روانشناسی و روانپزشکی
زهرا زارع؛ مینا قلعه نوئی؛ ندا مهدوی فر؛ نفیسه زارع؛ ساجده اعتمادی
دوره 28، شماره 5 ، آذر و دی 1400، ، صفحه 650-662
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همهگیر کووید 19، تعداد فزایندهای از دانشگاهها در سراسر جهان فعالیتهای آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابلهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همهگیر کووید 19، تعداد فزایندهای از دانشگاهها در سراسر جهان فعالیتهای آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در دوران پاندمی کووید 19 انجام شد.مواد و روشها:این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1400-1399 روی 126 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به روش نمونهگیری بهصورت در دسترس و آنلاین اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و سبکهای مقابلهای بلینگز وموس بود. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار spss (نسخه 24)، آزمونهای توصیفی، تیمستقل، آنالیز واریانس، پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد.یافته ها: بین میانگین نمره راهبردهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی، ارتباط معناداری مشاهده نشد (0/05>p ). نتیجه مطالعه نشان داد دانشجویان با سن بالاتر، سال تحصیلی بالاتر و دانشجویان با واحد کارآموزی در مقابله با استرس ناشی از کووید19، بیشتر از سبک مقابلهای مسئلهمدار استفاده میکردند. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که متغیرهای سن، سال و رشته تحصیلی از میان متغیرهای پیشبین دارای قدرت پیشبینی معناداری برای متغیر راهبرد مقابلهای هیجانمدار بودند.نتیجهگیری: به دلیل بحران ناشی از کووید 19 و تأثیر آن بر سلامت روانی پیشنهاد میشود مدیران و برنامهریزان آموزشی، با برگزاری کارگاهها و جلسات مشاوره برای دانشجویان باعث ارتقای راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار در دانشجویان شوند.
روانشناسی و روانپزشکی
ابراهیم نامنی؛ احمد احسانی کیا
دوره 26، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1398، ، صفحه 133-143
چکیده
چکیده:اهداف: دوران بارداری و زایمان، علاوه بر تغییرات فیزیولوژیکی، کیفیت زندگی روانشناختی و رضایتمندی زناشویی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. با توجه به اهمیت نقش متغیرهای تاثیرگذار بر رضایت زناشویی، پژوهش حاضر به بررسی اثر تعدیل کننده بهزیستی روانشناختی در رابطه انطباق پذیری و همبستگی خانواده با رضایتمندی زناشویی در زنان اول زا می ...
بیشتر
چکیده:اهداف: دوران بارداری و زایمان، علاوه بر تغییرات فیزیولوژیکی، کیفیت زندگی روانشناختی و رضایتمندی زناشویی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. با توجه به اهمیت نقش متغیرهای تاثیرگذار بر رضایت زناشویی، پژوهش حاضر به بررسی اثر تعدیل کننده بهزیستی روانشناختی در رابطه انطباق پذیری و همبستگی خانواده با رضایتمندی زناشویی در زنان اول زا می پردازد. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه زنان اول زا بود که در خرداد و مرداد ماه سال 96 در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار زایمان داشتند (420 نفر) . 198 نفر به عنوان نمونه پژوهش به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های بهزیستی روان شناختی ریف فرم 18 سوالی ( RSPWB-18) (1989)، انطباقپذیری و همبستگی خانوادگی اولسون (1999) و رضایت زناشویی اینریچ (1989)، استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه تعاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین همبستگی خانواده و رضایت مندی زناشویی، رابطه معناداری وجود دارد (P