یاسر تبرائی؛ الهه حق گشایی؛ افسانه تکبیری؛ محمدعلی یعقوبی فر
دوره 20، شماره 2 ، خرداد و تیر 1392، ، صفحه 154-164
چکیده
زمینه و هدف: در سازمانهای ارائهکننده مراقبت بهداشتی بهبود فرهنگ ایمنی بیمار، اولین گام ضروری جهت کاهش خطاهای پزشکی و ارتقای ایمنی بیمار میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی فرهنگ ایمنی بیمار و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن در سه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی، در ...
بیشتر
زمینه و هدف: در سازمانهای ارائهکننده مراقبت بهداشتی بهبود فرهنگ ایمنی بیمار، اولین گام ضروری جهت کاهش خطاهای پزشکی و ارتقای ایمنی بیمار میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی فرهنگ ایمنی بیمار و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن در سه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی، در سه ماهه دوم سال 1390 با استفاده از پرسشنامه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار، نسخه بیمارستانی (HSOPSC) انجام شد. 385 نفر از کارکنان درمانی (پرستار، پزشک، ماما، کارکنان شاغل در آزمایشگاه و رادیولوژی) در بیمارستانهای مورد مطالعه به صورت سرشماری، وارد مطالعه شدند.
یافتهها: نتایج این بررسی نشان میدهد که دو بعد کار تیمی درون واحد و یادگیری سازمانی بهبود مداوم با 4/6 65/73 درصد و 7/816/69 درصد، حائز بالاترین میانگین درصد پاسخهای مثبت شدند و دو بعد پاسخ غیر تنبیهی هنگام بروز خطاها و امور مربوط به کارکنان بهترتیب با 1/703/13درصد و 0/6 37/22 درصد، کمترین میانگین درصد پاسخهای مثبت را داشتند. 89 درصد کارکنان بیان کردند که در 12 ماه گذشته، هیچ خطا یا حادثهای را گزارش نداده بودند. همچنین تنها 31 درصد از کارکنان، وضعیت ایمنی بیمار را در واحد کاریشان عالی یا بسیارخوب گزارش کردند.
نتیجهگیری: این بیمارستانها می توانند با تکیه بر نقاط قوت خود از نظر فرهنگ ایمنی بیمار و تلاش در جهت برطرف کردن نقاط ضعف خود، برای ایجاد محیطی ایمن و جوی مساعد تلاش نمایند. بنابراین لازم است ترس از سرزنش شدن در قبال اشتباهات را حذف و جوی سرشار از ارتباطات باز و یادگیری مستمر را در بیمارستان پیاده سازند.