مهتاب قلی زاده؛ رحیم اکرمی؛ موسی الرضا تدین فر؛ رؤیا اکبرزاده
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 955-964
چکیده
زمینه و هدف: مراقبت از بیمار مبتلا به سکته مَغزی، میتواند ابعاد مختلف زندگی مراقبان و ازهمه مهمتر، کیفیّت زندگی آنان را تحت تأثیر قراردهد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیّر آموزش مراقبت از بیمار مبتلا به سکتهی مغزی بر کیفیّت زندگی مراقبانِ آنها انجام شد.
موادّ و روشها:این مداخلهی کارآزماییِ میدانیِ تصادفیشده درسال 1393 ...
بیشتر
زمینه و هدف: مراقبت از بیمار مبتلا به سکته مَغزی، میتواند ابعاد مختلف زندگی مراقبان و ازهمه مهمتر، کیفیّت زندگی آنان را تحت تأثیر قراردهد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیّر آموزش مراقبت از بیمار مبتلا به سکتهی مغزی بر کیفیّت زندگی مراقبانِ آنها انجام شد.
موادّ و روشها:این مداخلهی کارآزماییِ میدانیِ تصادفیشده درسال 1393 بر روی 120مراقب بیمار مبتلا به سکتهی مغزی بستری در بیمارستان واسعی سبزوار انجام شد. واحدهای پژوهش با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامهی کیفیت زندگی(SF-36)توسط مراقبین، قبل و یکماه پس از آموزش تکمیل گردید. دادهها با آزمون کای2، ویلکاکسون، تی زوجی و تی مستقلدر سطح معناداری 5 صدم مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: نمرات ابعاد کیفیّت زندگی مراقبان، یکماه بعد از آموزش در گروه مداخله بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل نشاندادهشد. بیشترین تفاوت در ابعاد سلامت عمومی(0001/0>P) و ایفای نقش جسمی(0001/0>P) و ایفای نقش هیجانی(0001/0>P) مشاهده گردید.
نتیجهگیری: آموزش مراقبت از بیمار به مراقبان بیماران مبتلا به سکتهی مغزی، منجر به افزایش آگاهی و مهارت آنها در مراقبت از بیمار و در نتیجه موجب بهبود کیفیّت زندگی آنها گردید. بنابراین، اهمیّت آموزش مهارتهای مراقبتی پرستاران به مراقبان بیماران، باید بیش از پیش مورد توجّه قرارگیرد.
علی غلامی؛ جواد برجی؛ رضا چنارانی؛ عاطفه بهاور؛ اسماعیل زارعی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 732-739
چکیده
زمینه و هدف: زنان نیمی از جمعیّت هر جامعه ایرا تشکیل می دهند و سلامت آنها زیر بنای سلامت خانواده ها و جوامع است. لذا، هر چه کیفیّت زندگی آنها بالاتر باشد می تواند بر کیفیّت زندگی سایر افراد خانواده تأثیر مثبتی بگذارد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیّت زندگی در زنان مراجعه کننده مراکز بهداشتی درمانی شهر نیشابور انجام شده است. مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: زنان نیمی از جمعیّت هر جامعه ایرا تشکیل می دهند و سلامت آنها زیر بنای سلامت خانواده ها و جوامع است. لذا، هر چه کیفیّت زندگی آنها بالاتر باشد می تواند بر کیفیّت زندگی سایر افراد خانواده تأثیر مثبتی بگذارد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیّت زندگی در زنان مراجعه کننده مراکز بهداشتی درمانی شهر نیشابور انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که در سال 1392 و بر روی 387 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر نیشابور که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شده است. داده ها توسّط پرسشنامه کوتاه کیفیّت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) جمع آوری گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSSنسخه 16 انجام شده است. یافتهها: میانگین سنّی زنان مورد بررسی 56/7± 72/28 سال می باشد. طبق نتایج میانگین نمرات کیفیّت زندگی زنان در کل 69/1±87/13 بود و در بین ابعاد چهارگانه کیفیّت زندگی، کمترین میانگین نمرات در بعد سلامت جسمانی (87/1±8/12) و بیشترین میانگین نمرات در بعد روابط اجتماعی (82/2±65/14) مشاهده شد. طبق مدل رگرسیون خطی چند متغیّره رابطه معنی داری بین کیفیّت کلّی زندگی افراد با سن، سطح درآمد خانواده، سطح تحصیلات همسر و سابقه بیماری مزمن در خانواده آنها مشاهده شد (05/0P<). نتیجهگیری: طبق نتایج کیفیّت زندگی زنان مورد بررسی در سطح نسبتاً متوسّطی می باشد و متغیّرهای درآمد و سابقه بیماری مزمن در خانواده مهمترین متغیّرهای تأثیرگذار بر کیفیّت زندگی آنها می باشد. با توجّه به نقش کلیدی زنان در خانواده به نظر می رسد لازم است مداخلات مقتضی توسّط مسؤولین ذیربط جهت افزایش کیفیّت زندگی آنها انجام گیرد.
جواد گنجلو؛ زهرا طالبی؛ عبدالقادر عصارودی؛ محمدحسن رخشانی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 748-757
چکیده
زمینه و هدف: با آگاهی از دانش محدود در بین دیابتیها ، و با توجّه به شیوع بالای عوارض و کیفیّت پایین زندگی در بین مبتلایان به دیابت، یافتن یک روش آموزشی مناسب حایز اهمیّت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسهای تأثیّر آموزش بر اساس الگوی اورم با روش رایج بر کیفیّت زندگی بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه ...
بیشتر
زمینه و هدف: با آگاهی از دانش محدود در بین دیابتیها ، و با توجّه به شیوع بالای عوارض و کیفیّت پایین زندگی در بین مبتلایان به دیابت، یافتن یک روش آموزشی مناسب حایز اهمیّت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسهای تأثیّر آموزش بر اساس الگوی اورم با روش رایج بر کیفیّت زندگی بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی شده روی 75 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان سبزوار در سال 1392 انجام شد. گروه کنترل، تحت آموزش معمول مرکز دیابت قرار گرفتند و گروه مداخله، بر اساس نیازسنجی و تعیین توان خودمراقبتی تحت هشت جلسه آموزش به صورت سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، فیلم و ارایه جزوه آموزشی قرار گرفتند. یک ماه بعد از اتمام آموزش، کیفیّت زندگی تمام واحدهای پژوهش به وسیله ابزار کیفیّت زندگی اختصاصی بیماراندیابتی 19ADDQOL بررسی شد. اطّلاعات با استفاده از نرم افزار SPSSو آزمونهای مجذور کایدو، تحلیل کوواریانس و رگرسیون لجستیک چند سطحی دادههای همبسته تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: در این مطالعه 7/ 50درصد (38نفر) شرکت کنندگان زن و 3/49 درصد (37نفر) مرد بودند. بعد از مداخله آموزشی میانگین و انحراف معیار نمره کیفیّت زندگی در گروه کنترل و مداخله در بعد فیزیکی به ترتیب 719/0± 98/1- و 931/0± 815/1، در بعد روحی-روانی به ترتیب 643/0± 90/1- و 778/0± 22/2 و در بعد اجتماعی به ترتیب 678/0± 867/1- و 931/0± 783/1 بود. در مقایسه میانگین نمره کیفیّت زندگی دو گروه بعد از مداخله آموزشی، آزمون تحلیل کوواریانس تفاوت آماری معنیدار نشان داد(001/0>P).
نتیجهگیری: برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اورم نسبت به روش رایج کیفیّت زندگی بیماران دیابتی را ارتقا داده است. از این رو پیشنهاد میشود، از این روش استفاده شود.
منصوره فتحانی؛ منور افضل آقایی؛ موسی الرضا تدین فر
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 893-902
چکیده
زمینه و هدف: نارسایی قلبی به عنوان یکی از بیماریهای مزمن و پیشرونده، برای بیمار چالش جدّی ایجاد کرده و کیفیّت زندگی آنان را تحت تأثیّر قرار میدهد.آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی، سبب موفّقیّت در خود مراقبتی شده و تأثیّر مثبت بر کیفیّت زندگیآنان دارد.مطالعهی حاضر باهدف بررسیتأثیّر آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی بر کیفیّت ...
بیشتر
زمینه و هدف: نارسایی قلبی به عنوان یکی از بیماریهای مزمن و پیشرونده، برای بیمار چالش جدّی ایجاد کرده و کیفیّت زندگی آنان را تحت تأثیّر قرار میدهد.آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی، سبب موفّقیّت در خود مراقبتی شده و تأثیّر مثبت بر کیفیّت زندگیآنان دارد.مطالعهی حاضر باهدف بررسیتأثیّر آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی بر کیفیّت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام گرفته است. موادّ و روش ها:در این مطالعهی تجربی 120 بیمار مبتلا به نارسایی قلب در بخش قلب بیمارستان قایم (عج) مشهد در سال 93به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی کنترل (60 n=) و مداخله (60 n=) تقسیم شدند. در گروه مداخله برنامهی آموزشی مبتنی بر نیازهای خود مراقبتیبرگزار گردید. هر دو گروه قبل و یک ماه پس از اجرای مداخله،پرسشنامهی کیفیّت زندگیSF-36را تکمیل کردند. در نهایت اطّلاعات با استفاده از آزمون های آماری و نرم افزار spss (نسخه 16) در سطح معنی داری 05/0 p< تجزیه، تحلیل و تفسیر گردید. یافته ها:نتایج نشان داد بین نمرهی کیفیّت زندگی دو گروه قبل از مداخله اختلاف آماری معنی دار نبود(61/0 p=). امّا، پس از مداخله میانگین و انحراف معیار نمرهی کلّی کیفیّت زندگی در گروه کنترل و مداخله به ترتیب 93/3 ±62/63 و51/3 ± 62/72 بود و آزمون تی مستقل بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری نشان داد (001/0p<). نتیجهگیری:آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی سبب بهبود کیفیّت زندگی بیماران مبتلا بهنارسایی قلب می گردد.
شعبانعلی خان صنمی؛ زهرا عابدینی؛ مرضیه شاه سیاه؛ زهرا طاهری خرامه
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 282-288
چکیده
زمینه و هدف: بهبود کیفیّت زندگی از اوّلویّتهای بهداشتی در قشرهای کارآمد و فعّال می باشد. شناخت عوامل مؤثّر در آن در سال های اخیر مورد توجّه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی و کیفیّت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی (همبستگی) بود. 98 دانشجوی ...
بیشتر
زمینه و هدف: بهبود کیفیّت زندگی از اوّلویّتهای بهداشتی در قشرهای کارآمد و فعّال می باشد. شناخت عوامل مؤثّر در آن در سال های اخیر مورد توجّه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی و کیفیّت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی (همبستگی) بود. 98 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قم به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه جهت گیری مذهبی و پرسشنامه کیفیّت زندگی جمع آور ی و به کمک آزمون های تی،آنالیزواریانس و پیرسون در محیط نرم افزار آماری 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات جهت گیری مذهبی 46/14± 95/194و کیفیّت زندگی 05/47 ± 67/524 بود. بین جهت گیری مذهبی با کیفیّت زندگی در دانشجویان رابطه معنی دار آماری وجود نداشته است ( 05/0
زهرا امامی مقدم؛ الهام خوش رفتار رودی؛ اسحق ایلدرآبادی؛ محمدرضا بهنام وشانی
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 444-452
چکیده
زمینه و هدف: امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش میزان باروری باعث افزایش جمعیّت سالمندان سراسر جهان گردیده است. در دوران سالمندی فرد با بیماری های مزمن متعدّدی از جمله پرفشاری خون روبه رو است. این بیماری مهم ترین مسأله بهداشت عمومی در کشورهای مختلف جهان است. با توجّه به این که چالش قرن جدید، زندگی با کیفیّتی برتر است، درنتیجه باید ...
بیشتر
زمینه و هدف: امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش میزان باروری باعث افزایش جمعیّت سالمندان سراسر جهان گردیده است. در دوران سالمندی فرد با بیماری های مزمن متعدّدی از جمله پرفشاری خون روبه رو است. این بیماری مهم ترین مسأله بهداشت عمومی در کشورهای مختلف جهان است. با توجّه به این که چالش قرن جدید، زندگی با کیفیّتی برتر است، درنتیجه باید کیفیّت زندگی سالمندان بررسی شده تا تصمیم گیری های مناسب بر اساس نتایج به دست آمده اتخاذ گردد. هدف این پژوهش بررسی کیفیّت زندگی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون است.
مواد وروش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بوده که کیفیّت زندگی 60 سالمند مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی مشهد که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند را در سال 1393 با استفاده از پرسشنامه استاندارد SF-36 مورد بررسی قرار داد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 استفاده شده است.
یافته ها: میانگین سنّی سالمندان 01/4±78/66 بود. در بررسی کیفیّت زندگی با متغیّرهای دموگرافیک، و بین کیفیّت زندگی سالمندان مرد و زن رابطه آماری معنی داری یافت نشد( 05/0
سیدجواد حسینی؛ نسرین میرچولی؛ ویدا کلاهدوز
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 864-875
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف سنجش کیفیت زندگی (در دو سطح ذهنی و عینی)، سلامت اجتماعی ورابطهی آنها با یکدیگر در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار انجامشدهاست.
مواد و روشها: جامعهی آماری پژوهش، 4704 نفر می باشند که در 15 رشتهی تحصیلی در مقاطع کاردانی تا دکترا تحصیل میکنند. دراین تحقیق. حجم نمونه با استفاده از جدول ...
بیشتر
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف سنجش کیفیت زندگی (در دو سطح ذهنی و عینی)، سلامت اجتماعی ورابطهی آنها با یکدیگر در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار انجامشدهاست.
مواد و روشها: جامعهی آماری پژوهش، 4704 نفر می باشند که در 15 رشتهی تحصیلی در مقاطع کاردانی تا دکترا تحصیل میکنند. دراین تحقیق. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 380 نفر تعیینشد و با استفاده از روش تصادفی طبقهبندی نامتناسب، افراد نمونه ازجامعهی آماری انتخابگردیدند و یافتههای لازم توسط دو پرسشنامهی استاندارد کیفیت زندگی که خلاصهشدهی پرسشنامهی استاندارد کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی است و نیز پرسشنامهی سلامت اجتماعی کییز که استاندارد است، جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده ازآمار توصیفی و آزمونهای ضریب هبستگی پیرسون، اسپیرمن، یومن وایتنی، کراسکال والیس، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد اگرچه شاخص کیفیت زندگی، به نسبت سلامت اجتماعی از مطلوبیّت بهتری برخورداراست، اما سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی دانشجویان از وضعیت مطلوبی برخوردارنیست. سلامت اجتماعی در بعد شکوفایی، مشارکت و انطباق، کمی ازحد متوسط، بالاتر و پذیرش و انسجام ازحد متوسط، پایینتر و درحد ضعیف ارزیابیمیشوند درمجموع، نتایج نشانداد بین مقطع، رشتهی تحصیلی، درآمد، جنسیّت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی آنان رابطه وجوددارد.
نتیجهگیری: یکی از عوامل اصلی ایجاد سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی، اعتماد میباشد. بنابراین برای افزایش سلامت اجتماعی در بین دانشجویان لازماست تا اعتماد آنان نسبت به سایر افراد جامعه و نهادهای اجتماعی افزایش یابد که یکی از راههای آن، ارائهی اطلاعات شفاف ازطریق نهادهای مسؤول، ترجیح ضوابط بر روابط و توجه مسؤولان به خواستهها و نیازهای دانشجویان است.