علیرضا قربانی؛ جواد عظیمی وقار؛ مریم شهابیان فر؛ الهه کبیریان؛ محمدعلی یعقوبی فر؛ حسن یوسف زاده
دوره 29، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1401، ، صفحه 379-392
چکیده
زمینه و هدف: طی سالهای گذشته، هزینه خدمات بیمارستانی بهشدت افزایش یافته است؛از این رو توجه به مدیریت صحیح هزینهها در بیمارستانها و ضرورت استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود ناگزیر از بهکارگیری تحلیلهای اقتصادی هستیم. هدف مطالعه حاضر بررسی انواع کارایی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، قبل و بعد از استقرار ...
بیشتر
زمینه و هدف: طی سالهای گذشته، هزینه خدمات بیمارستانی بهشدت افزایش یافته است؛از این رو توجه به مدیریت صحیح هزینهها در بیمارستانها و ضرورت استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود ناگزیر از بهکارگیری تحلیلهای اقتصادی هستیم. هدف مطالعه حاضر بررسی انواع کارایی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، قبل و بعد از استقرار طرح تحول نظام سلامت بود.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی برای سنجش کارایی فنی، مقیاس و مدیریتی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با استفاده از مدل تحلیل فراگیر دادهها و همچنین مدل پابن لاسو طی سالهای 1392 و 1396 انجام گردید.
یافتهها: میانگین کارایی فنی و مقیاس بیمارستانها از 0/945 در سال 1392 به 0/924 در سال 1396 رسیده است. همچنین میانگین تغییرات بهرهوری کل معادل 0.978 بوده که نشانه بهبود وضعیت بهرهوری طی دوره مطالعه است.
نتیجهگیری: یکی از علل افزایش تعداد بیمارستانهای با کارایی فنی و مقیاس یک، شروع فعالیت بیمارستان حشمتیه و استفاده بهینه از منابع توسط بیمارستان نامبرده میباشد. در این پژوهش، نتایج شاخص مالم کوئیست و مدل پابن لاسو تا حدود زیادی یکدیگر را تأیید میکند و مبنی بر بهبود عملکرد بیمارستانها پس از استقرار طرح تحول سلامت میباشد ولی مقادیر انواع کارایی محاسبهشده از طریق روش تحلیل پوششی دادهها نشانگر کاهش جزئی عملکرد بیمارستانهای سبزوار پس از اجرای طرح تحول میباشد. از این رو توزیع صحیح منابع، کمک مؤثری به بهبود وضعیت عملکردی بیمارستانها میکند.
محمدعلی یعقوبی فر؛ منصوره فیض آبادی؛ ملیحه دلیلی صالح؛ احسان صفاری
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 1052-1062
چکیده
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» ...
بیشتر
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» پرداخته است.
مواد و روشها: پژوهشحاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع کاربری بوده که در سال 1393 انجام شده است. تعداد 296 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. . داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لایب کوال جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری تی و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح 05/0 و نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافتهها: از بین ابعاد سهگانهی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، کاربران کتابخانه از مولفه تاثیر خدمات کتابخانه با میانگین 59/6 بیشترین میزان رضایت را داشته و میانگین مولفههای کتابخانه به عنوان یک مکان 68/5 و کنترل اطلاعات 64/5 بوده است.
نتیجهگیری: وضعیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در هر سه مولفه ی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، از سطح حداقل انتظارات کاربران بالاتر بوده است ولی با سطح مطلوب یا حداکثر رضایت، تفاوت داشت.
محمد حسین مهرالحسنی؛ تهمینه برفه
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 461-471
چکیده
مقدمه: ارتقای کیفیّت خدمات و کاهش هزینههای بیمارستانی، جز از طریق ارزیابی دقیق، در چارچوب مدیریّت علمی میسر نمیباشد. از آن جا که کارت امتیازی متوازن، یکی از ابزارهای ارزیابی میباشد، این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان های آموزشیدرمانی و تأمیناجتماعی، با استفاده از این ابزار انجام پذیرفت.
روش بررسی: تحقیق حاضر به ...
بیشتر
مقدمه: ارتقای کیفیّت خدمات و کاهش هزینههای بیمارستانی، جز از طریق ارزیابی دقیق، در چارچوب مدیریّت علمی میسر نمیباشد. از آن جا که کارت امتیازی متوازن، یکی از ابزارهای ارزیابی میباشد، این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان های آموزشیدرمانی و تأمیناجتماعی، با استفاده از این ابزار انجام پذیرفت.
روش بررسی: تحقیق حاضر به صورت توصیفی و مقطعی در سال 1389 انجام گردید. براساس مطالعه کتابخانهای و جمعبندی گروه تحقیق در چارچوب مدل کارت امتیازی متوازن، 20 شاخص انتخاب گردید. جامعه پژوهش، بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی کرمان بودکه به صورت هدفمند، سه بیمارستان آموزشی درمانی و تأمین اجتماعی انتخاب گردید. از شاخصهای مرکزی فراوانی و مقدار درصد جهت تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: در مراکز آموزشیدرمانی مورد مطالعه، درصد اشغال تخت و متوسّط اقامت به ترتیب، 45/64 و 83/2 درصد ترخیص با رضایت شخصی 96/14 و هزینه سالیانه و درآمد سالیانه هر تخت فعّال، به ترتیب 30/757 و 9/112 میلیونریال و تعداد پرسنل به هر تخت 76/2 بود. در بیمارستان های تأمیناجتماعی، درصد اشغال تخت و متوسّط اقامت به ترتیب 21/67 و 37/2 و درصد ترخیص با رضایت شخصی 55/11، هزینه و درآمد سالیانه هر تخت فعّال به طور مساوی192/764 میلیونریال و تعداد پرسنل به هر تخت 76/2 بود.
نتیجهگیری: بیمارستان های تأمیناجتماعی در بعد فرآیندی و رضایت مشتری نسبت به بیمارستان های آموزشیدرمانی عملکرد مطلوب تری داشتند و بیمارستان های آموزشی درمانی در بعد مالی و نیروی انسانی از وضعیّت بهتری برخوردار بودند. همچنین این پژوهش نشان داد که، کارت امتیازی متوازن ابزاری مناسب برای ارزیابی عملکرد بیمارستان ها میباشد.
نرجس حشمتی فر؛ هاجر صادقی؛ حمیده جمعه تندکی؛ رحیم اکرمی
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 635-642
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به فرصت و طول زمان ارتباط پرستار با بیمار، پرستاران بهترین جایگاه را برای کاهش نگرانی و آموزش به بیمار دارا میباشند.مطالعهی حاضر با هدف بررسی ارزیابی عملکرد آموزش به بیمار در عملکردهای پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران(در حال ترخیص) انجام گرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در تابستان سال 1392 در ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به فرصت و طول زمان ارتباط پرستار با بیمار، پرستاران بهترین جایگاه را برای کاهش نگرانی و آموزش به بیمار دارا میباشند.مطالعهی حاضر با هدف بررسی ارزیابی عملکرد آموزش به بیمار در عملکردهای پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران(در حال ترخیص) انجام گرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در تابستان سال 1392 در سه مرکز آموزشی – پژوهشی و درمانی شهر سبزوار انجام پذیرفت. جامعه پژوهش را110 نفر از پرستاران و 110 نفر از بیماران بستری در این بخشها که در حال ترخیص بودند تشکیل دادند . اطلاعات از طریق پرسش نامه ساخته شده توسط محقق برای پرستاران و بیماران جمعآوری شد ، سپس دادهها با استفاده از نرمافزار spss نسخه 15و بهرهگیری از آزمونهای توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج عملکرد آموزشی پرستاران نشان داد که بیماران بیش ترین میزان آموزش در بدو پذیرش را ، شیوه استفاده از وسایل مورد نیاز (15%)، بیش ترین میزان آموزش حین بستری را زمان مصرف دارو(41%) و بیش ترین میزان آموزش زمان ترخیص را پیگیری درمان و مراجعه بعدی به پزشک (30%) ذکر کردهاندو پرستاران هم بیش ترین میزان آموزش در بدو پذیرش، حین بستری و زمان ترخیص را به ترتیب شیوه استفاده از وسایل مورد نیاز(38%)، روش های درمانی مورد استفاده تسکین درد (66%)، پیگیری درمان و مراجعه بعدی به پزشک(41%)را ذکر کردهاند.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که وضعیت آموزش به بیمار در هر سه حیطه زمانی از نظر پرستاران و بیماران از مطلوبیت خوبی برخوردار نبوده است.بنابراین مدیران بخش درمان بایستی اقدامات لازم را در جهت بالا بردن سطح آگاهی پرستاران نسبت به اهمیت آموزش به بیمار انجام دهند.