فرزانه کیوانلو؛ مرتضی بینش؛ حمید نهاردانی
دوره 23، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1395، ، صفحه 438-443
چکیده
اهداف این پژوهش با هدف سنجش مؤلفههای سلامت اجتماعی در اداره آموزشوپرورش شهرستان سبزوار در سال 1393 انجام شده است.مواد و روش ها جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان سبزوار بوده که مجموعاً 150 نفر بودند. در این تحقیق حجم نمونه براساس نمونهگیری به شیوه تصادفی ساده (طبق جدول مورگان 1970) 112 نفر تعیین ...
بیشتر
اهداف این پژوهش با هدف سنجش مؤلفههای سلامت اجتماعی در اداره آموزشوپرورش شهرستان سبزوار در سال 1393 انجام شده است.مواد و روش ها جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان سبزوار بوده که مجموعاً 150 نفر بودند. در این تحقیق حجم نمونه براساس نمونهگیری به شیوه تصادفی ساده (طبق جدول مورگان 1970) 112 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز با پنج مؤلفه (شکوفایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی و مشارکت اجتماعی) که از نظر روایی و پایایی یک پرسشنامه استاندارد است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و برای محاسبات از نسخه 20 بسته نرمافزاری SPSS استفاده شد.یافته ها نتایج نشان میدهد که در اداره آموزشوپرورش شهرستان سبزوار میانگین سلامت اجتماعی 61/68 است؛ 2/12 سلامت اجتماعی درحد خوب و 8/78 درحد متوسط داشتند، درحد پایین نیز موردی نبود و انحراف معیار آن 265/5 بود. میانگین مؤلفههای سلامت اجتماعی بیشتر از 50درصد بهدست آمد. بین دیدگاه زن و مرد، متأهلها و مجردها و همچنین سطح تحصیلات آزمودنیها نسبتبه سلامت اجتماعی تفاوت معناداری وجود نداشت؛ اما بین میزان درآمد، سابقه خدمت و منطقه سکونت آزمودنیها با سلامت اجتماعی رابطه معناداری وجود داشت. نتیجه گیری باتوجهبه نتایج بهدستآمده، میانگین نمرات بین 47 تا 74 بوده است؛ پس میتوان نتیجه گرفت که میزان سلامت اجتماعی، درحد متوسط و روبهرشد است و باید با برنامهریزی منسجم ضمن حفظ شرایط به ارتقای این موقعیت نیز توجه شود.
سیدجواد حسینی؛ نسرین میرچولی؛ ویدا کلاهدوز
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 864-875
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف سنجش کیفیت زندگی (در دو سطح ذهنی و عینی)، سلامت اجتماعی ورابطهی آنها با یکدیگر در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار انجامشدهاست.
مواد و روشها: جامعهی آماری پژوهش، 4704 نفر می باشند که در 15 رشتهی تحصیلی در مقاطع کاردانی تا دکترا تحصیل میکنند. دراین تحقیق. حجم نمونه با استفاده از جدول ...
بیشتر
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف سنجش کیفیت زندگی (در دو سطح ذهنی و عینی)، سلامت اجتماعی ورابطهی آنها با یکدیگر در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار انجامشدهاست.
مواد و روشها: جامعهی آماری پژوهش، 4704 نفر می باشند که در 15 رشتهی تحصیلی در مقاطع کاردانی تا دکترا تحصیل میکنند. دراین تحقیق. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 380 نفر تعیینشد و با استفاده از روش تصادفی طبقهبندی نامتناسب، افراد نمونه ازجامعهی آماری انتخابگردیدند و یافتههای لازم توسط دو پرسشنامهی استاندارد کیفیت زندگی که خلاصهشدهی پرسشنامهی استاندارد کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی است و نیز پرسشنامهی سلامت اجتماعی کییز که استاندارد است، جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده ازآمار توصیفی و آزمونهای ضریب هبستگی پیرسون، اسپیرمن، یومن وایتنی، کراسکال والیس، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد اگرچه شاخص کیفیت زندگی، به نسبت سلامت اجتماعی از مطلوبیّت بهتری برخورداراست، اما سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی دانشجویان از وضعیت مطلوبی برخوردارنیست. سلامت اجتماعی در بعد شکوفایی، مشارکت و انطباق، کمی ازحد متوسط، بالاتر و پذیرش و انسجام ازحد متوسط، پایینتر و درحد ضعیف ارزیابیمیشوند درمجموع، نتایج نشانداد بین مقطع، رشتهی تحصیلی، درآمد، جنسیّت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی آنان رابطه وجوددارد.
نتیجهگیری: یکی از عوامل اصلی ایجاد سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی، اعتماد میباشد. بنابراین برای افزایش سلامت اجتماعی در بین دانشجویان لازماست تا اعتماد آنان نسبت به سایر افراد جامعه و نهادهای اجتماعی افزایش یابد که یکی از راههای آن، ارائهی اطلاعات شفاف ازطریق نهادهای مسؤول، ترجیح ضوابط بر روابط و توجه مسؤولان به خواستهها و نیازهای دانشجویان است.