روانشناسی و روانپزشکی
ابراهیم نامنی؛ غزاله نظام دوست؛ مینا صاحبی مشهدی طرقی
دوره 30، شماره 5 ، آذر و دی 1402، ، صفحه 547-560
چکیده
زمینه و هدف: اتاق عمل یکی از مکانهای پراسترس شناخته شدهاست. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری رابطه بهزیستی روانشناختی و تفکر نقاد با راهبردهای مقابله با شرایط استرسزا در کارکنان اتاق عمل با توجه به نقش میانجیگرانه فرایند و محتوای خانواده بود.مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. این ...
بیشتر
زمینه و هدف: اتاق عمل یکی از مکانهای پراسترس شناخته شدهاست. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری رابطه بهزیستی روانشناختی و تفکر نقاد با راهبردهای مقابله با شرایط استرسزا در کارکنان اتاق عمل با توجه به نقش میانجیگرانه فرایند و محتوای خانواده بود.مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. این پژوهش بر روی 200 نفر از کارکنان اتاق عمل بیمارستانهای شهر مشهد در سال 1401 بهصورت در دسترس انجام گردید. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای فرایند و محتوای خانواده سامانی، بهزیستی روانشناختی ریف، تفکر انتقادی ریکتس و شاخص مقابله با شرایط پراسترس اندلر و همکاران بهره گرفته شد. تحلیل یافتهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری انجام پذیرفت و تجزیهوتحلیلهای آماری این پژوهش با نرمافزارAmos22 و SPSS22 انجام گردید.یافتهها: نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که فرایند خانواده در رابطه تفکر نقاد با راهبردهای مسئلهمدار و اجتنابمدار، نقش میانجیگرانه دارد؛ همچنین نتایج نشان داد محتوای خانواده در رابطه تفکر نقاد با راهبرد مقابله اجتنابمدار، نقش میانجیگرانه دارد(p<0.05).در آخر نتایج نشان داد که محتوای خانواده و فرایند خانواده در رابطه بهزیستی روانی با راهبردهای مقابله با شرایط استرسزا نقش میانجیگرانه ندارد(p>0.05) . نتیجهگیری: باتوجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش، پیشنهاد میشود از کارگاههای خانوادهدرمانی برای کارکنان اتاق عمل استفاده شود.
بی هوشی و اتاق عمل
فاطمه وافی ثانی؛ سید علیرضا محمد دوست؛ محمد حسین زاده حصاری؛ رقیه زردشت
دوره 30، شماره 2 ، خرداد و تیر 1402، ، صفحه 208-221
چکیده
زمینه و هدف: برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل، با توجه به نوپا بودن رشته، نیاز به ارزیابی مداوم، تضمین کیفیت و ارتقا دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل ایران و دانشگاههای منتخب استرالیا است.مواد و روشها: دادههای لازم این مطالعه تطبیقی، از طریق جستجوی گسترده در وبسایتهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل، با توجه به نوپا بودن رشته، نیاز به ارزیابی مداوم، تضمین کیفیت و ارتقا دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل ایران و دانشگاههای منتخب استرالیا است.مواد و روشها: دادههای لازم این مطالعه تطبیقی، از طریق جستجوی گسترده در وبسایتهای دانشگاههای ملبورن، آدلاید و لاتروب و مکاتبه با آنها، پایگاههای انگلیسی و فارسی بین سالهای 2000 تا 2020 جمعآوری شده است. مدل چهار مرحلهای جرج بردی برای ارزیابی برنامههای درسی استفاده شد.یافتهها: مهمترین ویژگی برنامه ارشد در استرالیا، نداشتن آزمون ورودی، تحصیل به دو صورت تماموقت و نیمهوقت، تجربه حداقل دو سال کار در اتاق عمل، واحدهای درسی بیشتر و انعطاف در انتخاب دروس بود در حالی که در ایران، شرکت در آزمون سراسری، توجه نکردن به سابقه کاری در اتاق عمل و درج نشدن گرایش یا تخصص در دانشنامه فارغالتحصیلان ارشد و تحصیل بهصورت تماموقت از خصوصیات برنامه ارشد اتاق عمل بود.نتیجهگیری: مقایسه نظام آموزشی ایران و استرالیا، بیانگر تفاوتهایی در برنامه آموزشی دو کشور بود. بهمنظور رفع نواقص و ارتقای رشته در ایران به مسئولان برنامهریزی، توجه به تجربه کار بالینی، استفاده از ظرفیت واحد انتخابی- تخصصی و پایاننامه در راستای تخصصی شدن، روشهای مختلف تحقیق و ارائه برخی دورههای خاص به صورت مجازی توصیه میشود.
بی هوشی و اتاق عمل
بهاره بهاره موسوی؛ سهیلا مژده؛ احمد رضا یزدان نیک
دوره 27، شماره 2 ، خرداد و تیر 1399، ، صفحه 287-293
چکیده
زمینه و هدف: یکی از واحدهای مهم بیمارستان که در آن مخاطرات زیادی اتفاق می افتد، اتاق عمل است. یکی از گروه های مهمی که در اتاق عمل در معرض این مخاطرات قرار دارند، پرستاران اتاق عمل می باشند. با توجه به این که مطالعات اندکی در مورد فراوانی و علت های مخاطراتی که برای پرستاران اتاق عمل اتفاق می افتد وجود دارد، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین توزیع ...
بیشتر
زمینه و هدف: یکی از واحدهای مهم بیمارستان که در آن مخاطرات زیادی اتفاق می افتد، اتاق عمل است. یکی از گروه های مهمی که در اتاق عمل در معرض این مخاطرات قرار دارند، پرستاران اتاق عمل می باشند. با توجه به این که مطالعات اندکی در مورد فراوانی و علت های مخاطراتی که برای پرستاران اتاق عمل اتفاق می افتد وجود دارد، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین توزیع فراوانی مخاطرات شغلی اتاق عمل و علت های بروز مخاطرات، انجام شد.مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته ای بود که در آن علاوه بر انواع مخاطرات، علت بروز مخاطرات نیز مورد پرسش قرار گرفته بود. نمونه ها به شیوه ی در دسترس انتخاب شدند. یافته ها: از میان 70 نفر پرستار اتاق عمل، 45 نفر پرسشنامه ها ی مربوطه را پر نمودند. داده ها با نرم افزار spss آنالیز گردید. در میان مخاطرات شغلی اتاق عمل، مخاطرات شیمیایی با میانگین تعداد دفعات مواجهه 09/26 بار، پر مواجهه ترین مخاطره بوده است. مخاطرات ارگونومیک با میانگین تعداد دفعات مواجهه 38/10و مخاطرات تصادفی با میانگین تعداد دفعات مواجهه 04/10به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. نتیجه گیری: پرستاران اتاق عمل دچار مخاطرات گوناگونی میشوند. بعضی از علت های بروز این مخاطرات با برنامه ریزی ساده و هزینه ی پایین قابل برطرف شدن هستند. برطرف نمودن این علت ها می توان تاثیر بالایی در کاهش بروز مخاطرات، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت اتاق عمل داشته باشد