سیده خدیجه سیدی ثانی؛ مهدی مشکی؛ خسرو شفقی
دوره 21، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1393، ، صفحه 441-452
چکیده
زمینه و هدف : بارداری، از پرمخاطرهترین دورههای زندگی زنان است و تغذیه این دوران، سلامت مادر وجنین را تحت تأثیرقرارمیدهد. این مطالعه با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش تغذیه بهروش بحث گروهی و بهکارگیری بستهی چندرسانهای بر حیطههای یادگیری زنان باردار انجامشد.
مواد وروشها: این مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با گروه کنترل ...
بیشتر
زمینه و هدف : بارداری، از پرمخاطرهترین دورههای زندگی زنان است و تغذیه این دوران، سلامت مادر وجنین را تحت تأثیرقرارمیدهد. این مطالعه با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش تغذیه بهروش بحث گروهی و بهکارگیری بستهی چندرسانهای بر حیطههای یادگیری زنان باردار انجامشد.
مواد وروشها: این مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با گروه کنترل میباشد که درسال 1392، روی150 نفر از زنانِ باردار انتخابشده از بین مراکز بهداشتی ـ درمانی شهرستان مشهد، بهروش سهمیهای غیرتصادفی، انجامشد. قبل مداخله، پیش آزمون با پرسشنامهی محققساختهی رواپایاشده به-روش آزمون مجدد و ضریب آلفای کرونباخ، از آزمودنیها صورتگرفت. یک ماه بعد از مداخله، پرسشنامه پس آزمون تکمیلشد. دادهها با استفاده از نرمافزارspss20 و آزمونهای آماری ANOVA یکطرفه، تی زوجی، مک نمار، کای اسکوئر و در سطح 05/0p< تجزیه و تحلیلشد.
یافتهها: در گروه بستهی چندرسانهای میانگین نمرات پایانی، بیشتر از گروههای بحث گروهی و کنترل بود. بعد از مداخله، نمرات حیطهی شناختی اختلاف کاملا معناداری درگروههای بستهی چندرسانهای، بحث گروهی و کنترل داشت(000/0=p) نمرات حیطهی عاطفی بعد ازمداخله درگروههای بستهی چندرسانهای، بحث گروهی و کنترل اختلاف معناداری نداشت(061/0=p).
نتیجهگیری: دو روش بهکارگیری بستهی جندرسانهای و بحث گروهی موجب ارتقای قابل توجهی برنمرات حیطهی شناختی گروههای تحت مداخله نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه کنترل داشتند.