آموزش بهداشت
آرزو نیک نژاد جلالی؛ سمیه ستوده؛ مبینا رحیمی؛ مالک سلیمانی محمدی
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 255-267
چکیده
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی پارهای از عوامل جمعیتشناسی و رفتاری مرتبط با رعایت اصول بهداشتی مرتبط با کرونا و بررسی دانش، نگرش و عملکرد ساکنین شهر سبزوار از اصول مراقبتی کووید 19 می باشد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بهصورت مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه 1007 نفر از مردم شهر سبزوار بود که با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی پارهای از عوامل جمعیتشناسی و رفتاری مرتبط با رعایت اصول بهداشتی مرتبط با کرونا و بررسی دانش، نگرش و عملکرد ساکنین شهر سبزوار از اصول مراقبتی کووید 19 می باشد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بهصورت مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه 1007 نفر از مردم شهر سبزوار بود که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از یک پرسشنامه استاندارد که شامل عوامل دموگرافیک، بررسی نگرش، ارزیابی دانش و رعایت رفتار پیشگیرانه بود استفاده شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 20، با آزمونهای آمار توصیفی و تحلیلی من-ویتنی، کروسکال والیس و اسپیرمن انجام شد.یافتهها: با توحه به میانگین نمرات به دست آمده بین وضعیت تاهل و نگرش و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). رابطهای بین جنسیت و دانش و نگرش رابطه معنی داری وجود ندارد اما بین جنسیت و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<) که زنان نسبت به مردان عملکرد بهتری داشتند. بین گروههای سنی و دانش و نگرش رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). بین درآمد و نگرش و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). افراد خانهدار هم دانش بیشتر و هم عملکرد بهتری نسبت به سایر گروههای شغلی داشتهاند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، اغلب مردم در خصوص اصول مراقبتهای بهداشتی و روشهای انتقال بیماری داری دانش و نگرش کافی میباشند. به نظرمیرسد با توجه و همهگیری بیماری کرونا تنها راه حل کنترل آن واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی میباشد.
پرستاری
سید یوسف لطفی هادی بیگلو؛ خلیل ملکی؛ علی بهادری؛ رامین حسین زاده
دوره 28، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1400، ، صفحه 329-337
چکیده
زمینه و هدف: یکی از بهترین راههای ارزشیابی بیمارستانهای کشور، استفاده از استانداردهای ملی اعتباربخشی است که توجه به آن موجب افزایش ایمنی بیمار و ارتقای کفیت خدمات میشود. دانش و نگرش مثبت برای افراد دخیل در اجرای اعتباربخشی؛ اعم از مدیران و پرسنل، ضروری است. تعیین دانش، نگرش و دیدگاه پرستاران نسبت به اعتباربخشی بیمارستانها ...
بیشتر
زمینه و هدف: یکی از بهترین راههای ارزشیابی بیمارستانهای کشور، استفاده از استانداردهای ملی اعتباربخشی است که توجه به آن موجب افزایش ایمنی بیمار و ارتقای کفیت خدمات میشود. دانش و نگرش مثبت برای افراد دخیل در اجرای اعتباربخشی؛ اعم از مدیران و پرسنل، ضروری است. تعیین دانش، نگرش و دیدگاه پرستاران نسبت به اعتباربخشی بیمارستانها و تأثیر آن بر کیفیت مراقبت از بیماران در بیمارستان امام خمینی سراب است. مواد و روشها: پژوهش حاضر، یک بررسی توصیفی- مقطعی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اعتباربخشی اعظمی و همکاران انجام گردید. بدین منظور تعداد 126 نفر از پرستاران شاغل (با حداقل یک سال سابقه کار) در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان سراب به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در این مطالعه شرکت داده شدند. دادههای حاصل از این بررسی با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 16و نیز آزمونهای آماری تی زوجی، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون، تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمره دانش از 36 امتیاز (18/22)، نگرش از 60 امتیاز (32/76)، دیدگاه از 50 امتیاز (25/98) و مراقبت پرستاری از 5 امتیاز (2/72) بود. یافتهها نشان داد که پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی سراب که در این بررسی شرکت کرده بودند دانش و آگاهی متوسط، نگرش مثبت، نظرات موافق و دیدگاه مثبتی نسبت به اجرای اعتباربخشی بیمارستان دارند. نتیجهگیری: افزایش دانش و ایجاد دیدگاه مثبت در پرستاران در مورد اعتباربخشی بیمارستانی میتواند موجب افزایش کیفیت مراقبت پرستاری از بیمار گردد.
علی خردمند؛ اکبر رنجبرزاده؛ کاظم حسن پور؛ فاطمه بیدی
دوره 19، شماره 4 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 336-344
چکیده
زمینه و هدف: بیماری قند، شایعترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزشهای بهداشتی و روشهای اصلاحی و رفتاری مناسب از مؤثرترین و باصرفهترین راههای پیشگیری و کنترل دیابت میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اصلاح رفتار بر دانش، نگرش، خودمراقبتی و کیفیت زندگی سبک زندگی در بیماران دیابتی نوع دو ...
بیشتر
زمینه و هدف: بیماری قند، شایعترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزشهای بهداشتی و روشهای اصلاحی و رفتاری مناسب از مؤثرترین و باصرفهترین راههای پیشگیری و کنترل دیابت میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اصلاح رفتار بر دانش، نگرش، خودمراقبتی و کیفیت زندگی سبک زندگی در بیماران دیابتی نوع دو میباشد. مواد و روشها: روش پژوهش آزمایشی بوده که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد انجام گرفت. از بین افراد دیابتی نوع دو مراجعهکننده به مرکز بهداشت بجنورد، 40 نفر متناسب با معیارهای مورد نظر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) انتساب داده شدند. پرسشنامهای 5 بخشی برای تعیین اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش (ساختهی غضنفری با پایایی 84/0)، نگرش (ساختهی غضنفری با پایایی 81/0)، خودمراقبتی (ساختهی غضنفری با پایایی 91/0) و کیفیت زندگی (SF-20 با پایایی 79/0) در دو مرحله اجرا گردید. روایی پرسشنامهها نیز مورد تأیید متخصصان بوده است. برنامه آموزشی مبتنی بر اصلاح عادتها و روشهای غذایی در پنج جلسه 30 دقیقهای انجام شد. با استفاده از نرمافزار آماری 18 SPSS دادهها تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سن افراد 58/7±17/52 بود. نتایج نشان داد مداخله آموزشی بر دانش افراد مورد مطالعه (083/0=p) اثر معناداری نداشته است. اما در متغیرهای نگرش نسبت به بیماری (001/0=p)، خودمراقبتی (001/0=p) و کیفیت زندگی (001/0=p) مداخله اصلاح رفتار، تأثیر معناداری داشته است. نتیجهگیری: بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، با بهرهگیری از روشهای اصلاح رفتارهای نامناسب، نگرش خود را نسبت به زندگی و سبک زندگی تغییر میدهند. بهتر است این مراقبتها مداوم بوده و روشهای بالینی و روانشناختی در کنار روش دارویی به کار گرفته شود.