مدیریت آموزش
زهرا کیوانلو؛ علیرضا قربانی؛ حسین تیره؛ رمضان تازه گل
دوره 26، شماره 5 ، آذر و دی 1398، ، صفحه 619-626
چکیده
مقدمه: رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی یکی از فاکتور های مهم در علم مدیریت است. یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تعهد، رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن در کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر بصورت مقطعی و بر روی 288 نفر از ...
بیشتر
مقدمه: رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی یکی از فاکتور های مهم در علم مدیریت است. یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تعهد، رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن در کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر بصورت مقطعی و بر روی 288 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام گردید. ابزار مطالعه پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، رضایت شغلی (JDI) و تعهد سازمانی آلن و مایر بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری توسیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال والیس و من ویتنی در نرم افزار spss24 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در تمامی ابعاد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد و بالاترین سطح رضایت شغلی در بعد همکار و بیشترین تعهد سازمانی کارکنان در بعد عاطفی مشاهده شد. بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. (0.32= r ,0.001 (p
سمیرا فوجی؛ مریم محسن آبادی؛ عزت صمدی پور؛ مرجان وجدانی؛ رحیم اکرمی
دوره 22، شماره 4 ، مهر و آبان 1394، ، صفحه 596-602
چکیده
زمینه و هدف: عوامل مختلفی بر استحکام و دوام خانواده تأثیّر میگذارند که از جملهی آنها رضایت بین زوجین است. مطالعهی حاضر به بررسی تأثیّر دریافت آموزش الکترونیکی آموزه های قرآنی بر رضایت زناشویی در کارمندان حوزه آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پرداخته است. مواد و روشها: این مطالعه به روش مداخلهای (نیمه تجربی) از نوع ...
بیشتر
زمینه و هدف: عوامل مختلفی بر استحکام و دوام خانواده تأثیّر میگذارند که از جملهی آنها رضایت بین زوجین است. مطالعهی حاضر به بررسی تأثیّر دریافت آموزش الکترونیکی آموزه های قرآنی بر رضایت زناشویی در کارمندان حوزه آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پرداخته است. مواد و روشها: این مطالعه به روش مداخلهای (نیمه تجربی) از نوع قبل و بعد (Before-After Study) بر روی 32 نفر از کارکنان زن متأهّل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1392 انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطّلاعات، پرسشنامهی رضایت زناشویی بود و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار STATA نسخهی 11 استفاده شد. در همهی آنالیزها سطح معنی داری 05/ 0 در نظر گرفته شد و آزمون فرضیّهها دو طرفه میباشند. جهت بررسی میزان رضایت زناشویی و اطّلاعات دموگرافیک از آمار توصیفی و جهت بررسی تحلیلی از آزمونهای تی جفت شده (PairedT-test) و تی مستقل (Two-sampleT-test) ، آنالیز واریانس استفاده شده است. یافتهها: میانگین سنّی افراد شرکت کننده 85/7 ± 35 سال میباشد. میانگین تعداد سالهایی که از ازدواج افراد شرکت کننده گذشته بود 2/9±66/11 سال میباشد. . میانگین رضایت زناشویی بعد از مداخله به6/4 ± 14/29 به طور معنی داری افزایش یافت)001/0>(P. همهی ابعاد رضایت زناشویی میانگین بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش یافته بود.که در ابعاد تحریف انحرافی، رضایت زناشویی، مسائل شخصیّتی، ارتباط، حلّ تعارض، مدیریّت مالی، رابطهی جنسی، خانواده و دوستان، نقشهای مساوات طلبی، جهت گیری مذهبی افزایش میانگین نسبت به قبل از مداخله معنیدار بوده است. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان دهندهی تأثیّر مثبت آموزش الکترونیکی آموزهای قرآنی بر رضایت زناشویی کارمندان حوزهی آموزشی و پژوهشی زن بوده است و به نظر می رسد با توجّه به افزایش استفاده از امکانات الکترونیکی و رایانه ای در جامعهی امروزی، آموزشهای الکترونیک دینی و اسلامی، میتواند تأثیّرات مهمّی در افزایش کیفیّت زندگی و سلامت افراد داشته باشند.