محمدجواد اصغری ابراهیمآباد؛ ایمان سیدمحرمی؛ سید مهدی مشیریان فراحی؛ امیرحسین کیذوری؛ نسرین میرچولی؛ اعظم برآبادی
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 570-577
چکیده
اهداف بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی ازجمله مفاهیم مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی است. در این زمینه مطالعات اندکی انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علوم تربیتی ...
بیشتر
اهداف بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی ازجمله مفاهیم مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی است. در این زمینه مطالعات اندکی انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. 140 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه رضایت از زندگی دینر، بلوغ عاطفی بهار گاوا و اطلاعات جمعیتشناختی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از از روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها میانگین و انحرافمعیار بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در شرکتکنندگان به ترتیب 9/2±20/27، 101/31±6/20 بود. بین بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد (000/0P≤، 32/0r=).نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد بین بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در شرکتکنندگان رابطه نسبتاً خوبی وجود دارد. نبود ثبات عاطفی توانست رضایت از زندگی را پیشبینی کند. بلوغ عاطفی کلی با میانجیگری بازگشت عاطفی میتواند پیشبینیکننده رضایت از زندگی باشد.
زهرا دشتی؛ طاهره رمضانی؛ شهرام ارسنگ؛ سیامک محبی
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 334-341
چکیده
زمینه و هدف: مسائل دوران بلوغ و چگونگی گذر از این دوران حائز اهمیت بوده و توجه به سلامت دختران در دوران بلوغ از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. چرا که این گروه، افزون بر گذر از دوران حساس بلوغ، از لحاظ جنسیت خود و مسؤولیت مورد انتظار جامعه دارای شرایط ویژه ای می باشند. لذا سلامت عمومی این قشر از جامعه همواره مورد نظر محققان بوده است. ...
بیشتر
زمینه و هدف: مسائل دوران بلوغ و چگونگی گذر از این دوران حائز اهمیت بوده و توجه به سلامت دختران در دوران بلوغ از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. چرا که این گروه، افزون بر گذر از دوران حساس بلوغ، از لحاظ جنسیت خود و مسؤولیت مورد انتظار جامعه دارای شرایط ویژه ای می باشند. لذا سلامت عمومی این قشر از جامعه همواره مورد نظر محققان بوده است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت عمومی در دانش آموزان دختر شهر قم در دوران بلوغ و عوامل مرتبط با آن در سال 1391 صورت گرفت.
موادّ و روش ها: این مطالعه درسال 1391 به صورت مقطعی و در بین دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر قم صورت-گرفت. تعداد نمونه ی حاضر در مطالعه، 191 بوده بوده که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله از مدارس راهنمایی دخترانه شهر قم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی مشخصات دموگرافیک و نیز پرسش نامه ی استاندارد GHQ28 بود. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS در سطح معناداری کمتر از 05/0 نوسط آزمون های توصیفی و تحلیلی نظیر آزمون کای دو و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: در این مطالعه، 6/69%در مقطع سوم و 4/30% در مقطع دوم راهنمایی بودند. 4/31% از مادران این دانش آموزان، از سطح سواد متوسطه برخوردار و 9/8% از آنها نیز بیسواد بودند. همچنین 4/41% از پدران دارای تحصیلات عالی و 1/2%، بیسواد بودند. 9/85%از مادران، خانه دار و 1/13%، شاغل بودند. میانگین و انحراف معیار سلامت عمومی دانش آموزان 72/14±87/26بود. این نتایج نشان داد که 2/48% دارای سلامت طبیعی، 4/31% دارای ناراحتی خفیف، 3/18% دارای ناراحتی متوسط و 1/2% دارای ناراحتی شدید بودند.
نتیجه گیری: درنهایت مطالعه ی حاضر نشان داد که باتوجه به طبقه بندی نمره ی سلامت عمومی، نمره ی دانش آموزان تحت مطالعه درمحدوده ی ناراحتی خفیف قرارمی گیرد و متاسفانه دانش آموزان مورد بررسی از لحاظ سلامت عمومی وضعیت طبیعی ندارند.
رحیم گل محمدی؛ اکبر پژهان؛ آرش اکابری؛ لادن نجار؛ حمیده یزدی مقدم
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 903-912
چکیده
زمینه و هدف: ارزیابی مراحل پیشرفت بلوغ جنسی برای ارزیابی سلامت نوجوانان از اهمّیّت زیادی برخورداراست. مطالعهی حاضر با هدف تعیین میانگین سنّ شروعِ بلوغ و ارتباط آن با شاخص تودهی بدنی (BMI ) در دانشآموزان پسر شهر سبزوار در شمال شرق ایران در سال 1390 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعهی توصیفی- مقطعی بر روی 252دانشآموز پسر مدارس راهنمایی ...
بیشتر
زمینه و هدف: ارزیابی مراحل پیشرفت بلوغ جنسی برای ارزیابی سلامت نوجوانان از اهمّیّت زیادی برخورداراست. مطالعهی حاضر با هدف تعیین میانگین سنّ شروعِ بلوغ و ارتباط آن با شاخص تودهی بدنی (BMI ) در دانشآموزان پسر شهر سبزوار در شمال شرق ایران در سال 1390 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعهی توصیفی- مقطعی بر روی 252دانشآموز پسر مدارس راهنمایی و دبیرستان شهرستان سبزوار، در ردهی سنّی 18-11 سال که با روش نمونهگیریِ احتمالی و چندمرحله ای انتخابشدند، انجامگرفت. جمعآوری دادهها ازطریق تکمیل پرسشنامهی استاندارد تانر و سپس اندازهگیری قدّ و وزن و محاسبهی BMI انجامگردید. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تحت ویندوز ویرایش 15 و با استفاده از آزمونهای آماری مجذورکای، تیتست، آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی، آنالیز کواریانس، ضرایب همبستگی اسپیرمن و توافق کاپا و سطح معناداری برابر با 05/0 تجزیه و تحلیلشدند.
یافتهها: برای انجام پژوهش گروهی، از محققانی که برای بررسی وضعیت بلوغ در مدارس پسرانه، بهمنظور افزایش دقت در تعیین مراحل تانر، پیش از آغاز طرح آموزش دیدهبودند، درنظرگرفتهشدند. دانش آموزان پسر برای تعیین اندازه قدّ و وزن، اندازهی آلت تناسلی، بیضه و نحوهی رشد موهای زهار و زیر بغل و همچنین تغییرات صدا مورد بررسیقرارگرفتند. دراین مطالعه، میانگین مرحلهی نهایی رشد بیضهها و اسکروتوم( مرحلهG5 )، رشد موهای پوبیس (مرحلهP5 ) بهترتیب 65/1 ±40/16و 19/1 ± 79/16 سال و میانگین BMI در مراحل P2 , G2 بهترتیب 1/4± 96/20 و 66/3 ± 49/19کیلوگرم / متر مربع تعیینگردید.
نتیجهگیری: با توجه به کاهش سنّ بلوغ و نیز ارتباط آن با BMI، سیستم بهداشتی درمانی باید بر روی برنامههای آموزشی و تشویق نوجوانان برای شروع تغییر شیوهی زندگی تاکیدنماید. سنّ شروع بلوغ در پسران، مشابه بسیاری از مطالعات سایر کشورها می باشد، ولی برای تعیین وضعیت دقیق بلوغ در کودکان ایرانی، نیاز به مطالعات بیشتر در استانهای مختلف، مناطق روستایی و شهری و نیز مطالعات طولی است.