ملیحه دلیلی صالح؛ فهیمه حسن نژاد؛ یاسر تبرائی
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 429-440
چکیده
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می ...
بیشتر
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می پردازد.روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که برروی 218 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در نیمسال اول تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت، روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بود. میزان آمادگی برای یادگیری الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه آمادگی یادگیری الکترونیکی که روایی آن توسط تعدادی از متخصصان تایید شده و پایایی پرسشنامه نیز توسط آلفای کرونباخ بدست آمده مناسب تشخیص داده شد. و از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی( تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA ،آزمون تعقیبی توکی، T-test برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان و آمادگی یادگیری الکترونیکی آنان تفاوت معناداری وجود دارد به استثنای دانشجویان دو رشته پرستاری و فوریت پزشکی، که بین این دو رشته و آمادگی یادگیری آن ها تفاوت معناداری وجود نداشت. و همچنین بین مقطع و آمادگی آنان، رابطه معناداری وجود داشت. دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای بیش از سایرین آماگی داشتند و پس از آن دانشجویان مقطع ارشد از میزان آمادگی بیشتری برخوردارند. در تعیین تفاوت بین جنسیت و آمادگی یادگیری ، ارتباط معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار جهت شرکت در دورههای یادگیری الکترونیکی از عدم آمادگی برخوردارند. لذا توصیه می گردد با فراهم آوری زیرساخت های مورد نیاز و برگزاری دوره های آموزشی و تاکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر در جهت ارتقای آمادگی آن گام برداشت.
شیرین عیانی؛ رفعت بیات؛ سمانه نعمت الهی؛ محمد شهرآبادی؛ فروغ رحیمی؛ علی سلیمانی
دوره 24، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1396، ، صفحه 173-181
چکیده
اهداف: تحقیقات نشانگر آن است که رویکرد آموزش الکترونیکی بهمنظور آموزش در حوزة پزشکی با رضایتمندی کاربران همراه نبوده است. این رویکرد در دهة گذشته نقش ارزندهای در سیستمهای آموزشی مرتبط با صنایع مختلف و حوزههای علمی گوناگون ایفا کرده و با مقبولیت اساتید و دانشجویان روبهرو بوده است. علت اصلی بروز این مشکل در عدم استفاده از ...
بیشتر
اهداف: تحقیقات نشانگر آن است که رویکرد آموزش الکترونیکی بهمنظور آموزش در حوزة پزشکی با رضایتمندی کاربران همراه نبوده است. این رویکرد در دهة گذشته نقش ارزندهای در سیستمهای آموزشی مرتبط با صنایع مختلف و حوزههای علمی گوناگون ایفا کرده و با مقبولیت اساتید و دانشجویان روبهرو بوده است. علت اصلی بروز این مشکل در عدم استفاده از سیستمهای شبیهساز بیمار در سیستم مدیریت یادگیری است. هدف از این پژوهش بررسی اجزای آموزش الکترونیکی، بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی در راستای اجرای شبیهسازی بیمار و ارائة مدلی متشکل از اجزای مورد نیاز، برای پیادهسازی سیستم شبیهساز بیمار است. مواد و روشها: پس از جستجو بهمنظور حصول اجزای مرتبط با مدلهای آموزش الکترونیکی و انواع سیستمهای شبیهساز بیمار در کتاب یا مقالات معتبر، مراحل تحلیل و طبقهبندی به شیوة علمی انجام گرفت. در نهایت، مدل پارسین برای پیادهسازی شبیهساز بیمار بر اساس نقاط ضعف سایر مدلهای موجود معرفی شد. یافتهها: مدل پارسین ابزارها و تکنیکهای قدرتمندی را در سه گروه نرمافزار، روشها و تکنیکها و تجهیزات پزشکی، بهمنظور پیادهسازی سیستم شبیهساز بیمار در محیط آموزش مجازی ارائه میکند. قابلذکر است که زمینة دستیابی به ابزارهای هر دسته را متخصصان انفورماتیک پزشکی بهمنظور تجهیز محیط آموزش مجازی در اختیار دارند. نتیجهگیری: مهمترین علت عدمموفقیت مدلهای قبلی آموزش الکترونیکی در اجرای سیستمهای شبیهساز بیمار، عدم اشارة دقیق به ابزارهای پیادهسازی است که امکان دستیابی به نتایج مورد نیاز را فراهم میآورد. پیشبینی میشود با این ابزارهای واقعی و قابلحصول در مدل پارسین بتوان هر کدام از انواع شبیهساز بیمار را پیادهسازی کرد.