حمید عالمی؛ احمد دولت آبادی؛ یاسر تبرائی؛ علیرضا قربانی؛ محمدرضا شگرف نخعی
دوره 19، شماره 4 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 364-370
چکیده
زمینه و هدف: پزشک خانواده مرکز تلاشهای جهانی برای بهبود کیفیت، هزینه اثربخشی و برابری در سیستمهای مراقبت سلامتی است. افزایش رضایتمندی مردم از خدمات از جمله اهداف برنامه پزشک خانواده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی دارندگان دفترچه بیمه روستایی از خدمات پزشک خانواده در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام ...
بیشتر
زمینه و هدف: پزشک خانواده مرکز تلاشهای جهانی برای بهبود کیفیت، هزینه اثربخشی و برابری در سیستمهای مراقبت سلامتی است. افزایش رضایتمندی مردم از خدمات از جمله اهداف برنامه پزشک خانواده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی دارندگان دفترچه بیمه روستایی از خدمات پزشک خانواده در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام گرفت. مواد و روشها: مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه دو بخشی برای 1250 نمونه که بهصورت تصادفی در هر طبقه انتخاب شده بودند، جمعآوری و میزان رضایتمندی در 8 حیطه بررسی شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS 17 و با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، همبستگی پیرسون و آنووا مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: 1199 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. 4/69 درصد از نمونههای پژوهش خانهدار بودند. همچنین 1/72 درصد زن بوده، 3/85 درصد متأهل، 4/86 درصد ساکن روستا و 9/90 درصد از مراکز دولتی خدمات دریافت کرده بودند. در 8 حیطه مورد بررسی، بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی به ترتیب از هزینه پرداختی و اعتماد و اعتقاد به عملکرد پزشک خانواده بهدست آمد. بر اساس آزمونهای انجام شده بین جنس، سن، شغل و وضعیت تأهل با میزان رضایتمندی از برنامه پزشک خانواده رابطه معنیدار آماری وجود نداشت. اما رابطه بین محل سکونت، تحصیلات و نوع مرکز ارائه دهنده خدمات با میزان رضایتمندی از برنامه پزشک خانواده از نظر آماری معنیدار بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تحصیلات بالاتر، دریافت خدمات از مراکز بهداشتی درمانی شهری و مراکز خصوصی ارائهدهنده خدمات پزشک خانواده رضایتمندی بیشتری را برای مراجعین به همراه دارد.