سحر سابوته؛ حسین شهنازی؛ غلامرضا شریفی راد؛ اکبر حسن زاده
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 719-734
چکیده
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ...
بیشتر
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص اضطراب زنان باردار نخستزا انجامشد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع تجربی(مداخلهای) می باشد که با گروه مقایسهی تصادفیشده بهصورت پیشآزمون- پسآزمون بر روی 88 زن باردار نخستزای واجد شرایط (44 نفر در هر گروه) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجامشد. اطلاعات براساس یک پرسشنامه-ی محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفت، جمعآوریشد. آموزش به صورت سه جلسه یک ساعته متناسب با سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی و با روش سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوینت وکتابچههای آموزشی انجامشد. ارزشیابی شامل برگزاری پسآزمون در دو نوبت4و 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی بود. اطلاعات جمعآوریشده وارد نرمافزار SPSS 20 شده و با آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در این پژوهش میانگین نمره آگاهی، حساسیّت درکشده، شدت درکشده، منافع و موانع درکشده ، راهنمای عمل، خودکارآمدی و عملکرد افراد، 4 هفته بعد از مداخله (001/0P
موسی مهدی زاده؛ مهرالسادات مهدی زاده؛ نوشین پیمان
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 164-174
چکیده
زمینه و هدف: دوران نوجوانی، ارزشمندترین مرحله زندگی هر فرد است که در گذر از آن، زیربنای زندگی بزرگسالی پی ریزی می شود. رفتارهای تغذیه ای ناسالم و سبک زندگی کم تحرّک در نوجوانان، تهدیدی برای سلامت حال و آینده این گروه سنّی می باشد. هدف این مطالعه ارزشیابی آموزش رفتارهای سبک زندگی سالم بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در نوجوانان می باشد.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: دوران نوجوانی، ارزشمندترین مرحله زندگی هر فرد است که در گذر از آن، زیربنای زندگی بزرگسالی پی ریزی می شود. رفتارهای تغذیه ای ناسالم و سبک زندگی کم تحرّک در نوجوانان، تهدیدی برای سلامت حال و آینده این گروه سنّی می باشد. هدف این مطالعه ارزشیابی آموزش رفتارهای سبک زندگی سالم بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در نوجوانان می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای با روش خوشه ای 113 دانش آموز مقطع دوم راهنمایی از دو مدرسه در یک ناحیه آموزش و پرورش مشهد انتخاب و در گروه های مداخله (56) و کنترل (57) تخصیص یافتند. ابزار گرد آوری اطّلاعات:مشخصات فردی و سئوالات آگاهی، عملکرد و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. برنامه آموزشی طراحی شده در 4 جلسه 50 دقیقه اجرا گردید و 2 ماه بعد از مداخله، داده ها جمع آوری و توسّط نرم افزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته ها: در گروه مداخله اختلاف میانگین نمرات آگاهی (033/0P=)، عملکرد(001/0P=) و سازه های مدل؛ شدّت (008/0P=) و حساسیّت درک شده (013/0P=)، خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده (001/0=P) در مرحله پیگیری در مقایسه با قبل از مداخله معنادار بود. امّا، در گروه کنترل تفاوت معناداری در این متغیّرها مشاهده نشد.
نتیجه گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند در ارتقای آگاهی و ادراکات شناختی و رفتاری سبک زندگی سالم در نوجوانان اثر بخش باشد.