پرستاری
زیبا رئیسی دهکردی؛ حدیث سوری نژاد؛ الهام ادیب مقدم؛ معصومه رحیمی؛ شهریار صالحی تالی
دوره 30، شماره 5 ، آذر و دی 1402، ، صفحه 561-572
چکیده
زمینه و هدف: آمادگی پیش از وقوع بحران، امری ضروری است. تجارب مربیان بالینی و دانشجویان پرستاری و مامایی درگیر در پاندمی به روشنتر شدن و آمادگی بهتر مواجهه در بحرانهای پیش رو کمک میکنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تبیین تجارب مربیان بالینی و دانشجویان پرستاری و مامایی درخصوص مدیریت بحران داخل بیمارستانی در پاندمی کووید19میباشد.مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: آمادگی پیش از وقوع بحران، امری ضروری است. تجارب مربیان بالینی و دانشجویان پرستاری و مامایی درگیر در پاندمی به روشنتر شدن و آمادگی بهتر مواجهه در بحرانهای پیش رو کمک میکنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تبیین تجارب مربیان بالینی و دانشجویان پرستاری و مامایی درخصوص مدیریت بحران داخل بیمارستانی در پاندمی کووید19میباشد.مواد و روشها: در این مطالعه کیفی، گردآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 14 نفر از مربیان بالینی و دانشجویان پرستاری و مامایی با تجربه شرکت در مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در پاندمی کووید ۱۹ و با روش هدفمند تا اشباع دادهها انجام و مطابق رویکرد تحلیل محتوای مرسوم تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: تحلیل مصاحبهها با 425کد استنباطی همراه بود که پس از ادغام موارد تکراری، در نهایت 9زیرطبقه و3 طبقه اصلی شامل مدیریت ادغامیافته، اخلاق حرفهای و توسعه دانش تخصصی بود.نتیجهگیری: بهمنظور آمادگی با بحرانهای بیولوژیکی همچون کووید 19، همکاری سازمانهای مختلف برای مدیریت صحیحتر شرایط لازم است. همچنین ضرورت دارد مدیران بهداشتی پس از ارزیابی شدت بحران و متناسب با آن، به جذب نیرو بپردازند و با آموزشهای مبتنی بر شواهد، به توسعه دانش و مهارت آنها کمک کنند و ضمن رعایت اصول اخلاق حرفهای، به حفظ و ارتقای سلامت روان نیروها نیز توجه ویژهای مبذول دارند.
فاطمه عدالت طلب؛ نوشین عباسی؛ سهیلا مشعوف
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 799-810
چکیده
زمینه و هدف: امروزه آموزش به دانشجویان علوم پزشکی نیازمند بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی مانند نقشههای مفهومی، در کنار روشهای تدریس سنتی است که باعث افزایش تمایل فراگیران به یادگیری، تمرکز بر نکات کلیدی و سازماندهی مطالب میشود بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی هوشبری ...
بیشتر
زمینه و هدف: امروزه آموزش به دانشجویان علوم پزشکی نیازمند بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی مانند نقشههای مفهومی، در کنار روشهای تدریس سنتی است که باعث افزایش تمایل فراگیران به یادگیری، تمرکز بر نکات کلیدی و سازماندهی مطالب میشود بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی هوشبری انجام شد..
مواد و روشها: این مطالعه شبهتجربى با طرح پیشآزمون- پسآزمون بر روی دانشجویان ترم 6 کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال1400 انجام شد. 40 نفر از دانشجویان به روش سرشماری و براساس معیارهای ورود انتخاب، سپس بهصورت تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. در گروه کنترل از روش سخنرانی و در گروه مداخله از روش سخنرانی همراه با ابزار نقشه مفهومی برای آموزش تفسیر گازهای خون شریانی استفاده شد. میزان یادگیری دانشجویان قبل و یک ماه پس از مداخله با استفاده از آزمون چهارگزینهای سنجیده شد.
یافتهها: میانگین نمرات دانشجویان، پیش از مداخله در گروه آزمون 3/95 ± 12/95 و در گروه کنترل 3/82 ± 13/10 بود (0/09=P). پس از مداخله در گروه آزمون به 4/28 ± 18/95 و در گروه کنترل به 2/83 ± 14/05رسید که این تفاوت در گروه مداخله بهطور معنیدار بیشتر بود (0/001>P).
نتیجهگیری: تدوین نقشه مفهومی بهعنوان یک استراتژی تحلیلگر در آموزش، در کنار استفاده از روش سخنرانی میتواند در ارتقای میزان یادگیری دانشجویان مؤثر باشد.
روانشناسی و روانپزشکی
محمد علی توسنگ؛ رضا پاشا*؛ سحر صفرزاده
دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 461-474
چکیده
زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی جامعه به سمتی پیش رفته است که میزان تنشهای ورود به محیطهای آموزشی بهویژه دانشگاه بیشتر شده است. در حوزه روانشناختی درمان شناختی- رفتاری در کنترل استرس و تعارضات در افراد از مداخلات مهم میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر سخترویی و سازگاری فردی- اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم ...
بیشتر
زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی جامعه به سمتی پیش رفته است که میزان تنشهای ورود به محیطهای آموزشی بهویژه دانشگاه بیشتر شده است. در حوزه روانشناختی درمان شناختی- رفتاری در کنترل استرس و تعارضات در افراد از مداخلات مهم میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر سخترویی و سازگاری فردی- اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروههای آزمایش و کنترل میباشد. دانشجویان (200 دانشجو) با روش نمونهگیری تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (100 نفر گروه آزمایش و 100 نفر کنترل) تقسیم شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد سخترویی کوباسا و سازگاری دانشجویان انجام گردید. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 27 و بهکارگیری آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: در مرحله پس از آموزش درمان شناختی- رفتاری بین میانگین نمره کل سخترویی، سازگاری و ابعاد آنها در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنیداری وجود داشت (0/05>P). این تفاوتها در مرحله پیگیری بعد از 4 ماه از مداخله نیز برقرار بود (0/05>P).
نتیجهگیری: درمان شناختی- رفتاری بر میزان سخترویی و سازگاری دانشجویان تأثیر مثبت دارد و میتوان از این شیوه درمانی برای ارتقای سلامت و بهداشت روانی دانشجویان استفاده کرد. پیشنهاد میشود این رویکرد آموزشی- درمانی در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشجویی استفاده شود.
روانشناسی و روانپزشکی
زهرا زارع؛ مینا قلعه نوئی؛ ندا مهدوی فر؛ نفیسه زارع؛ ساجده اعتمادی
دوره 28، شماره 5 ، آذر و دی 1400، ، صفحه 650-662
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همهگیر کووید 19، تعداد فزایندهای از دانشگاهها در سراسر جهان فعالیتهای آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابلهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همهگیر کووید 19، تعداد فزایندهای از دانشگاهها در سراسر جهان فعالیتهای آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در دوران پاندمی کووید 19 انجام شد.مواد و روشها:این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1400-1399 روی 126 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به روش نمونهگیری بهصورت در دسترس و آنلاین اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و سبکهای مقابلهای بلینگز وموس بود. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار spss (نسخه 24)، آزمونهای توصیفی، تیمستقل، آنالیز واریانس، پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد.یافته ها: بین میانگین نمره راهبردهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی، ارتباط معناداری مشاهده نشد (0/05>p ). نتیجه مطالعه نشان داد دانشجویان با سن بالاتر، سال تحصیلی بالاتر و دانشجویان با واحد کارآموزی در مقابله با استرس ناشی از کووید19، بیشتر از سبک مقابلهای مسئلهمدار استفاده میکردند. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که متغیرهای سن، سال و رشته تحصیلی از میان متغیرهای پیشبین دارای قدرت پیشبینی معناداری برای متغیر راهبرد مقابلهای هیجانمدار بودند.نتیجهگیری: به دلیل بحران ناشی از کووید 19 و تأثیر آن بر سلامت روانی پیشنهاد میشود مدیران و برنامهریزان آموزشی، با برگزاری کارگاهها و جلسات مشاوره برای دانشجویان باعث ارتقای راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار در دانشجویان شوند.
آموزش بهداشت
سیما قزلباش؛ مریم خسروی
دوره 27، شماره 4 ، مهر و آبان 1399، ، صفحه 504-511
چکیده
زمینه و هدف: داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی یک گروه خوددرمانی گسترده بین اقشار مختلف جوامع از جمله دانشجویان می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان مصرف خودسرانه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در دانشجویان دانشگاههای شهر خلخال در سال 1396 بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ...
بیشتر
زمینه و هدف: داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی یک گروه خوددرمانی گسترده بین اقشار مختلف جوامع از جمله دانشجویان می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان مصرف خودسرانه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در دانشجویان دانشگاههای شهر خلخال در سال 1396 بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ای تصادفی شده بر روی 400 دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی، آزاد و پیام نور شهر خلخال صورت گرفت. داده ها توسط فرم اطلاعات فردی و پرسشنامه مصرف خودسرانه دارو جمع آوری شد و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (کای اسکوئر) و در سطح معنی داری P
مدیریت آموزش
مصطفی راد؛ مجتبی راد
دوره 27، شماره 4 ، مهر و آبان 1399، ، صفحه 578-584
چکیده
زمینه و هدف موقعیتهای اضطرابی، یادگیری دانش را تحت تأثیر قرار میدهد. علت بسیاری از مشکلات جسمی و روانی میتواند اضطراب باشد. مطالعه کیفی در مورد عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد انجام نشده است؛ لذا هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانشجویان در مورد اضطراب امتحان و عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد می باشد.
مواد و روشها پژوهش ...
بیشتر
زمینه و هدف موقعیتهای اضطرابی، یادگیری دانش را تحت تأثیر قرار میدهد. علت بسیاری از مشکلات جسمی و روانی میتواند اضطراب باشد. مطالعه کیفی در مورد عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد انجام نشده است؛ لذا هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانشجویان در مورد اضطراب امتحان و عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد می باشد.
مواد و روشها پژوهش حاضر، یک مطالعه تحلیل محتوای کیفی بود که روی 25 نفر از دانشجویان محصل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که تجربه حداقل دو ترم تحصیل را داشتند و در امتحان پایان ترم شرکت کرده بودند در سال 1395انجام شد. روش نمونهگیری مبتنی بر هدف بود. دادهها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمهساختاریافته و با حضور در عرصه جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آنالیز محتوا به روش متعارف انجام گردید.
یافتهها 5 طبقه اصلی و 14 زیرطبقه حاصل شد که طبقات اصلی شامل عواقب و عوارض اضطراب امتحان، نحوه تدریس و ارزشیابی استاد، نحوه تعامل با استاد و دانشجویان دیگر، خودمدیریتی در یادگیری و کنترل اضطراب، نقش حمایتی استاد در جلسه امتحان از دادهها استخراج شد.
نتیجهگیری روشهایی مانند تنآرامی و توسل، شناخت بیشتر استادان، استفاده استادان جوان از تجربه استادان باتجربه، روشهای نوین آموزشی، مشخص کردن منابع کافی و طراحی سوال از همان منابع، حضور در جلسه امتحان از اول تا آخر ساعت امتحانی، پخش نمره کلاسی در طول ترم از جمله عواملی است که میتواند باعث کاهش اضطراب امتحان گردد.
آناتومی، بافت و جنین
رحیم گل محمدی؛ مطهره گل محمدی
دوره 27، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1399، ، صفحه 380-383
چکیده
چکیدهمقدمه وهدف: در روش های جدید آموزش مهارتهایتفکرانتقادیدرحوضهیآناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار ضروری به نظر می رسد هدف از این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی برآناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار دردانشجویان پزشکی می باشد.مواد وروشها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال -1397-1395در دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
چکیدهمقدمه وهدف: در روش های جدید آموزش مهارتهایتفکرانتقادیدرحوضهیآناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار ضروری به نظر می رسد هدف از این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی برآناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار دردانشجویان پزشکی می باشد.مواد وروشها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال -1397-1395در دانشگاه علوم پزشکی سبزواردر مقطع علوم پایه با همکاری34داشجوی پزشکی که شامل24 دانشجوی مونث و10 دانشجوی مذکربودند انجام شده است در این مطالعه از پرسشنا مه گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا(CCTST) استفاده شد با این تفاوت که در پژوهش حا ضر دانشجویان قبل از از آموزش مهارت های تفکر انتقادی آناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار( Early Clinical Exposure) ( ECE) وبعد از گذراندن آن(ECE) بود پرسشنا مه در بردارندهای سئوالاتی در حوضه تجزیه وتحلیل ، مهارت های استنبا طی و استدلا ل استقرایی و قیاسی بودانجام گرفت. داده هاازنرم افزازSPSS16 با آزمون تی زوجی(Pair :T –test) تجزیه وتحلیل شدندیا فته ها: میا نگین پاسخ درست در حیطه استدلا ل قیاسی(Inductive Reasoning) ،استنباطی(Inference) یا استتنتا جی واستدلال استقرایی (Deductive Reasoning) قبل وبعد ازECE با آموزش مهارتهای تفکر انتقادی معنی دار بودP0.05 .نتیجه گیری : آموزش مهارت های تفکرانتقادی موجبارتقاء کیفی فراگیران میشود در نتیجه باز خورد وفیدبک مثبتی رابین-مدرس،فراگیر وبیمارفراهم می کندکه اهمیت با لینی دارد.
پرستاری
هاجر صادقی؛ محمود حسین زاده؛ مسعود بهرامی؛ فاطمه مهرابی؛ رضا فروزان
دوره 24، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1396، ، صفحه 71-79
چکیده
مقدمه:اضطراب مرگ به عنوان ترس از مردن خود و دیگران تعریف میگردد. آگاهی از مرگ غیرقابل گریز بوده و اضطراب همراه آن به رفتارهای گوناگونی منجر میشود . در این میان مراقبین بهداشتی درمانی بیش از سایرین در معرض این نوع اضطراب قرار دارند.به ویژه زمانی که مرگ ناگهانی و غیرمنتظرهای روی می-دهد، اختلال عملکرد واضحی در میان کارکنان بخش اورژانس ...
بیشتر
مقدمه:اضطراب مرگ به عنوان ترس از مردن خود و دیگران تعریف میگردد. آگاهی از مرگ غیرقابل گریز بوده و اضطراب همراه آن به رفتارهای گوناگونی منجر میشود . در این میان مراقبین بهداشتی درمانی بیش از سایرین در معرض این نوع اضطراب قرار دارند.به ویژه زمانی که مرگ ناگهانی و غیرمنتظرهای روی می-دهد، اختلال عملکرد واضحی در میان کارکنان بخش اورژانس دیده میشود.این پژوهش با هدف بررسی اضطراب مرگ و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان فوریت پزشکی و تکنسین های اورژانس انجام گردید. مواد وروشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی مقطعی و نمونه گیری به روش سرشماری بود، که بر روی 157 نفر تکنسین اورژانس (75 نفر)و دانشجویان فوریت پزشکی(82 نفر)شهرستانسبزوار انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامهی دو قسمتی شامل مشخصات فردی- اجتماعی و عوامل موثر بر میزان اضطراب مرگ و پرسشنامه استاندارد اضطراب مرگ تمپلر بود. دادهها از طریق نرم افزار آماری Spssبااستفاده از آزمونهای تی تست، همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: یافتهها نشان داد بین میانگین نمره اضطراب مرگ دانشجویان فوریت (6/2±41/.24) و تکنسینهای اورژانس (7/6±27/26) تفاوت آماری معنیداری وجود دارد( 0.000=P). همچنین میانگین اضطراب مرگ در دانشجویان با تاهل، وضعیت استخدامی، مدرک تحصیلی، سن و شغل (دانشجو / تکنسین) (0.000=p) رابطه آماری معنی دار داشت و در تکنسینهای اورژانس میانگین اضطراب مرگ با حیات والدین (0.088>P )، علاقه به رشته و تعداد نوبتهای کاری و ماموریتها ( 0.123>P )رابطه آماری معنی دار نبود. بحث ونتیجهگیری: با توجه به اینکه اضطراب مرگ بر کیفیت عملکرد و سلامت پرسنل علوم پزشکی تاثیر گذار است، لذا توجه به میزان شیوع آن و ارائه راهکارهای تعدیل آن ضروریست. سیستم های حمایتی از کادر اورژانس و فوریت پزشکی باید وارد عمل شده و در حیطهی آموزشی نیز تکنیکهای مقابله با استرس و اضطراب آموزش داده شود. واژگان کلیدی:اضطراب مرگ، اضطراب، دانشجو، فوریتپزشکی، تکنسین اورژانس
مهدی قناعتی؛ حسن نودهی؛ اکرم قدرتی؛ علی جلالی فر
دوره 24، شماره 5 ، آذر و دی 1396، ، صفحه 319-325
چکیده
اهداف این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشها این پژوهش از نوع کاربردی است. از نظر ماهیت گردآوری دادهها، روش تحقیق تمام آزمایشی طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعة آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که در کارگاه ...
بیشتر
اهداف این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشها این پژوهش از نوع کاربردی است. از نظر ماهیت گردآوری دادهها، روش تحقیق تمام آزمایشی طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعة آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که در کارگاه آموزش کارآفرینی ثبتنام کرده بودند. با استفاده از جدول کوهن و منابع موجود حجم هر گروه بیست نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری روش تصادفی طبقهای بود. ابزار پژوهش پرسشنامة استاندارد قصد کارآفرینانة لینان و چن (2009) بود که قبلاً روا و پایا شده بود. در روز برگزاری کارگاه، قبل از شروع پیشآزمون و پس از برگزاری کارگاه پسآزمون، از هر دو گروه کنترل و آزمایش گرفته شد. پس از جمعآوری اطلاعات، دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS نسخة 16 تحلیل شد.
یافتهها بر اساس نتایج آزمون تی مستقل برای نمرات تفاوت پسآزمون و پیشآزمون متغیرهای قصد کارآفرینانه، نگرش به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و تلقی از کنترل رفتاری، تنها متغیر تلقی از کنترل رفتاری بین دو گروه آزمایش و کنترل معنادار بود؛ یعنی، میانگین تلقی از کنترل رفتاری گروه آموزشدیده بهطور معناداری بالاتر از میانگین تلقی از کنترل رفتاری گروه آموزشندیده بود.
نتیجهگیری آموزش کارآفرینی در افزایش باور دانشجویان به کارآمدی خود در تبدیلشدن به کارآفرین تأثیر مثبتی داشته است. با درنظرگرفتن تأثیرات مثبت آموزش کارآفرینی و اهمیت این مقوله پیشنهاد میشود واحد درسی کارآفرینی در برنامة درسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گنجانده شود.
مدیریت آموزش
پژمان باقری؛ ابوالقاسم آوند؛ سید امین کوهپایه؛ رضا همایونفر؛ مجتبی فرجام؛ فاطمه آوند
دوره 24، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1396، ، صفحه 51-53
چکیده
مرجعیت به معنای مراجعه مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان بدلیل قابلیت ها و پتانسیل های آن فرد یا سازمان تعریف شده است (1). مرجعیت علمی و آینده نگاری یکی از بسته های 11 گانه طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. به جهت آشنائی مقدماتی با مصداق این تعریف در شرایط موجود و نزدیک کردن ذهنیت با مفهومی که بیان گردید باید گفت یکی از مصادیق مهم ...
بیشتر
مرجعیت به معنای مراجعه مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان بدلیل قابلیت ها و پتانسیل های آن فرد یا سازمان تعریف شده است (1). مرجعیت علمی و آینده نگاری یکی از بسته های 11 گانه طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. به جهت آشنائی مقدماتی با مصداق این تعریف در شرایط موجود و نزدیک کردن ذهنیت با مفهومی که بیان گردید باید گفت یکی از مصادیق مهم مرجعیت که نقداً می توان به آن اشاره کرد شاخص استنادها (2) یا میزان رجوع دیگران به مقالات است که بیانگر ارزش و کاربرد یک مقاله در یک حوزه است و یا بعبارتی افزایش میزان ارجاعات، بیانگر مرجعیت نویسنده یا یک کشور و یا حتی مؤسسه تحقیقاتی و دانشگاه یا مجله خاص در آن موضوع خاص می باشد. پرواضح است که تولید علم به این معنا شرط لازم برای مرجعیت است اما کافی نیست و این مفهوم مدنظر این نوشتار نمی باشد.
محمدجواد اصغری ابراهیمآباد؛ ایمان سیدمحرمی؛ سید مهدی مشیریان فراحی؛ امیرحسین کیذوری؛ نسرین میرچولی؛ اعظم برآبادی
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 570-577
چکیده
اهداف بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی ازجمله مفاهیم مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی است. در این زمینه مطالعات اندکی انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علوم تربیتی ...
بیشتر
اهداف بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی ازجمله مفاهیم مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی است. در این زمینه مطالعات اندکی انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. 140 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه رضایت از زندگی دینر، بلوغ عاطفی بهار گاوا و اطلاعات جمعیتشناختی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از از روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها میانگین و انحرافمعیار بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در شرکتکنندگان به ترتیب 9/2±20/27، 101/31±6/20 بود. بین بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد (000/0P≤، 32/0r=).نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد بین بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در شرکتکنندگان رابطه نسبتاً خوبی وجود دارد. نبود ثبات عاطفی توانست رضایت از زندگی را پیشبینی کند. بلوغ عاطفی کلی با میانجیگری بازگشت عاطفی میتواند پیشبینیکننده رضایت از زندگی باشد.
سیده اکرم حسینی؛ مهدی گل افروز شهری؛ هاجر صادقی؛ محمدحسن رخشانی؛ اعظم برآبادی
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 359-367
چکیده
زمینه و هدف: عزّت نفس موجب ارتقای سلامت روان میگردد. مطالعات نشان داده عزّت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مؤنّث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامههای ورزشی نقش مهمّی در افزایش عزّت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید.
مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی ...
بیشتر
زمینه و هدف: عزّت نفس موجب ارتقای سلامت روان میگردد. مطالعات نشان داده عزّت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مؤنّث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامههای ورزشی نقش مهمّی در افزایش عزّت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید.
مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی (یک سو کور) میباشد ودر سال 1393بر روی 62 نفر از دانشجویان دختر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اجرا شد. افراد پس از انتخاب به روش نمونهگیری در دسترس بهطور تصادفی در دو گروه آزمون (32 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون تمرینات پیلاتس را هفته ای دو بار به مدّت هشت هفته انجام دادند. گروه کنترل در مدّت زمان مشابه، فعّالیّتهای روزانه خود را داشتند. در انتها پس از سنجش مجدّد عزّت نفس، دادهها با استفاده از نرم افزار 18SPSS و آمار توصیفی، تستهای تیزوجی و کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. در تمام مراحل 05/0P< معنادار تلّقی شده است.
یافتهها: میانگین نمرات عزّت نفس قبل از مداخله در گروه آزمون (20/8 )±09/90 و در گروه کنترل (22/9 )±80/92 بود. پس از اتمام مداخله عزّت نفس به ترتیب در گروه آزمون وکنترل (72/7)±34/100 و (22/9) ±10/94 شد. این تفاوت به لحاظ آماری بین دو گروه معنادار بود (002/0P=).
نتیجهگیری: اجرای تمرینات ورزشی پیلاتس در ارتقای عزّت نفس دانشجویان دختر رشته پرستاری مؤثّر بود. لذا، به عنوان یک روش جذاب و فاقد عوارض جانبی جهت بهبود احساس ارزشمندی خود در دانشجویان پیشنهاد میشود.
فتحیه سیستانی؛ محمدمهدی یاقوتی خراسانی
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 183-191
چکیده
مقدمه: اضطراب و ترس از درمان های دندان پزشکی همیشه جزو عوامل مهم اجتناب از درمان دندان پزشکی بوده اند که عامل مهمی در عدم تشخیص و درمان به موقع مشکلات دندانی است. این مطالعه با هدف تعیین ترس و اضطراب ناشی از درمان های دندان پزشکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درسال 90-1389 انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 400 نفر ...
بیشتر
مقدمه: اضطراب و ترس از درمان های دندان پزشکی همیشه جزو عوامل مهم اجتناب از درمان دندان پزشکی بوده اند که عامل مهمی در عدم تشخیص و درمان به موقع مشکلات دندانی است. این مطالعه با هدف تعیین ترس و اضطراب ناشی از درمان های دندان پزشکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درسال 90-1389 انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شده است. نمرات حاصل از پرسشنامه استاندارد به همراه سایر اطلاعات مربوط به سن، جنس، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی، سال ورود به دانشگاه، سابقه مراجعه به مطب دندانپزشکی، سابقه بیماری جسمی و روانی و اضطراب از درمان های دندان پزشکی در گذشته، در محیط SPSS-15 تجزیه و تحلیل شده و از آزمون Chi-square در انجام مقایسات کمک گرفته شد.
یافته ها: در بین افراد مورد مطالعه 110 نفر (5/27%) دانشجوی پزشکی، 67 نفر (75/16%) دندان پزشکی، 97 نفر (25/24%) پرستاری- مامایی، 126 نفر (5/31%) دانشجوی در سایر رشته های پیراپزشکی مشغول به تحصیل بودند. 218 نفر (5/54%) افراد شرکت کننده در مطالعه زن بودند. 333 نفر (حدود 83٪)از افراد ترس و 161 نفر (حدود 40٪) آنها اضطراب دندان پزشکی داشتند. بر اساس رشته تحصیلی دانشجویان پزشکی بیش ترین اضطراب[ 18 نفر(9/42%) DAS شدید] و دانشجویان دندان پزشکی کم ترین[4 نفر (5/9%) DAS شدید] (0001/0> P)، و در مورد DFS ، دانشجویان پیراپزشکی بیش ترین ترس ناشی از درمان [87 نفر (3/37%) DFS شدید] و دانشجویان دندان پزشکی کم ترین ترس [25 نفر(7/10%) DFS شدید] را داشتند (0001/0> P).
نتیجه گیری: اضطراب و ترس ناشی از دندان پزشکی در اکثر دانشجویان وجود داشت، البته کم ترین میزان ترس و اضطراب مربوط به دانشجویان دندان پزشکی بوده است
کبری آخوند زاده؛ زهرا عابدینی؛ هدی احمری طهران
دوره 17، شماره 3 ، مهر و آبان 1389، ، صفحه 180-188
چکیده
زمینه و هدف: با وجود شناخت تاثیر روش آموزش مبتنی بر حل مساله هنوز چالش های زیادی در جایگزینی آن با شیوه سنتی رایج وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تجارب دانشجویان از شکل تغییر یافته یادگیری بر اساس حل مساله با تلفیق کار در گروه های کوچک بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی، 35 دانشجوی پرستاری شرکت داشتند. درس پرستاری کودکان با روش تلفیق ...
بیشتر
زمینه و هدف: با وجود شناخت تاثیر روش آموزش مبتنی بر حل مساله هنوز چالش های زیادی در جایگزینی آن با شیوه سنتی رایج وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تجارب دانشجویان از شکل تغییر یافته یادگیری بر اساس حل مساله با تلفیق کار در گروه های کوچک بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی، 35 دانشجوی پرستاری شرکت داشتند. درس پرستاری کودکان با روش تلفیق شده یادگیری مبتنی بر حل مساله و کار در گروه های کوچک آموزش داده شد. در مجموع، 35 مصاحبه نیمه ساختار یافته حضوری و 6 مصاحبه گروه مدار با دانشجویان پرستاری صورت گرفت. تحلیل داده های پژوهش با روش تحلیل محتوا انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تلفیق روش یادگیری مبتنی بر حل مساله و کار در گروه های کوچک با تجربه تفکر، پژوهش، خود تنظیمی، انگیزش و موانع همراه است. موانع این روش زمان بر بودن، اختلاف اعضا گروه و مقاومت در برابر تغییر بود. نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان می دهد که روش تعدیل شده حل مساله در تقویت مکانیزم های یادگیری تاثیر دارد.
سعید واقعی؛ ام البنین میرزایی؛ محسن کوشان
دوره 17، شماره 2 ، خرداد و تیر 1389، ، صفحه 88-95
چکیده
زمینه و هدف: مطالعات زیادی بیانگر آن بوده است که دانشجویان رشته پرستاری سطح بالایی از استرس را در محیط های بالینی تجربه می کنند. به نظر می رسد که آموزش مهارت های ارتباطی می تواند توانمندی دانشجویان رشته پرستاری را برای مقابله با عوامل استرس زای محیط های بالینی افزایش دهد. بنابراین، مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی را بر میزان ...
بیشتر
زمینه و هدف: مطالعات زیادی بیانگر آن بوده است که دانشجویان رشته پرستاری سطح بالایی از استرس را در محیط های بالینی تجربه می کنند. به نظر می رسد که آموزش مهارت های ارتباطی می تواند توانمندی دانشجویان رشته پرستاری را برای مقابله با عوامل استرس زای محیط های بالینی افزایش دهد. بنابراین، مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی را بر میزان استرس ادراک شده در دانشجویان رشته پرستاری مورد بررسی قرار داد.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع تجربی و جامعه پژوهش شامل دانشجویان پرستاری نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد بود. تعداد 26 نفر در گروه مداخله و 30 نفر در گروه کنترل انتخاب شد (با توان 0.84 و ضریب اطمینان 0.95). تخصیص دانشجویان به دو گروه به صورت تصادفی انجام گرفت. برای گروه مداخله کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی به مدت 10 ساعت برگزار گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه عوامل استرس زای کارآموزی پژوهشگر ساخته (پایایی 0.834) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 11.5 و آزمون های تی زوج، تی مستقل، مجذور کای، کروسکال والیس و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین استرس ادراک شده قبل از آموزش در گروه مداخله 22.24±43.69 و گروه کنترل 14.36±47.03 بود که تفاوت آماری معناداری بین دو گروه وجود نداشت. اما این میزان بعد از آموزش، در گروه مداخله 19.66±28.00 و در گروه کنترل 16.64±43.47 بود که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (p=0.002).
نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که آموزش مهارت های ارتباطی در کاهش میزان استرس ادراک شده در دانشجویان پرستاری تاثیر دارد.
فهیمه کیوانلو؛ محسن کوشان؛ محمد سیداحمدی؛ مصطفی محمدی رئوف
دوره 17، شماره 2 ، خرداد و تیر 1389، ، صفحه 116-122
چکیده
زمینه و هدف: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اختلال روانی از علل مهم ناتوانی و از کار افتادگی در جهان بوده و می تواند موجب کاهش موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شود. پزشکان نیز اعتقاد دارند که آمادگی بدنی به عنوان زمینه ای مناسب برای دستیابی به شرایط مطلوب روانی می باشد. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت سلامت ...
بیشتر
زمینه و هدف: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اختلال روانی از علل مهم ناتوانی و از کار افتادگی در جهان بوده و می تواند موجب کاهش موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شود. پزشکان نیز اعتقاد دارند که آمادگی بدنی به عنوان زمینه ای مناسب برای دستیابی به شرایط مطلوب روانی می باشد. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت سلامت روانی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی و به صورت مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام بودند که از بین آن ها 74 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی گلدبرگ به همراه پرسشنامه جمعیت شناختی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون تی مستقل با نرم افزار SPSS.13 انجام گرفت.
یافته ها: شیوع اختلالات روانی در کل دانشجویان، 61.76 درصد، در دانشجویان ورزشکار 9.4 و در دانشجویان غیر ورزشکار 30.2 درصد بود که اختلاف حاصله معنادار می باشد (P
مهری صباغ زاده؛ اکبر پژهان؛ محمدعلی یعقوبی فر
دوره 17، شماره 2 ، خرداد و تیر 1389، ، صفحه 129-134
چکیده
زمینه و هدف: بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان به عنوان مشتریان نظام آموزشی نقش عمده ای در ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزشی دانشگاه دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان از امکانات آموزشی دانشگاه می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی در سال 1387 انجام گرفت. تعداد 414 نفر از دانشجویان به روش نمونه ...
بیشتر
زمینه و هدف: بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان به عنوان مشتریان نظام آموزشی نقش عمده ای در ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزشی دانشگاه دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان از امکانات آموزشی دانشگاه می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی در سال 1387 انجام گرفت. تعداد 414 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن قبلا توسط صاحب نظران تایید و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ به اثبات رسیده بود، انجام شد. داده های به دست آمده پس از کد بندی، به کمک نرم افزار SPSS.16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و برای تعیین تفاوت بین گروه ها از آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد. سپس میزان رضایت مندی در سه دسته ضعیف، متوسط و خوب اعلام گردید.
یافته ها: این پژوهش نشان داد که میزان رضایت مندی از امکانات و خدمات آموزشی دانشگاه در 7 حیطه مورد بررسی 41.4 درصد بود. همچنین رضایت کلی دختران 20.9 درصد و پسران 34.3 درصد بود که تفاوت رضایت مندی پسران نسبت به دختران معنادار است (P
ملیحه نوری سیستانی؛ مهدی مشکی؛ پیمان نوشین
دوره 16، شماره 3 ، مهر و آبان 1388، ، صفحه 142-149
چکیده
زمینه و هدف: تامین نیازهای حرکتی افراد، توان آینده جامعه را به طور معجزه آسایی افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر عزت نفس و جایگاه مهار سلامت در ایجاد و بروز رفتارهای بهداشتی سبب گردیده که این مفاهیم، چارچوبی علمی در مباحث بهداشتی و روانشناسی سلامت فراهم آورند. پژوهش حاضر به بررسی همراهی فعالیت جسمانی با عزت نفس و نظریه ...
بیشتر
زمینه و هدف: تامین نیازهای حرکتی افراد، توان آینده جامعه را به طور معجزه آسایی افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر عزت نفس و جایگاه مهار سلامت در ایجاد و بروز رفتارهای بهداشتی سبب گردیده که این مفاهیم، چارچوبی علمی در مباحث بهداشتی و روانشناسی سلامت فراهم آورند. پژوهش حاضر به بررسی همراهی فعالیت جسمانی با عزت نفس و نظریه جایگاه مهار سلامت در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار پرداخته است.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مورد - شاهدی است که 74 دانشجوی ورزشکار برای گروه مورد و 74 دانشجوی غیرورزشکار برای گروه شاهد از دانشگاه علوم پزشکی گناباد انتخاب شدند. داده ها پس از تکمیل پرسشنامه های جمعیت شناختی، عزت نفس و "نسخه ب" ابزار جایگاه مهار سلامت با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون لجستیک، مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل در نرم افزار SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: طبق نتایج این مطالعه در دانشجویان ورزشکار، میانگین نمره باورهای درونی 7/3±51/28، افراد موثر 9/4±89/20 و شانس 7/3±67/14 بود که در غیرورزشکاران به ترتیب 6/4±87/27، 97/4±64/21 و 64/4±48/15 بود که این تفاوت ها معنادار نبودند. اما گروه ورزشکاران از عزت نفس بالاتر و معناداری نسبت به گروه غیرورزشکار (2/31 در مقابل 79/28) برخوردار بودند (P
جواد طیبی
دوره 12، شماره 4 ، آذر و دی 1384، ، صفحه 34-41
چکیده
زمینه و هدف: بدون شک امروزه موفقیت کشورها در امر توسعه اجتماعی و اقتصادی مرهون برنامه های نوسازی دانشگاه ها است و نیل به این موفقیت، حاصل توجه به تربیت نیروی انسانی متخصص است. دانشجویان به عنوان یکی از مهم ترین اجزا نظام آموزشی عالی کشور، عنصری اصلی و موثر در کسب این موفقیت تلقی می شوند و بروز هر گونه عاملی که بهداشت روانی آنان را در ...
بیشتر
زمینه و هدف: بدون شک امروزه موفقیت کشورها در امر توسعه اجتماعی و اقتصادی مرهون برنامه های نوسازی دانشگاه ها است و نیل به این موفقیت، حاصل توجه به تربیت نیروی انسانی متخصص است. دانشجویان به عنوان یکی از مهم ترین اجزا نظام آموزشی عالی کشور، عنصری اصلی و موثر در کسب این موفقیت تلقی می شوند و بروز هر گونه عاملی که بهداشت روانی آنان را در محیط دانشگاه به مخاطره اندازد، می تواند این ذخایر را بی محتوا و روند توسعه جامعه را با دشواری روبرو سازد. بنابراین، بررسی وضعیت بهداشت روانی و عوامل مرتبط با آن در این گروه، نقش به سزایی در نیل به اهداف مذکور دارد. لذا پژوهش حاضر در راستای آگاهی از سطح بهداشت روانی دانشجویان انجام شده است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل دانشجویان روزانه و شبانه ورودی قبل از سال 1382 می باشد. نمونه مطالعه شامل 320 نفر از دانشجویان بود که به روش تصادفی سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روش پیش آزمون و ضریب آلفای کرونباخ تعیین اعتبار گردید. ضمنا در این مطالعه از آزمون های تی، آنالیز واریانس یک طرفه، سامرزدی گام به گام و ضریب بتا استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد 33.8 درصد دانشجویان از سطح بالای بهداشت روانی، 47.2 درصد از سطح متوسط و 19.1 درصد از سطح پایین بهداشت روانی برخوردار بودند. همچنین در این مطالعه میزان رضایت از دانشگاه و استاد، فعالیت در تشکل ها و کانون های فرهنگی و علمی و جنسیت با سطح بهداشت روانی آنان رابطه معنی داری داشت (P=0.001).
نتیجه گیری: تقویت زمینه مشارکت بیشتر دانشجویان در فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی و یا حتی تقویت کار دانشجویی به منظور نوعی مشارکت سازمانی، بهبود و روش انجام امور و اصلاح ضعف های سازمانی در هر گونه خدمات رسانی به دانشجویان، توسعه مراکز مشاوره و روان درمانی به ویژه در خوابگاه ها جهت حفظ و تقویت سطح بهداشت روانی ایشان پیشنهاد آنی و مستمر تحقیق است.