آموزش بهداشت
مهناز صلحی؛ جواد یوسفیلبنی؛ صدیقه رستاقی؛ بهار خسروی؛ اسماعیل فتاحی
دوره 27، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1399، ، صفحه 113-120
چکیده
مقدمه: سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سلامتی جامعه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 97-1396 می باشد که تعداد ...
بیشتر
مقدمه: سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سلامتی جامعه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 97-1396 می باشد که تعداد 367 نفر به صورت تصادفی و با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه سرمایه اجتماعی دلاویز (1384) به همراه تعدادی از متغیرهای زمینه ای استفاده شد. برای بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه به ترتیب از اعتبار صوری و آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. همچنین برای تحلیل داده ها از نرم افزار 17 spss و نیز از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: سرمایه اجتماعی در این پژوهش با میانگین 91/54 در سطح متوسطی قرار داشت. نتایج نشان داد که دانشجویان در بعد اعتماد با میانگین(97/10) کمترین میزان و در بعد مشارکت گروهی با میانگین(47/17) دارای بیشترین میزان سرمایه اجتماعی بودند. همچنین بین متغیرهای سن، دانشکده، جنسیت و وضعیت تاهل با سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری یافت نشد. اما متغیرهای وضعیت اشتغال، مقطع تحصیلی و وضعیت سکونت دارای رابطه معنی داری با سرمایه اجتماعی بودند.
ملیحه دلیلی صالح؛ فهیمه حسن نژاد؛ یاسر تبرائی
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 429-440
چکیده
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می ...
بیشتر
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می پردازد.روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که برروی 218 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در نیمسال اول تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت، روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بود. میزان آمادگی برای یادگیری الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه آمادگی یادگیری الکترونیکی که روایی آن توسط تعدادی از متخصصان تایید شده و پایایی پرسشنامه نیز توسط آلفای کرونباخ بدست آمده مناسب تشخیص داده شد. و از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی( تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA ،آزمون تعقیبی توکی، T-test برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان و آمادگی یادگیری الکترونیکی آنان تفاوت معناداری وجود دارد به استثنای دانشجویان دو رشته پرستاری و فوریت پزشکی، که بین این دو رشته و آمادگی یادگیری آن ها تفاوت معناداری وجود نداشت. و همچنین بین مقطع و آمادگی آنان، رابطه معناداری وجود داشت. دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای بیش از سایرین آماگی داشتند و پس از آن دانشجویان مقطع ارشد از میزان آمادگی بیشتری برخوردارند. در تعیین تفاوت بین جنسیت و آمادگی یادگیری ، ارتباط معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار جهت شرکت در دورههای یادگیری الکترونیکی از عدم آمادگی برخوردارند. لذا توصیه می گردد با فراهم آوری زیرساخت های مورد نیاز و برگزاری دوره های آموزشی و تاکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر در جهت ارتقای آمادگی آن گام برداشت.
فهیمه حسن نژاد؛ مریم سلامی؛ ثریا ضیایی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1397، ، صفحه 83-91
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار و عوامل موثر بر آن، در سال 1394انجام گرفته است. مواد و روش ها: پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهاستاندارد رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران و پرسشنامه ...
بیشتر
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار و عوامل موثر بر آن، در سال 1394انجام گرفته است. مواد و روش ها: پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهاستاندارد رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کتابداران است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 419 نفر محاسبه شد و نمونهها با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای از بین کل دانشجویان سبزوار(17179 نفر) انتخاب شدند. دادهها با نرمافزارSPSS و minitab از طریق آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته هاو نتایج: دانشجویان از تعامل با کتابداران مورد مطالعه رضایت دارند(میانگین 6/0±2/3 از مقیاس5). نتایج همچنین نشاندهنده این است که بین مهارتهای ارتباطی کتابداران و رضایت دانشجویان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد، ضریب همبستگی 53/0 و p<0.05)). بین دانشجویان دانشگاههای مختلف در میزان رضایتمندی شان تفاوت معناداری وجود داردp<0.05))، بدین صورت که میزان رضایت در دانشجویان دانشگاهعلومپزشکی از سایرین بالاتر است(میانگین45/0 ±73/3). بین رضایتمندی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی نیز تفاوت معناداری وجود دارد p<0.05))بدین صورت که دانشجویان کارشناسی نسبت به سایرین رضایت کمتری دارند( 63/0±16/3). مهم ترین عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان نیز مراجع پذیر بودن، اشارات و حرکات، اعلام آگاهی از حضور دیگران، اجتناب از کاربرد واژگان خاص، گوش دادن فعال، برقراری تماس چشمی، استفاده از پرسش های باز، اظهار نظر و ارائه پیشنهاد، تعامل با کتابدار همجنس باخود ، اجتناب از تشخیص پیش از موقع ، پایان رضایتبخش به تعامل، لحن صدا و تنظیم عواطف هستند، در این عوامل )p<0.05) است.
فاطمه بهرامی؛ محمد امیری؛ زهرا عبداللهی
دوره 24، شماره 4 ، مهر و آبان 1396، ، صفحه 217-223
چکیده
زمینه و هدف: حضور در دانشگاه همواره برای تمام دانشجویان خوشایند نیست و ممکن است برخی مواقع دانشجویان با چالشهایی مواجه شوند که منجر به بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی آنها شود. بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی از وجوه فرسودگی تحصیلی میباشد که در چند دهه اخیر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. برایناساس هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
زمینه و هدف: حضور در دانشگاه همواره برای تمام دانشجویان خوشایند نیست و ممکن است برخی مواقع دانشجویان با چالشهایی مواجه شوند که منجر به بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی آنها شود. بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی از وجوه فرسودگی تحصیلی میباشد که در چند دهه اخیر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. برایناساس هدف پژوهش حاضر، شناسایی ارتباط ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی با واسطهگری تابآوری تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری میباشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی–تحلیلی (با استفاده از مدلیابی روابط ساختاری) می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری تشکیل دادند که از بین آنها 170 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده، شامل پرسشنامههای اندازهگیری ادراک محیط آموزشی داندی، تابآوری تحصیلی ساموئلز و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران میباشد. دادههای جمعآوری شده به وسیله نرمافزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، ادراک از محیط یادگیری اثر معناداری بر فرسودگی تحصیلی (33/0-) و تابآوری تحصیلی (51/0) و تابآوری تحصیلی اثر معناداری بر فرسودگی تحصیلی (55/0-) داشت. علاوهبراین، اثر غیرمستقیم ادراک از محیط یادگیری بر فرسودگی تحصیلی از طریق تابآوری تحصیلی نیز معنادار (28/0-) بود. همچنین با توجه به شاخصهای برازندگی مدل؛ شاخص نیکویی برازش (93/0)، ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب (07/0)، شاخص برازش هنجارشده (90/0)، مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار بود.نتیجه گیری: ادراک از محیط یادگیری علاوه بر اثر مستقیم بر فرسودگی تحصیلی، بطور غیرمستقیم نیز از طریق تابآوری تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی اثرگذار است. بنابراین متغیر تابآوری تحصیلی را میتوان به عنوان متغیر میانجی بین ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی در نظر گرفت.کلیدواژه: ادراک از محیط یادگیری، تابآوری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان
اعظم برآبادی؛ مهدی معتکففر؛ هومن کامرانیان؛ رحیم اکرمی
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 560-569
چکیده
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه سلامت روان (GHQ) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نسخه 11 نرمافزار STATA استفاده شده است. در همه تجزیهوتحلیلها سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شده است. آزمون فرضیهها دوطرفه است. از آزمونهای تی استیودنت و تحلیل واریانس برای مقایسه میانگینها استفاده شده است.یافته ها از بین افراد مطالعهشده 41 نفر (26/11درصد) اختلالات روانی داشتند. بیشترین شیوع مربوط به اختلال کارکرد اجتماعی (120 نفر، 32درصد) و کمترین مربوط به افسردگی (8 نفر، 20/2درصد) بود. بیشترین درصد شیوع اختلالات مربوط به افراد مؤنث (32 نفر، 75/12درصد)، مجرد (33 نفر، 62/12درصد)، غیربومی (31 نفر، 97/11درصد) و با تحصیلات کارشناسی (38 نفر، 46/12درصد) بود. بین رشتههای تحصیلی، رشته علوم آزمایشگاهی میانگین نمره سلامت بالاتری نسبت به رشتههای دیگر داشت (4/17درصد).نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش، نشانههای مربوط به ناسازگاری اجتماعی در شروع تحصیل در دانشجویان شایعتر از نشانههای دیگر است. تأیید وجود اختلالات روانی در دانشجویان نیازمند بررسی بیشتر و انجام ارزیابیهای دقیق روانشناختی است. ارائه خدمات مشاورهای و روانشناختی مبتنی بر نتایج بهدستآمده از ارزیابی توصیه میشود.
سمیه ضمیری؛ سکینه عزیزی؛ اقدس شاکری؛ زهرا حسن دوست؛ مژده محمددوست؛ حمیده یوسفی؛ علیرضا مسلم؛ آرش اکابری
دوره 23، شماره 2 ، خرداد و تیر 1395، ، صفحه 196-203
چکیده
زمینه و هدف: هوشمعنوی بیانگر مجموعه مهارتها و تواناییهای مختلف است که هر کدام به اشکال متفاوت در بافتهای اجتماعی و تاریخی ظاهر میشوند. هوش معنوی ترکیبی از عناصر هوش و معنویت است؛ و خودکارآمدی باور فرد به تواناییهایش در حل مسائل و مقابله با مشکلات است. هدف مطالعه حاضر بررسی این است که آیا هوش معنوی قادر به پیش بینی خودکارآمدی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هوشمعنوی بیانگر مجموعه مهارتها و تواناییهای مختلف است که هر کدام به اشکال متفاوت در بافتهای اجتماعی و تاریخی ظاهر میشوند. هوش معنوی ترکیبی از عناصر هوش و معنویت است؛ و خودکارآمدی باور فرد به تواناییهایش در حل مسائل و مقابله با مشکلات است. هدف مطالعه حاضر بررسی این است که آیا هوش معنوی قادر به پیش بینی خودکارآمدی است یا خیر. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی-تحلیلی روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1391 انجام شد، تعداد 129 نفر با روش نمونهگیری طبقهای متناسب بهصورت تصادفی انتخاب شدند. افراد نمونه پرسشنامههای خود سنجی هوش معنوی و خودکارآمدی شرر را تکمیل نمودند و دادهها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و t مستقل و رگرسیون چندگانه خطی به روش گامبهگام توسط نرمافزار 20SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری در 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها:نتایج تحقیق حاضر نشان داد که همبستگی بین هوش معنوی و خودکارآمدی مثبت و معنادار بود (001/0>P، 612/0=r). در پیشبینی نمره خودکارآمدی با متغیرهای هوش معنوی و کنترل اثر متغیرهای جنسیت، سن، محل سکونت و معدل با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نتیجه شد که فقط متغیر هوش معنوی بهصورت معناداری قادر به پیشبینی نمره خودکارآمدی بود. نتیجهگیری: از این مطالعه نتیجه میشود که بر اساس هوش معنوی میتوان خودکارآمدی افراد را پیشبینی نمود؛ بنابراین میتوان با ارتقای مهارتهای هوش معنوی در دانشجویان، میزان خودکارآمدی آنها را افزایش داد تا در امور تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی عملکرد مؤثرتری داشته باشند.
شعبانعلی خان صنمی؛ زهرا عابدینی؛ مرضیه شاه سیاه؛ زهرا طاهری خرامه
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 282-288
چکیده
زمینه و هدف: بهبود کیفیّت زندگی از اوّلویّتهای بهداشتی در قشرهای کارآمد و فعّال می باشد. شناخت عوامل مؤثّر در آن در سال های اخیر مورد توجّه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی و کیفیّت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی (همبستگی) بود. 98 دانشجوی ...
بیشتر
زمینه و هدف: بهبود کیفیّت زندگی از اوّلویّتهای بهداشتی در قشرهای کارآمد و فعّال می باشد. شناخت عوامل مؤثّر در آن در سال های اخیر مورد توجّه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی و کیفیّت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی (همبستگی) بود. 98 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قم به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه جهت گیری مذهبی و پرسشنامه کیفیّت زندگی جمع آور ی و به کمک آزمون های تی،آنالیزواریانس و پیرسون در محیط نرم افزار آماری 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات جهت گیری مذهبی 46/14± 95/194و کیفیّت زندگی 05/47 ± 67/524 بود. بین جهت گیری مذهبی با کیفیّت زندگی در دانشجویان رابطه معنی دار آماری وجود نداشته است ( 05/0
سید مهدی حسینی؛ حکمت الله همت فرد؛ پروانه اصفهانی؛ ایمان مراد پور
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 481-489
چکیده
مقدّمه: امروزه جمعیّت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده می نمایند. با وجود مزایای بی شمار این فن آوری و تحوّلات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسّفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت داده اند که از جمله مخرب ترین عوارض آن می توان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. سلامت روان کاربران معتاد به اینترنت ...
بیشتر
مقدّمه: امروزه جمعیّت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده می نمایند. با وجود مزایای بی شمار این فن آوری و تحوّلات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسّفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت داده اند که از جمله مخرب ترین عوارض آن می توان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. سلامت روان کاربران معتاد به اینترنت نسبت به کاربران عادی در معرض خطر بیشتری قرار دارد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین اعتیاد به اینترنت وسلامت روان دانشجویان دانشگاه پیام نور چرام در سال 1393 صورت گرفت.
روش ها: در این مطالعه توصیفی 120 نفر از دانشجوبان پیام نور چرام با استفاده از 2 پرسشنامه سلامت روان SCL-25 و اعتیاد به اینترنت IAT بررسی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری p ≤0/05 صورت گرفت.
نتایج: در این پژوهش،8/80% کاربران اعتیاد خفیف به اینترنت،15% اعتیاد متوسّط به اینترنت و 4.2% اعتیاد شدید داشتند. همچنین بین اعتیاد به اینترنت با سلامت روان، ارتباط آماری معنی داری دیده شد(01/0p
سمیه ضمیری نژاد؛ مریم پیلتن؛ مریم حق شناس؛ یاسر تبرائی؛ آرش اکابری
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 773-781
چکیده
مقدمه: افراد می توانند با استفاده از هوش معنوی فعالیت ها و زندگی خود را در مسیری عمیق و معنادارتر هدایت کنند. به کارگیری الگوهای معنوی و دینی در زندگی روزمره می تواند موجب افزایش سازگاری و بهزیستی انسان شود. هدف مطالعه حاضر این است که آیا هوش معنوی قادر به پیش بینی شادکامی می باشد یا خیر.
روش:این مطالعه مقطعی-تحلیلی روی دانشجویان دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: افراد می توانند با استفاده از هوش معنوی فعالیت ها و زندگی خود را در مسیری عمیق و معنادارتر هدایت کنند. به کارگیری الگوهای معنوی و دینی در زندگی روزمره می تواند موجب افزایش سازگاری و بهزیستی انسان شود. هدف مطالعه حاضر این است که آیا هوش معنوی قادر به پیش بینی شادکامی می باشد یا خیر.
روش:این مطالعه مقطعی-تحلیلی روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1391 انجام شد، در این مطالعه تعداد 129 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب به صورت تصادفی انتخاب شدند. افراد نمونه پرسش نامه های خودسنجی هوش معنوی و شادکامی آکسفورد را تکمیل نمودند و داده ها با آزمون های آماری ضریب همبستگی و t مستقل و رگرسیون چندگانه خطی به روش گام به گام(stepwise) توسط نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در این مطالعه 0.05 در نظر گرفته شد.
یافته ها:ضریب همبستگی بین هوش معنوی و شادکامی برابر 505/0=r به دست آمد، که از نظر آماری معنی دار بود (001/0P
لطف اله کریمی؛ نعمتاله شموسی؛ ایرج صفایی راد؛ محسن احمدی طهور
دوره 17، شماره 4 ، آذر و دی 1389، ، صفحه 274-280
چکیده
زمینه و هدف: از آن جایی که ناراحتی های روانی معمولا در سراسر عمر اتفاق می افتند، می توان گفت که ایجاد و حفظ بهزیستی معنوی نقش حیاتی در سازگاری با فشارها دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بهزیستی معنوی و سلامت روان در بین دانشجویان صورت گرفته است.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، تعداد 400 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همدان ...
بیشتر
زمینه و هدف: از آن جایی که ناراحتی های روانی معمولا در سراسر عمر اتفاق می افتند، می توان گفت که ایجاد و حفظ بهزیستی معنوی نقش حیاتی در سازگاری با فشارها دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بهزیستی معنوی و سلامت روان در بین دانشجویان صورت گرفته است.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، تعداد 400 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همدان (177 پسر و 223 دختر) با میانگین سنی (4.57±22.7 سال) به شیوه تصادفی طبقه ای نسبی از دانشکده های مختلف انتخاب شدند و به مقیاس بهزیستی معنوی (SWBS) و پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ-28) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و به کمک نرم افزار SPSS 16 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات متغیرهای بهزیستی معنوی 17.14±89.18 و سلامت روان 15.76±52.48 می باشد. همچنین بین بهزیستی معنوی و سلامت روان همبستگی معناداری وجود دارد (r=-0.55). به علاوه، 0.37 درصد از واریانس سلامت روانی به وسیله بهزیستی مذهبی تبیین می شود. نتایج تحلیل آنالیز واریانس چند متغیره نشان داد که فقط در خرده مقیاس بهزیستی مذهبی، نمرات دانشجویان دختر بیشتر از پسران می باشد (F=4.89، P
محسن کوشان؛ عباس حیدری
دوره 13، شماره 4 ، آذر و دی 1385، ، صفحه 185-189
چکیده
زمینه و هدف: کیفیت و کمیت یادگیری از عوامل متعددی نظیر سطح عمومی هوش، سلامت جسمی و روانی، انگیزه، امکانات محیط زندگی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی و قابلیت های شناختی تاثیر می پذیرند اما روان شناسان مشاهده کرده اند که حداقل در دوران دانشجویی، آن چه که بیشترین تاثیر را بر وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد، مهارت های عمومی مطالعه، یادگیری ...
بیشتر
زمینه و هدف: کیفیت و کمیت یادگیری از عوامل متعددی نظیر سطح عمومی هوش، سلامت جسمی و روانی، انگیزه، امکانات محیط زندگی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی و قابلیت های شناختی تاثیر می پذیرند اما روان شناسان مشاهده کرده اند که حداقل در دوران دانشجویی، آن چه که بیشترین تاثیر را بر وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد، مهارت های عمومی مطالعه، یادگیری درسی و یادآوری مطالب آموخته شده است. لذا این مطالعه با هدف شناسایی عادت های مطالعه ی دانشجویان و تشخیص نارسایی های احتمالی موجود در روش های مطالعه ی آن ها انجام گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد و جمعیت مورد مطالعه، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده علوم پزشکی سبزوار در سال 1383 می باشد که 297 نفر از آن ها به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه عادت های مطالعه PSSHI استفاده شد. این پرسشنامه دارای 45 سوال در هشت حوزه شامل تقسیم بندی زمان، شرایط فیزیکی مطالعه، توانایی خواندن، یادداشت برداری، انگیزش یادگیری، حافظه، امتحانات و سلامتی می باشد. پاسخ سوالات به صورت همیشه، یا بیشتر اوقات، بعضی اوقات، به ندرت یا هرگز است. ضریب پایایی از طریق آزمون- آزمون مجدد 0.88 و در روش دو نیمه کردن 0.65 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی تحت spss استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره کل عادت مطالعه در دانشجویان پسر 50.87 و دختر 51.48 (از نمره 90) بود که تفاوت بین این دو گروه معنی دار نبود. نتایج در مورد نمره به دست آمده به تفکیک حوزه های مربوط به عادت های مطالعه عبارت بودند از: تقیسم بندی زمان 5.36 از 10، شرایط فیزیکی 6.9 از 12، توانایی خواندن، 8.29 از 16، یادداشت برداری 3.2 از 6، انگیزش یادگیری 8.55 از 12، حافظه 4.6 از 8، امتحانات 10.26 از 18 و سلامتی عمومی 2.94 از 6. در حوزه های توانایی خواندن، انگیزش یادگیری و امتحان دادن، بین دو جنس مذکر و مونث اختلاف معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت شیوه مطالعه در دانشجویان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و این مساله باید مورد توجه مسوولین آموزش دانشکده قرار گیرد. لازم است جهت آموزش و راهنمایی دانشجویان و بهبود عادات مطالعه آن ها برنامه ریزی شود.