پرستاری
تجارب مربیان بالینی و دانشجویان پرستاری و مامایی درخصوص مدیریت بحران داخل بیمارستانی در پاندمی کووید19: تحلیل محتوای کیفی

زیبا رئیسی دهکردی؛ حدیث سوری نژاد؛ الهام ادیب مقدم؛ معصومه رحیمی؛ شهریار صالحی تالی

دوره 30، شماره 5 ، آذر و دی 1402، ، صفحه 561-572

چکیده
   زمینه و هدف: آمادگی پیش از وقوع بحران، امری ضروری است. تجارب مربیان بالینی و دانشجویان پرستاری و مامایی درگیر در پاندمی به روشن­تر شدن و آمادگی بهتر مواجهه در بحران­های پیش رو کمک می‌کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تبیین تجارب مربیان بالینی و دانشجویان پرستاری و مامایی درخصوص مدیریت بحران داخل بیمارستانی در پاندمی کووید19می‌باشد.مواد ...  بیشتر

بررسی تاثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال1400

فاطمه عدالت طلب؛ نوشین عباسی؛ سهیلا مشعوف

دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 799-810

چکیده
  زمینه و هدف: امروزه آموزش به دانشجویان علوم پزشکی نیازمند بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی مانند نقشه‌های مفهومی، در کنار روش‌های تدریس سنتی است که باعث افزایش تمایل فراگیران به یادگیری، تمرکز بر نکات کلیدی و سازماندهی مطالب می‌شود بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی هوشبری ...  بیشتر

روانشناسی و روانپزشکی
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر سخت‌رویی و سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول

محمد علی توسنگ؛ رضا پاشا*؛ سحر صفرزاده

دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 461-474

چکیده
  زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی جامعه به سمتی پیش رفته است که میزان تنش‌های ورود به محیط‌های آموزشی به‌ویژه دانشگاه بیشتر شده است. در حوزه روان‌شناختی درمان شناختی- رفتاری در کنترل استرس و تعارضات در افراد از مداخلات مهم می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر سخت‌رویی و سازگاری فردی- اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم ...  بیشتر

روانشناسی و روانپزشکی
بررسی ارتباط راهبردهای مقابله‌ای و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در دوران پاندمی کووید 19

زهرا زارع؛ مینا قلعه نوئی؛ ندا مهدوی فر؛ نفیسه زارع؛ ساجده اعتمادی

دوره 28، شماره 5 ، آذر و دی 1400، ، صفحه 650-662

چکیده
  زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همه‌گیر کووید 19، تعداد فزاینده‌ای از دانشگاه‌ها در سراسر جهان فعالیت‌های آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کرده‌اند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابله‌ای ...  بیشتر

آموزش بهداشت
بررسی میزان مصرف خودسرانه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در دانشجویان دانشگاههای شهر خلخال

سیما قزلباش؛ مریم خسروی

دوره 27، شماره 4 ، مهر و آبان 1399، ، صفحه 504-511

چکیده
  زمینه و هدف: داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی یک گروه خوددرمانی گسترده بین اقشار مختلف جوامع از جمله دانشجویان می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان مصرف خودسرانه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در دانشجویان دانشگاههای شهر خلخال در سال 1396 بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ...  بیشتر

مدیریت آموزش
مقایسة اضطراب امتحان و عوامل اضطراب‌آور مرتبط با استاد: یک مطالعه کیفی

مصطفی راد؛ مجتبی راد

دوره 27، شماره 4 ، مهر و آبان 1399، ، صفحه 578-584

چکیده
  زمینه و هدف  موقعیت‌های اضطرابی، یادگیری دانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علت بسیاری از مشکلات جسمی و روانی می‌تواند اضطراب باشد. مطالعه کیفی در مورد عوامل اضطراب‌آور مرتبط با استاد انجام نشده است؛ لذا هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانشجویان در مورد اضطراب امتحان و عوامل اضطراب‌آور مرتبط با استاد می باشد. مواد و روش‌ها پژوهش ...  بیشتر

آناتومی، بافت و جنین
ارزیابی‌ تاثیر آموزش مهارتهای‌تفکرانتقادی‌‌بر‌ آناتومی بالینی مقدماتی برای مواجهه با بیمار در دانشجویان پزشکی دانشگاه‌ علوم پزشکی سبزوار

رحیم گل محمدی؛ مطهره گل محمدی

دوره 27، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1399، ، صفحه 380-383

چکیده
  چکیدهمقدمه وهدف: در روش های جدید آموزش ‌مهارتهای‌تفکرانتقادی‌‌درحوضه‌ی‌آناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار ضروری به نظر می رسد هدف از این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی برآناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار دردانشجویان پزشکی می باشد.مواد وروش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال -1397-1395در دانشگاه علوم پزشکی ...  بیشتر

پرستاری
بررسی اضطراب مرگ در دانشجویان فوریت پزشکی و تکنسین های اورژانس سبزوار در سال 1392

هاجر صادقی؛ محمود حسین زاده؛ مسعود بهرامی؛ فاطمه مهرابی؛ رضا فروزان

دوره 24، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1396، ، صفحه 71-79

چکیده
  مقدمه:اضطراب مرگ به عنوان ترس از مردن خود و دیگران تعریف می‌گردد. آگاهی از مرگ غیرقابل گریز بوده و اضطراب همراه آن به رفتارهای گوناگونی منجر می‌شود . در این میان مراقبین بهداشتی درمانی بیش از سایرین در معرض این نوع اضطراب قرار دارند.به ویژه زمانی که مرگ ناگهانی و غیرمنتظره‌ای روی می-دهد، اختلال عملکرد واضحی در میان کارکنان بخش اورژانس ...  بیشتر

تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

مهدی قناعتی؛ حسن نودهی؛ اکرم قدرتی؛ علی جلالی فر

دوره 24، شماره 5 ، آذر و دی 1396، ، صفحه 319-325

چکیده
  اهداف این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. مواد و روش‌ها این پژوهش از نوع کاربردی است. از نظر ماهیت گردآوری داده‌ها، روش تحقیق تمام آزمایشی طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعة آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که در کارگاه ...  بیشتر

مدیریت آموزش
نکاتی پیرامون مرجعیت علمی با نگاهی به نقش‌آفرینی دانشجویان در تحقق آن و موانع موجود

پژمان باقری؛ ابوالقاسم آوند؛ سید امین کوهپایه؛ رضا همایونفر؛ مجتبی فرجام؛ فاطمه آوند

دوره 24، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1396، ، صفحه 51-53

چکیده
  مرجعیت به معنای مراجعه مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان بدلیل قابلیت ها و پتانسیل های آن فرد یا سازمان تعریف شده است (1). مرجعیت علمی و آینده نگاری یکی از بسته های 11 گانه طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. به جهت آشنائی مقدماتی با مصداق این تعریف در شرایط موجود و نزدیک کردن ذهنیت با مفهومی که بیان گردید باید گفت یکی از مصادیق مهم ...  بیشتر

رابطه بلوغ عاطفی با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

محمدجواد اصغری ابراهیم‌آباد؛ ایمان سیدمحرمی؛ سید مهدی مشیریان فراحی؛ امیرحسین کیذوری؛ نسرین میرچولی؛ اعظم برآبادی

دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 570-577

چکیده
  اهداف بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی ازجمله مفاهیم مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی است. در این زمینه مطالعات اندکی انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفی‌تحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علوم تربیتی ...  بیشتر

بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری

سیده اکرم حسینی؛ مهدی گل افروز شهری؛ هاجر صادقی؛ محمدحسن رخشانی؛ اعظم برآبادی

دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 359-367

چکیده
  زمینه و هدف: عزّت نفس موجب ارتقای سلامت روان می‌گردد. مطالعات نشان داده عزّت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مؤنّث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامه‌های ورزشی نقش مهمّی در افزایش عزّت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید. مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی ...  بیشتر

ترس و اضطراب ناشی از درمان های دندانپزشکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

فتحیه سیستانی؛ محمدمهدی یاقوتی خراسانی

دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 183-191

چکیده
  مقدمه: اضطراب و ترس از درمان های دندان پزشکی همیشه جزو عوامل مهم اجتناب از درمان دندان پزشکی بوده اند که عامل مهمی در عدم تشخیص و درمان به موقع مشکلات دندانی است. این مطالعه با هدف تعیین ترس و اضطراب ناشی از درمان های دندان پزشکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درسال 90-1389 انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 400 نفر ...  بیشتر

تجارب دانشجویان از تلفیق روش یادگیری مبتنی بر حل مساله و کار در گروه های کوچک: یک مطالعه کیفی

کبری آخوند زاده؛ زهرا عابدینی؛ هدی احمری طهران

دوره 17، شماره 3 ، مهر و آبان 1389، ، صفحه 180-188

چکیده
  زمینه و هدف: با وجود شناخت تاثیر روش آموزش مبتنی بر حل مساله هنوز چالش های زیادی در جایگزینی آن با شیوه سنتی رایج وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تجارب دانشجویان از شکل تغییر یافته یادگیری بر اساس حل مساله با تلفیق کار در گروه های کوچک بود. مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی، 35 دانشجوی پرستاری شرکت داشتند. درس پرستاری کودکان با روش تلفیق ...  بیشتر

تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر میزان استرس ادراک شده در دانشجویان رشته پرستاری

سعید واقعی؛ ام البنین میرزایی؛ محسن کوشان

دوره 17، شماره 2 ، خرداد و تیر 1389، ، صفحه 88-95

چکیده
  زمینه و هدف: مطالعات زیادی بیانگر آن بوده است که دانشجویان رشته پرستاری سطح بالایی از استرس را در محیط های بالینی تجربه می کنند. به نظر می رسد که آموزش مهارت های ارتباطی می تواند توانمندی دانشجویان رشته پرستاری را برای مقابله با عوامل استرس زای محیط های بالینی افزایش دهد. بنابراین، مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی را بر میزان ...  بیشتر

مقایسه وضعیت سلامت روانی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار

فهیمه کیوانلو؛ محسن کوشان؛ محمد سیداحمدی؛ مصطفی محمدی رئوف

دوره 17، شماره 2 ، خرداد و تیر 1389، ، صفحه 116-122

چکیده
  زمینه و هدف: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اختلال روانی از علل مهم ناتوانی و از کار افتادگی در جهان بوده و می تواند موجب کاهش موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شود. پزشکان نیز اعتقاد دارند که آمادگی بدنی به عنوان زمینه ای مناسب برای دستیابی به شرایط مطلوب روانی می باشد. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت سلامت ...  بیشتر

میزان رضایت مندی دانشجویان از خدمات و امکانات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1387

مهری صباغ زاده؛ اکبر پژهان؛ محمدعلی یعقوبی فر

دوره 17، شماره 2 ، خرداد و تیر 1389، ، صفحه 129-134

چکیده
  زمینه و هدف: بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان به عنوان مشتریان نظام آموزشی نقش عمده ای در ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزشی دانشگاه دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان از امکانات آموزشی دانشگاه می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی در سال 1387 انجام گرفت. تعداد 414 نفر از دانشجویان به روش نمونه ...  بیشتر

همراهی نظریه جایگاه مهار سلامت و عزت نفس با فعالیت جسمانی در دانشجویان

ملیحه نوری سیستانی؛ مهدی مشکی؛ پیمان نوشین

دوره 16، شماره 3 ، مهر و آبان 1388، ، صفحه 142-149

چکیده
  زمینه و هدف: تامین نیازهای حرکتی افراد، توان آینده جامعه را به طور معجزه آسایی افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر عزت نفس و جایگاه مهار سلامت در ایجاد و بروز رفتارهای بهداشتی سبب گردیده که این مفاهیم، چارچوبی علمی در مباحث بهداشتی و روانشناسی سلامت فراهم آورند. پژوهش حاضر به بررسی همراهی فعالیت جسمانی با عزت نفس و نظریه ...  بیشتر

بررسی وضعیت بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار در سال 1383

جواد طیبی

دوره 12، شماره 4 ، آذر و دی 1384، ، صفحه 34-41

چکیده
  زمینه و هدف: بدون شک امروزه موفقیت کشورها در امر توسعه اجتماعی و اقتصادی مرهون برنامه های نوسازی دانشگاه ها است و نیل به این موفقیت، حاصل توجه به تربیت نیروی انسانی متخصص است. دانشجویان به عنوان یکی از مهم ترین اجزا نظام آموزشی عالی کشور، عنصری اصلی و موثر در کسب این موفقیت تلقی می شوند و بروز هر گونه عاملی که بهداشت روانی آنان را در ...  بیشتر