روانشناسی و روانپزشکی
ویدا درخشان پور؛ حسن پاشا شریفی پاشا شریفی؛ پروین کدیور
دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 449-460
چکیده
زمینه و هدف: بارداری تغییرات قابلملاحظهای را در سلامت جسمی، هیجانی و بهزیستی زنان ایجاد میکند. بنابراین، این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی و کنترل هیجانی در بین زنان باردار نخستزا در سال 98 انجام شده است.
مواد و روشها: این تحقیق شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه ...
بیشتر
زمینه و هدف: بارداری تغییرات قابلملاحظهای را در سلامت جسمی، هیجانی و بهزیستی زنان ایجاد میکند. بنابراین، این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی و کنترل هیجانی در بین زنان باردار نخستزا در سال 98 انجام شده است.
مواد و روشها: این تحقیق شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان باردار نخستزا (۲۶= n) در منطقه 1 شهر تهران که بهصورت هدفمند از بین زنان باردار نخستزای مراجعهکننده در سال ۱۳۹۸ به بیمارستان نیکان انتخاب شدند هستند و بهصورت تصادفی در دو گروه آموزش ذهنآگاهی (۱۶= n) و کنترل (۱۱= n) جایگزین شدند. جلسات ذهنآگاهی ۸ جلسه، یک روز در هفته و روزانه 90 دقیقه در مرکز آموزشی نیکان برگزار شد. درحالی که گروه کنترل، هیچ آموزشی دریافت نکردند. جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس بهزیستی ریف (۱۹۸۹)، مقیاس کنترل هیجانی راجر و نشوور (۱۹۸۷) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها با کمک نرمافزار spss24 آزمون تحلیل آنکوا انجام شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت نمره بهزیستی پسآزمون بین گروههای ذهنآگاهی و کنترل معنادار میباشد. در واقع آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی و کنترل هیجانی زنان باردار نخستزا، تأثیر داشت (0/001 >p). نتایج آزمون پیگیری، حاکی از تداوم اثر مداخلات بر بهزیستی و کنترل هیجان بود.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی و کنترل هیجانی زنان باردار نخستزا توصیه میگردد این مداخلات در گروهی از مادران که از لحاظ بهزیستی در شرایط حساسی قرار دارند بهکارگرفته شود.
سحر سابوته؛ حسین شهنازی؛ غلامرضا شریفی راد؛ اکبر حسن زاده
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 719-734
چکیده
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ...
بیشتر
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص اضطراب زنان باردار نخستزا انجامشد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع تجربی(مداخلهای) می باشد که با گروه مقایسهی تصادفیشده بهصورت پیشآزمون- پسآزمون بر روی 88 زن باردار نخستزای واجد شرایط (44 نفر در هر گروه) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجامشد. اطلاعات براساس یک پرسشنامه-ی محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفت، جمعآوریشد. آموزش به صورت سه جلسه یک ساعته متناسب با سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی و با روش سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوینت وکتابچههای آموزشی انجامشد. ارزشیابی شامل برگزاری پسآزمون در دو نوبت4و 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی بود. اطلاعات جمعآوریشده وارد نرمافزار SPSS 20 شده و با آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در این پژوهش میانگین نمره آگاهی، حساسیّت درکشده، شدت درکشده، منافع و موانع درکشده ، راهنمای عمل، خودکارآمدی و عملکرد افراد، 4 هفته بعد از مداخله (001/0P