زنان و زایمان
زهره محمدزاده تبریزی؛ مژده ناوی نژاد؛ معصومه شریف زاده؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 785-798
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به بالا بودن میزان استرس دوره بارداری و از طرفی همهگیری بیماری کووید 19 که به مخاطره افتادن سلامت عمومی زنان باردار میشود این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمراقبتی در مورد بیماری کووید 19 بر سلامت عمومی زنان باردار انجام گردید
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت کارآزمایی بالینی بر روی 84 نفر از بانوان باردار ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به بالا بودن میزان استرس دوره بارداری و از طرفی همهگیری بیماری کووید 19 که به مخاطره افتادن سلامت عمومی زنان باردار میشود این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمراقبتی در مورد بیماری کووید 19 بر سلامت عمومی زنان باردار انجام گردید
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت کارآزمایی بالینی بر روی 84 نفر از بانوان باردار با حاملگی بالای 20 هفته در بازه زمانی خرداد تا شهریور سال ١٣٩٩ در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار انجام شد. با استفاده از تخصیص تصادفی بلوکهای متغیر (بلوکهای ۴تایی) افراد در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری اطلاعات، فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمونهای من ویتنی و مجذور کای انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سنی افراد شرکتکننده در گروه کنترل 5.88±27.36 و در گروه مداخله 5.71±27.20 بود. میانگین نمره کل سلامت عمومی قبل از مداخله در گروه کنترل 8.12±21.68 و در گروه مداخله 7.71±20.32 بود. نتایج آزمون منویتنی نشان داد نمره سلامت عمومی در ابتدای مطالعه از نظر آماری تفاوت معنادار ندارد (0.50=p). میانگین نمره سلامت کل بعد از مداخله در گروه کنترل 12.26±20.31 و در گروه مداخله 7.15±12.65 شد. آزمون منویتنی نشان داد این اختلاف از نظر آماری معنادار میباشد (0.001≥p).
نتیجهگیری: آموزش خودمراقبتی مرتبط با بیماری کووید- ١٩، منجر به ارتقای سطح سلامت عمومی مادران باردار میشود
روانشناسی و روانپزشکی
سمیرا ده آبادی؛ پیمان حسنی ابهریان؛ ادیس کراسکیان موجمباری؛ محمد رضا بلیاد؛ پریسا پیوندی
دوره 29، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1401، ، صفحه 349-356
چکیده
زمینه و هدف: سلامت زنان پایه سلامت خانواده و جامعه است. مطالعات نشان میدهد یکی از عواملی که به ارتقای سلامت عمومی زنان منجر میشود، سطح مهارتهای مختلف شناختی و هیجانی است، هدف پژوهش حاضر مقایسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توانبخشی شناختی حافظه فعال و تلفیق آنها بر سلامت عمومی دختران افسرده بوده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر ...
بیشتر
زمینه و هدف: سلامت زنان پایه سلامت خانواده و جامعه است. مطالعات نشان میدهد یکی از عواملی که به ارتقای سلامت عمومی زنان منجر میشود، سطح مهارتهای مختلف شناختی و هیجانی است، هدف پژوهش حاضر مقایسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توانبخشی شناختی حافظه فعال و تلفیق آنها بر سلامت عمومی دختران افسرده بوده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمام دختران مراجعهکننده به مراکز روانشناختی شهرستان سبزوار در سال 1398 بودند که از میان این مراجعان 60 نفر بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در 3 گروه آزمایش و 1 گروه گواه قرار گرفتند. شرکتکنندگان در این پژوهش در سه دوره زمانی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری ارزیابی شدند. گروه مداخله اول تحت 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، گروه مداخله دوم تحت 10 جلسه توانبخشی شناختی حافظه فعال و گروه مداخله سوم تحت 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و 10 جلسه توانبخشی شناختی حافظه فعال قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد بین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، توانبخشی شناختی حافظه فعال و تلفیق این دو روش تفاوت معنادار ) 0/001=P وجود دارد..
نتیجهگیری: نتایج نشان داد تلفیق دو روش از اثربخشی بیشتری نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان توانبخشی شناختی بهتنهایی داشته است.
روانشناسی و روانپزشکی
مهدی امینی؛ یاسمن شیاسی؛ زهرا مطلبی؛ مژگان لطفی
دوره 27، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1399، ، صفحه 424-430
چکیده
زمینه و هدف: سطح پایین کیفیت زندگی و سلامت عمومی از عمده ترین مشکلاتی هستند که مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به طور جدی با آن مواجه هستند. هدف از این پژوهش تعیین نقش راهبردهای تنظیم هیجان و ویژگیهای شخصیت در کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بود.مواد و روشها : این پژوهش از نوع ...
بیشتر
زمینه و هدف: سطح پایین کیفیت زندگی و سلامت عمومی از عمده ترین مشکلاتی هستند که مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به طور جدی با آن مواجه هستند. هدف از این پژوهش تعیین نقش راهبردهای تنظیم هیجان و ویژگیهای شخصیت در کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بود.مواد و روشها : این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و در سال 1396 در شهر تهران انجام شده است. 80 نفر از مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، پرسشنامههای فرم کوتاه پنج عاملی شخصیت نئو، سلامت عمومی (GHQ)، پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان و پرسشنامه کیفیت زندگی (WHO-QOL) را تکمیل کردند. کلیه تحلیل های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-23 صورت گرفت و از روش تحلیل رگرسیون همزمان برای بررسی فرضیه ها استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از بین متغیرهای راهبردهای تنظیم هیجان، سرکوبی و از بین متغیرهای ویژگیهای شخصیت، برون گرایی و روان نژندی نقش موثری در سلامت عمومی و کیفیت زندگی مادران داشتند. کلیه یافته ها در سطح 05/0 معنادار بودند.نتیجهگیری: راهبردهای تنظیم هیجان و ویژگی های شخصیت در کیفیت زندگی و سلامت عمومی مادران دارای کودک اوتیسم نقش معنا داری دارند. از این رو طراحی مداخلاتی در زمینه تنظیم هیجان مادران و تقویت ویژگی های شخصیتی مثبت همچون برون گرایی می تواند به ارتقای کیفیت زندگی و سلامت عمومی آنها کمک کند.
محمد خندان؛ علیرضا کوهپایی؛ وجیهه مبینیزاده
دوره 24، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1396، ، صفحه 63-70
چکیده
اهدافیکی از کاربردهای نظاممند تحقیق روانشناختی رفتار انسان بررسی مسائل ایمنی است. با توجه به نقش هوش هیجانی در سطح سلامت روان کارگران و پیشگیری از رفتارهای ناایمن و برای ارتقای سطح سلامتی جامعة کارگری، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت عمومی و رفتار ایمنی کارکنان صنعت چاپ و نشر در سال 1393 اجرا شد. مواد و روشهااینمطالعة ...
بیشتر
اهدافیکی از کاربردهای نظاممند تحقیق روانشناختی رفتار انسان بررسی مسائل ایمنی است. با توجه به نقش هوش هیجانی در سطح سلامت روان کارگران و پیشگیری از رفتارهای ناایمن و برای ارتقای سطح سلامتی جامعة کارگری، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت عمومی و رفتار ایمنی کارکنان صنعت چاپ و نشر در سال 1393 اجرا شد. مواد و روشهااینمطالعة توصیفی- تحلیلی و مقطعی میان تمام کارکنان عملیاتی شرکتی تولیدی (98 نفر) انجام شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای دموگرافیکی، هوش هیجانی برادبری و گریوز و سلامت عمومی گلدبرگ 28 سؤالی بود. در مورد رفتارهای ایمنی از چکلیست رفتاری استفاده شد. دادههای حاصل با نسخة 22 نرمافزارSPSS و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0 آنالیز شد. یافتههامعدل هوش هیجانی کارکنان مورد مطالعه 7/15±2/122 محاسبه شد. میانگین و انحراف استاندارد سلامت عمومی ایشان نیز 4/10±4/50 بهدست آمد. از مجموع 800 رفتار مشاهدهشده، 646 مورد (8/80 درصد) ایمن بودند. در بررسی ارتباط میان هوش هیجانی با سلامت عمومی، بعد خود مدیریتی ارتباط معنادار آماری (05/0P<) با ضریب همبستگی 3/0- داشت. همچنین، نشانههای افسردگی با ضریب 3/0- با هوش هیجانی ارتباط معناداری دارد (05/0P<). آگاهی اجتماعی هوشهیجانی نیز با ضریب همبستگی قوی و مستقیم (8/0) با رفتار ایمن افراد ارتباط دارد. همچنین، هوش هیجانی با رفتار ایمنی ارتباط معناداری نداشت (05/0P>). نتیجهگیریدرمجموع، یافتهها نشان از وضعیت نامناسب سلامت عمومی کارگران دارد. منطبق بر نتایج این تحقیق، افزایش هوش هیجانی بر سطح سلامت روان کارگران تأثیر مثبت و بر رفتارهای ناایمن و بروز خطا تأثیر منفی دارد. ازآنجا که ارتقای سطح هوش هیجانی افراد از طریق آموزش امکانپذیر است، تدوین بستة جامع توسعة هوشهیجانی کارگران توصیه میشود.
زهرا دشتی؛ طاهره رمضانی؛ شهرام ارسنگ؛ سیامک محبی
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 334-341
چکیده
زمینه و هدف: مسائل دوران بلوغ و چگونگی گذر از این دوران حائز اهمیت بوده و توجه به سلامت دختران در دوران بلوغ از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. چرا که این گروه، افزون بر گذر از دوران حساس بلوغ، از لحاظ جنسیت خود و مسؤولیت مورد انتظار جامعه دارای شرایط ویژه ای می باشند. لذا سلامت عمومی این قشر از جامعه همواره مورد نظر محققان بوده است. ...
بیشتر
زمینه و هدف: مسائل دوران بلوغ و چگونگی گذر از این دوران حائز اهمیت بوده و توجه به سلامت دختران در دوران بلوغ از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. چرا که این گروه، افزون بر گذر از دوران حساس بلوغ، از لحاظ جنسیت خود و مسؤولیت مورد انتظار جامعه دارای شرایط ویژه ای می باشند. لذا سلامت عمومی این قشر از جامعه همواره مورد نظر محققان بوده است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت عمومی در دانش آموزان دختر شهر قم در دوران بلوغ و عوامل مرتبط با آن در سال 1391 صورت گرفت.
موادّ و روش ها: این مطالعه درسال 1391 به صورت مقطعی و در بین دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر قم صورت-گرفت. تعداد نمونه ی حاضر در مطالعه، 191 بوده بوده که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله از مدارس راهنمایی دخترانه شهر قم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی مشخصات دموگرافیک و نیز پرسش نامه ی استاندارد GHQ28 بود. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS در سطح معناداری کمتر از 05/0 نوسط آزمون های توصیفی و تحلیلی نظیر آزمون کای دو و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: در این مطالعه، 6/69%در مقطع سوم و 4/30% در مقطع دوم راهنمایی بودند. 4/31% از مادران این دانش آموزان، از سطح سواد متوسطه برخوردار و 9/8% از آنها نیز بیسواد بودند. همچنین 4/41% از پدران دارای تحصیلات عالی و 1/2%، بیسواد بودند. 9/85%از مادران، خانه دار و 1/13%، شاغل بودند. میانگین و انحراف معیار سلامت عمومی دانش آموزان 72/14±87/26بود. این نتایج نشان داد که 2/48% دارای سلامت طبیعی، 4/31% دارای ناراحتی خفیف، 3/18% دارای ناراحتی متوسط و 1/2% دارای ناراحتی شدید بودند.
نتیجه گیری: درنهایت مطالعه ی حاضر نشان داد که باتوجه به طبقه بندی نمره ی سلامت عمومی، نمره ی دانش آموزان تحت مطالعه درمحدوده ی ناراحتی خفیف قرارمی گیرد و متاسفانه دانش آموزان مورد بررسی از لحاظ سلامت عمومی وضعیت طبیعی ندارند.
علی محمد ناعمی؛ سمانه فقیهی
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 436-447
چکیده
زمینه و هدف: آگاهی از وضعیّت سلامت عمومی دانشجویان و شناسایی مواردی که به لحاظ عدم برخورداری از مهارتهای مقابلهای مناسب و حمایتهای اجتماعی، در معرض خطر میباشند، همچنین شناسایی علایم و نشانههای آسیبپذیری میتواند مسؤولان و برنامه ریزان دانشگاهها را در تدارک برنامههای پیشگیری و اقدامات مداخلهای هر چه مؤثّرتر به منظور ...
بیشتر
زمینه و هدف: آگاهی از وضعیّت سلامت عمومی دانشجویان و شناسایی مواردی که به لحاظ عدم برخورداری از مهارتهای مقابلهای مناسب و حمایتهای اجتماعی، در معرض خطر میباشند، همچنین شناسایی علایم و نشانههای آسیبپذیری میتواند مسؤولان و برنامه ریزان دانشگاهها را در تدارک برنامههای پیشگیری و اقدامات مداخلهای هر چه مؤثّرتر به منظور تأمین و ارتقای سلامت عمومی دانشجویان یاری دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رفتارهای پر خطر و سلامت عمومی در بین دا نشجویان دانشگاههای سبزوار انجام گرفت .
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و روی 921 دانشجوی دانشگاههای سبزوار در سال 1391-1390 انجام گرفت. اطّلاعات مورد نظر از طریق پرسشنامه مدون جمع آوری گردید که شامل پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر(YRS) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS و آزمونهای همبستگی پیرسون، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون شفه انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در متغیّرهای رفتارهای پر خطر29/15 ±36/46 سلامت عمومی71 /8±27/80 میباشد. همچنین بین سلامت عمومی دانشجویان و میزان رفتارهای پرخطر رابطه معناداری وجود دارد(001/0p
فریده باستانی؛ معصومه علیجانپور اقا ملکی؛ راضیه سادات حسینی؛ سمیه صالح ابادی؛ سیما قزلباش
دوره 21، شماره 6 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 1134-1143
چکیده
زمینه و هدف: ارایه مراقبت طولانیمدّتبه بیماران مبتلا به آلزایمر، با افزایش خطرات ابتلا به بیماری جسمی و روانی برای مراقبین همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت عمومی وفشار بار مراقبتی در زنان مراقبت کننده از سالمند مبتلا به آلزایمر انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی، 150 زن 18 تا 60 سال که از وابستگان ...
بیشتر
زمینه و هدف: ارایه مراقبت طولانیمدّتبه بیماران مبتلا به آلزایمر، با افزایش خطرات ابتلا به بیماری جسمی و روانی برای مراقبین همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت عمومی وفشار بار مراقبتی در زنان مراقبت کننده از سالمند مبتلا به آلزایمر انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی، 150 زن 18 تا 60 سال که از وابستگان درجه یک سالمند مبتلا به آلزایمر بوده و مراقبت مستقیم از سالمند مبتلا به آلزایمر را بهمدّت حدّاقل 6 ماه به عهده داشتند، باروش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند. جمع آوری داده ها در سال 89 انجام گرفت. محیط پژوهش انجمن آلزایمر ایران بود. داده ها بهوسیله پرسشنامه سلامت عمومی و فشار بار مراقبتی جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از درصد فراوانی، و با در نظر گرفتن سطح معنا داری05/0 ،آزمونهای آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون استفاده گردید.
یافته ها:نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که38% مراقبت کنندگان در مرحله میانسالی (60- 51 سال) بودند. 3/75% مراقبت کنندگان متأهّل، 7/72% دارای وضعیّت اقتصادی متوسّط، 82% خانه دار% ، 3/65% سطح تحصیلاتی دیپلم و بالاتر و 66% از نظر نسبت خویشاوندی، دختر سالمند مبتلا به آلزایمر بودند که24% مسؤولیت مراقبت از سالمند خود را برایمدّت12-6 ماه به عهده داشتند. همچنین یافته ها نشان داد که 24% مراقبین سلامت عمومی مطلوب داشته و 62% از مراقبین فشار بار مراقبتی بالایی را داشتند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت عمومی و فشار بار مراقبتی همبستگی معکوس معناداری وجود دارد (661/0r=، 000/0P=). یعنی با کاهش سلامت عمومی فشار بار مراقبتی افزایش می یابد و بر عکس.
نتیجه گیری:با توجّه به وجود ارتباط معنادار بین سلامت عمومی و فشار بار مراقبتی در این مطالعه ، سلامت مراقبین از سالمندان مبتلا به آلزایمر یک مسأله بهداشتی مهم است که نیازمند توجّه از سوی حرفه های بهداشتی و ارایه کنندگان خدمات بهداشتی دارد.