طیبه محمودی؛ سودابه بساک نژاد؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 21، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1393، ، صفحه 453-462
چکیده
زمینه و هدف: پس از واقعهی خشمآلود، ما افکار تکرار شوندهای را تجربهمیکنیم که برای مدتهای طولانی، ذهن ما را مشغول میکند و این خود، باپیامدهای روانشناختی منفی همراهاست. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نشخوار خشم در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی، نمونه ...
بیشتر
زمینه و هدف: پس از واقعهی خشمآلود، ما افکار تکرار شوندهای را تجربهمیکنیم که برای مدتهای طولانی، ذهن ما را مشغول میکند و این خود، باپیامدهای روانشناختی منفی همراهاست. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نشخوار خشم در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی، نمونه شامل 273 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای طبقهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری پایایی مقیاس، از سه روش آلفای کرونباخ، تنصیف اسپیرمن – براون و گاتمنو و برای اندازه-گیری روایی نیز از تحلیل عامل تأییدی و روایی همزمان استفادهشد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss نسخهی 19 و Amose نسخهی 20 استفاده و سطح معناداری آزمون نیز 05/0 درنظر گرفتهشد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از روایی و پایایی مطلوب مقیاس مذکوراست (مقدار63/0 RMSEA= و پایایی به روش آلفای کرونباخ، تنصیف اسپیرمن – براون و گاتمن، بهترتیب برابر 90/0، 85/0 و 84/0 محاسبهشد). همچنین نتایج تحلیل عامل تأییدی، نشانداد که مدل چهار عاملی مقیاس نشخوار خشم در جامعهی دانشجویان برازش دارد. نتیجهگیری: درمجموع نتایج مطالعهی حاضر، شواهدی را برای صحت روایی و پایایی قابل قبول مقیاس نشخوار خشم در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز فراهمآوردهاست که میتواند در پژوهشهای آینده نیز بهکار رود.