرستاران این بخش به عنوان جمعیت مطالعه تلقی شدند که تعداد 141 بیمار به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس و 18 پرستار شاغل در این بخش انتخاب شدند. داده ها در هر دو گروه به وسیله فرم مشخصات فردی و پرسشنامه عوامل استرس زا اقتباس یافته از سه ابزار کانلی (1992)، هیکیلا (1999) و ولیسر (1975) جمع آوری و با استفاده از آزمون های من ویتنی و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بین درک بیماران و پرستاران از عوامل استرس زای مربوط به بیماری و بیمارستان تفاوت معنی داری وجود دارد (P
حیدرعلی عابدی؛ موسی علوی
دوره 13، شماره 3 ، مهر و آبان 1385، ، صفحه 127-133
چکیده
زمینه و هدف: امروزه اهمیت آموزش دانشجویان پرستاری در آماده کردن آنان برای انتقال به نقش حرفه ای خود به طور وسیعی شناخته شده و در این راستا بیش از پیش، بر اثربخشی آموزش بالینی با محوریت دانشجویان پرستاری تأکید شده است. برنامه ریزی موفقیت آمیز برای برآوردن ضروریات و اصلاح نواقص مربوط به آموزش بالینی، مستلزم کسب شناخت عمیق نسبت به تجارب ...
بیشتر
زمینه و هدف: امروزه اهمیت آموزش دانشجویان پرستاری در آماده کردن آنان برای انتقال به نقش حرفه ای خود به طور وسیعی شناخته شده و در این راستا بیش از پیش، بر اثربخشی آموزش بالینی با محوریت دانشجویان پرستاری تأکید شده است. برنامه ریزی موفقیت آمیز برای برآوردن ضروریات و اصلاح نواقص مربوط به آموزش بالینی، مستلزم کسب شناخت عمیق نسبت به تجارب واقعی دانشجویان (مخاطبین اصلی برنامه های آموزشی) می باشد.
مواد و روش ها: در این پژوهش از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است. شرکت کنندگان از میان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند که حداقل یک دوره کارآموزی برای یکی از دروس عملی را سپری کرده بودند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف، متشکل از 12 دانشجوی پرستاری، انجام گرفت و اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق با شرکت کنندگان جمع آوری گردید. روش تجزیه و تحلیل کلایزی راهنمای فعالیت های ضروری پژوهشگران در این مطالعه بود. روایی و پایایی مطالعه حاضر، ریشه در چهار محور (ارزش واقعی، کاربردی بودن، تداوم و مبتنی بر واقعیت بودن) دارد که توسط گوبا و لینکلن پیشنهاد شده است.
یافته ها: متن مصاحبه های استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به سه مفهوم اصلی و زیر مفهوم های مربوطه دسته بندی شدند که عبارتند از: (1) محیط، (2) آمادگی، دانش و مهارت پیش نیاز، مهارت های پرسش و برقراری ارتباط (3) عوامل مربوط به مربی (ویژگی های شخصیتی و رفتاری و مهارت مربی).
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که تحت برخی شرایط و موقعیت ها، فرآیند آموزش و یادگیری بالینی تسریع شده و نیز با کیفیت بیشتری پیش می رود. از جمله این که دانشجویان می بایست قبل از ورود به محیط بالین، آمادگی های علمی لازم را کسب کرده و نیز در جهت پذیرش نقش های اجتماعی در حرفه خود مهارت کافی داشته باشند. همچنین فراهم بودن محیطی که امکانات و فرصت های یادگیری متنوع و لازم را در اختیار دانشجویان گذاشته و بتواند پاسخگوی نیازهای یادگیری آنان باشد، تجربه مبنی بر احساس کفایت و شایستگی حرفه ای را با سهولت بیشتری پیش روی می گذارد و در این راستا تجربه، مهارت و نقش حمایتی مربی بسیار برجسته تر است. انجام پژوهش های آتی و بررسی های بیشتر در رابطه با هر یک از مفاهیم به دست آمده در این پژوهش پیشنهاد شده است.