فاطمه عدالت طلب؛ نوشین عباسی؛ سهیلا مشعوف
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 799-810
چکیده
زمینه و هدف: امروزه آموزش به دانشجویان علوم پزشکی نیازمند بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی مانند نقشههای مفهومی، در کنار روشهای تدریس سنتی است که باعث افزایش تمایل فراگیران به یادگیری، تمرکز بر نکات کلیدی و سازماندهی مطالب میشود بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی هوشبری ...
بیشتر
زمینه و هدف: امروزه آموزش به دانشجویان علوم پزشکی نیازمند بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی مانند نقشههای مفهومی، در کنار روشهای تدریس سنتی است که باعث افزایش تمایل فراگیران به یادگیری، تمرکز بر نکات کلیدی و سازماندهی مطالب میشود بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی هوشبری انجام شد..
مواد و روشها: این مطالعه شبهتجربى با طرح پیشآزمون- پسآزمون بر روی دانشجویان ترم 6 کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال1400 انجام شد. 40 نفر از دانشجویان به روش سرشماری و براساس معیارهای ورود انتخاب، سپس بهصورت تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. در گروه کنترل از روش سخنرانی و در گروه مداخله از روش سخنرانی همراه با ابزار نقشه مفهومی برای آموزش تفسیر گازهای خون شریانی استفاده شد. میزان یادگیری دانشجویان قبل و یک ماه پس از مداخله با استفاده از آزمون چهارگزینهای سنجیده شد.
یافتهها: میانگین نمرات دانشجویان، پیش از مداخله در گروه آزمون 3/95 ± 12/95 و در گروه کنترل 3/82 ± 13/10 بود (0/09=P). پس از مداخله در گروه آزمون به 4/28 ± 18/95 و در گروه کنترل به 2/83 ± 14/05رسید که این تفاوت در گروه مداخله بهطور معنیدار بیشتر بود (0/001>P).
نتیجهگیری: تدوین نقشه مفهومی بهعنوان یک استراتژی تحلیلگر در آموزش، در کنار استفاده از روش سخنرانی میتواند در ارتقای میزان یادگیری دانشجویان مؤثر باشد.
فیزیولوژی و فارماکولوژی
محمد صوفی آبادی؛ محمدحسین اسماعیلی؛ امیررضا مافی
دوره 27، شماره 2 ، خرداد و تیر 1399، ، صفحه 143-153
چکیده
تجمع آمیلوئیدهای بتا در مغز یکی از ویژگی های پاتولوژیک بیماری الزایمر است. دوزهای پایین مرفین، می تواند حافظه را افزایش دهد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی درمان مرفین بر حافظه در موش های سالم و الزایمری است.روش بررسی: در مرحله اول موش ها به دو گروه سالین و مرفین (5 میلی گرم بر کیلوگرم، داخل صفاقی تقسیم شدند . در مرحله دوم موش ها به ...
بیشتر
تجمع آمیلوئیدهای بتا در مغز یکی از ویژگی های پاتولوژیک بیماری الزایمر است. دوزهای پایین مرفین، می تواند حافظه را افزایش دهد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی درمان مرفین بر حافظه در موش های سالم و الزایمری است.روش بررسی: در مرحله اول موش ها به دو گروه سالین و مرفین (5 میلی گرم بر کیلوگرم، داخل صفاقی تقسیم شدند . در مرحله دوم موش ها به 5 گروه تقسیم شدند کنترل و شم و گروه های درمان شده با استرپتوزوسین و استرپتوزوسین به همراه سالین یا مرفین. برای ایجاد الزایمر استرپتوزوسین (3میلی گرم برکیلوگرم ، 10میکرولیتر در هر طرف ) به داخل بطن های مغز تزریق شد. مرفین(2 میلی گرم بر کیلوگرم ) یا سالین برای مدت 10 روز تزریق شد. تمام موش در ماز ابی آموزش داده شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که تزریق مرفین در دوز بالا (5 میلی گرم بر کیلوگرم) به موش های نرمال ، یادگیری را مختل وحافظه را بهبود می بخشد. تزریق استرپتوزوسین زمان و مسافت طی شده تا رسیدن به سکو را در مقایسه با گروه کنترل افزایش داد. زمان و مسافت طی شده برای پیدا کردن سکو در گروه های استرپتوزوسین + مورفین کمتر از گروه استرپتوزوسین بود (0.05 ›P) برعکس، درصد زمان سپری شده و مسافت طی شده در ربع هدف در در تست پروب بیشتر از گروه استرپتوزوسین بود.نتیجه گیری: دوز بالای مرفین در موش های نرمال یادگیری را مختل کرد. دوز پایین مرفین یادگیری و حافظه موش های الزایمری را بهبود بخشید. نتایج نشان می دهد که درمان با دوز کم مرفین برای درمان اختلالات شناختی در بیماران الزایمری مفید است
ملیحه دلیلی صالح؛ فهیمه حسن نژاد؛ یاسر تبرائی
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 429-440
چکیده
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می ...
بیشتر
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می پردازد.روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که برروی 218 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در نیمسال اول تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت، روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بود. میزان آمادگی برای یادگیری الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه آمادگی یادگیری الکترونیکی که روایی آن توسط تعدادی از متخصصان تایید شده و پایایی پرسشنامه نیز توسط آلفای کرونباخ بدست آمده مناسب تشخیص داده شد. و از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی( تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA ،آزمون تعقیبی توکی، T-test برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان و آمادگی یادگیری الکترونیکی آنان تفاوت معناداری وجود دارد به استثنای دانشجویان دو رشته پرستاری و فوریت پزشکی، که بین این دو رشته و آمادگی یادگیری آن ها تفاوت معناداری وجود نداشت. و همچنین بین مقطع و آمادگی آنان، رابطه معناداری وجود داشت. دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای بیش از سایرین آماگی داشتند و پس از آن دانشجویان مقطع ارشد از میزان آمادگی بیشتری برخوردارند. در تعیین تفاوت بین جنسیت و آمادگی یادگیری ، ارتباط معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار جهت شرکت در دورههای یادگیری الکترونیکی از عدم آمادگی برخوردارند. لذا توصیه می گردد با فراهم آوری زیرساخت های مورد نیاز و برگزاری دوره های آموزشی و تاکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر در جهت ارتقای آمادگی آن گام برداشت.
مجید طاهری؛ محمود عباسی؛ مهری محمدی؛ ابولفضل محمدبیگی؛ ابوالفضل جوکار؛ محسن مختاری؛ امیر الماسی حشیانی
دوره 24، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1396، ، صفحه 95-102
چکیده
مقدمه: نیاز روزافزون به فنون نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در علوم پزشکی بهصورتی که بتوان بدون محدودیت زمانی در هر نقطه از امکانات کامل آموزشی استفاده کرد، هر روز بیشتر از قبل احساس میشود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر روی یادگیری شناختی در درس روش تحقیق کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1393 است. ...
بیشتر
مقدمه: نیاز روزافزون به فنون نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در علوم پزشکی بهصورتی که بتوان بدون محدودیت زمانی در هر نقطه از امکانات کامل آموزشی استفاده کرد، هر روز بیشتر از قبل احساس میشود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر روی یادگیری شناختی در درس روش تحقیق کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1393 است. روشها:پژوهش حاضر مطالعهای کارآزمایی بالینی و بهصورت parallel با طرح پیشآزمون - پسآزمون است که 60 نفر از کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک بهصورت کاملاً تصادفی به دو گروه سنتی و مبتنی بر وب تقسیم شدند. روش مداخله برای گروه نخست شامل یک دورة آموزش بهصورت سخنرانی 3 روزه در مورد روش تحقیق و برای گروه دوم شامل یک دورة آموزشی مبتنی بر وب بود. در شروع و پایان هر دوره میزان دانش فراگیران هر دو گروه با انجام پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد و برای تحلیل آماری و آزمون فرضیات پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون t در استنباط دادهها بهره گرفته شد. یافتهها: آموزش الکترونیکی در ایجاد یادگیری شناختی فراگیران مؤثر بود و بین یادگیری شناختی فراگیران دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=p). در سطح دانش (001/0=p)، فهمیدن (001/0=p) و کاربستنِ (001/0=p) فراگیرانی که آموزش الکترونیکی دیدهاند و فراگیرانی که آموزش سنتی دیدهاند تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین در سطح تحلیل (714/0=p)، ترکیب (628/0=p) و ارزشیابی (181/0=p) فراگیرانی که آموزش الکترونیکی دیدهاند و فراگیرانی که آموزش سنتی دیدهاند تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: استفاده از روشهای آموزش مجازی باعث افزایش یادگیری در حیطة شناختی میشود و به کار بردن آموزش الکترونیکی با توجه به پیشرفت علوم، از ضروریات است ولی در کنار آن بهمنظور افزایش میزان یادگیری در سطوح بالاتر استفاده از روشهای سنتی مانند سخنرانی نیز توصیه میشود.
مریم خسروی؛ محمدحسین اسماعیلی؛ مهین مافی اسماعیلی
دوره 21، شماره 4 ، مهر و آبان 1393، ، صفحه 646-654
چکیده
زمینه و هدف: بیماری الزایمر، ارتباط نزدیکی با اختلال در سیگنالینگ انسولین مغز دارد. این بیماری، فرم خاصی از دیابت مغزی است که آن را «دیابت تیپ 3» نامیدهاند. ازاینرو، بررسی نقش عوامل دارویی که میتوانند مقاومت به انسولین نورونها را بهبودبخشند، در درمان الزایمر موردتوجه ویژه قرارگرفتهاند. متفورمین، یکی از داروهاییاست که بهطورگستردهای، ...
بیشتر
زمینه و هدف: بیماری الزایمر، ارتباط نزدیکی با اختلال در سیگنالینگ انسولین مغز دارد. این بیماری، فرم خاصی از دیابت مغزی است که آن را «دیابت تیپ 3» نامیدهاند. ازاینرو، بررسی نقش عوامل دارویی که میتوانند مقاومت به انسولین نورونها را بهبودبخشند، در درمان الزایمر موردتوجه ویژه قرارگرفتهاند. متفورمین، یکی از داروهاییاست که بهطورگستردهای، برضد مقاومت انسولین محیطی استفادهمیشود. مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثر درمانی متفورمین بر یادگیری و حافظهی موشهای الزایمری مدل استرپتوزوتوسین صورتگرفت.
مواد و روشها: 56 موشِ نر ویستار(200 تا250گرم)به7 گروه کنترل، شم، تحت تیمار با استرپتوزوتوسین، تحت تیمار با استرپتوزوتوسین به-همراه سالین و تحت تیمار با استرپتوزوتوسین بههمراه متفرمین (50و100و200میلیگرم بر کیلوگرم، ازطریق تزریق درون صفاقی) تقسیمشدند. برای القای آلزایمر، استرپتوزوتوسین (3 میلیگرم بر کیلوگرم) بهدرون بطنهای جانبی تزریقشد. تمام موشها بهکمک ماز آبی تحت آزمون یادگیری و حافظه قرارگرفتند.
یافتهها: نتایج نشاندادکه تزریق متفرمین، یادگیری وحافظهی فضایی موشهای الزایمری را بهصورت وابسته به دوز بهبودمیبخشد. بهگونهای که موشهای تحت تیمار با متفرمین در زمان کمتر و با طی مسافت کمتر، سکوی نجات را پیداکردند. متفرمین بهصورت وابسته به دوز زمان سپریشده و مسافت طیشده در ناحیهی هدف در تست، بهخاطرآوری اطلاعات را در موشهای الزایمری افزایش داد.
نتیجهگیری: تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین، باعث کاهش میزان یادگیری و حافظه فضایی میشود و پیش درمانی با متفرمین، میتواند یادگیری و حافظه را افزایشدهد و برای درمان الزایمر مفید باشد
معصومه سلیمی؛ غلامحسین واعظی؛ حمید کلالیان مقدم؛ مهناز مصری پور علویجه
دوره 19، شماره 4 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 354-363
چکیده
زمینه و هدف: بیماری دیابت منجر به بروز اختلالات یادگیری و حافظهای گردیده و بربرینهیدروکلراید، آلکالوئیدی با آثار متعدد ضددیابتی و آنتیاکسیدان میباشد. لذا این مطالعه با هدف تأثیر بربرین هیدروکلراید بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین طراحی گردید مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، ...
بیشتر
زمینه و هدف: بیماری دیابت منجر به بروز اختلالات یادگیری و حافظهای گردیده و بربرینهیدروکلراید، آلکالوئیدی با آثار متعدد ضددیابتی و آنتیاکسیدان میباشد. لذا این مطالعه با هدف تأثیر بربرین هیدروکلراید بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین طراحی گردید مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار بهطور تصادفی انتخاب و به پنج گروه مساوی: کنترل، غیردیابتی تیمارشده با بربرینهیدروکلراید ( mg/kg100)، دیابتی و دیابتی تیمارشده با بربرینهیدروکلراید (mg/kg 100 ،50) تقسیم شدند. دیابت با تزریق درونصفاقی استرپتوزوتوسین با دوز (mg/kg 55) بهصورت درون صفاقی القاء گردید. یک هفته پس از تزریق استرپتوزوتوسین، تیمار با بربرینهیدروکلراید با دوز mg/kg/day 100 ،50 به مدت شش هفته بهصورت خوراکی انجام گردید. قند خون در هفتههای 1، 3، 5، 7 با خونگیری از سیاهرگ دمی سنجش و در پایان گروهها با آزمونهای رفتاری شناخت فضایی (spatial recognition) و شناخت اشیاء (objective recognition) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: گروه دیابتی تیمارشده با بربرینهیدروکلراید ( mg/ kg100 ،50) بهبودی قابل توجهی را بهصورت وابسته به دوز با گروه کنترل دیابتی در آزمونهای شناخت فضایی و آزمون شناخت شئ نشان دادند. نتیجهگیری: تجویز بربرینهیدروکلراید بهمدت شش هفته منجر به بهبودی اختلالات شناختی از جمله حافظه و یادگیری در موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین میشود.
محمود رفیعیان؛ محمدرضا حجتی؛ فاطمه تاجی
دوره 19، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391، ، صفحه 258-266
چکیده
زمینه و هدف: بنگدانه اثرات گوناگون درمانی از جمله ضدتشنجی، خوابآوری و اختلال در ادراک دارد. با توجه به عدم بررسی اثر تزریق داخل صفاقی عصاره آبی الکلی گیاه بنگدانه بر یادگیری و حافظه به روش ماز آبی موریس، این مطالعه روی موشهای سوری بالغ نژاد Balb/c اجرا شد. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، 23 سر موش در 3 گروه تصادفی قرار گرفتند. گروه ...
بیشتر
زمینه و هدف: بنگدانه اثرات گوناگون درمانی از جمله ضدتشنجی، خوابآوری و اختلال در ادراک دارد. با توجه به عدم بررسی اثر تزریق داخل صفاقی عصاره آبی الکلی گیاه بنگدانه بر یادگیری و حافظه به روش ماز آبی موریس، این مطالعه روی موشهای سوری بالغ نژاد Balb/c اجرا شد. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، 23 سر موش در 3 گروه تصادفی قرار گرفتند. گروه کنترل (10 سر)، سالین و دو گروه دیگر بهترتیب دوز 1 (7 سر) یا 2 (6 سر) mg/kg عصاره دریافت کردند. میزان یادگیری حیوانات برای 5 روز متوالی ارزیابی شد. سپس دو آزمایش پروب برای ارزیابی حافظه کوتاهمدت در روزهای 6 و 10 انجام شد. دادهها بهوسیله آزمون آماری ANOVA یکطرفه و سپس آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. 05/0>P بهعنوان تفاوت معنادار در نظر گرفته شد. یافتهها: در روزهای سوم و چهارم دوره یادگیری، زمان پیدا کردن سکوی پنهان در گروه کنترل بهترتیب به 2/4±9/42 و 6/3±65/31 ثانیه رسید؛ در حالی که این مقدار برای گروه دریافتکننده دوز 2 بهترتیب 0/0±60 و 3/6±08/50 ثانیه بود (05/0>P). نتایج اولین و دومین آزمایش پروب نشان داد میانگین زمان شنا در چارک هدف در گروه کنترل، به ترتیب 84/1±52/20 و 32/2±16/22 ثانیه است؛ که بهطور معناداری بیش از میانگین سایر چارکها (002/2±18/13 برای پروب اول و 96/1±63/12 ثانیه برای پروب دوم) میباشد (05/0>P). نتیجه گیری: عصاره آبی- الکلی بنگدانه میزان یادگیری را در مدل ماز آبی موریس کاهش داده و تشکیل حافظه کوتاهمدت را مختل میکند.