بررسی تاثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال1400

فاطمه عدالت طلب؛ نوشین عباسی؛ سهیلا مشعوف

دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 799-810

چکیده
  زمینه و هدف: امروزه آموزش به دانشجویان علوم پزشکی نیازمند بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی مانند نقشه‌های مفهومی، در کنار روش‌های تدریس سنتی است که باعث افزایش تمایل فراگیران به یادگیری، تمرکز بر نکات کلیدی و سازماندهی مطالب می‌شود بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی هوشبری ...  بیشتر

فیزیولوژی و فارماکولوژی
اثرات مرفین بر یادگیری و حافظه فضایی موش های سالم و آلزایمری مدل استرپتوزوتوسین

محمد صوفی آبادی؛ محمدحسین اسماعیلی؛ امیررضا مافی

دوره 27، شماره 2 ، خرداد و تیر 1399، ، صفحه 143-153

چکیده
  تجمع آمیلوئیدهای بتا در مغز یکی از ویژگی های پاتولوژیک بیماری الزایمر است. دوزهای پایین مرفین، می تواند حافظه را افزایش دهد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی درمان مرفین بر حافظه در موش های سالم و الزایمری است.روش بررسی: در مرحله اول موش ها به دو گروه سالین و مرفین (5 میلی گرم بر کیلوگرم، داخل صفاقی تقسیم شدند . در مرحله دوم موش ها به ...  بیشتر

بررسی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1393-94

ملیحه دلیلی صالح؛ فهیمه حسن نژاد؛ یاسر تبرائی

دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 429-440

چکیده
  مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می ...  بیشتر

مقایسة دو رویکرد سخنرانی و یادگیری الکترونیکی بر یادگیری شناختی براساس نظریۀ بلوم

مجید طاهری؛ محمود عباسی؛ مهری محمدی؛ ابولفضل محمدبیگی؛ ابوالفضل جوکار؛ محسن مختاری؛ امیر الماسی حشیانی

دوره 24، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1396، ، صفحه 95-102

چکیده
  مقدمه: نیاز روزافزون به فنون نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در علوم پزشکی به‌صورتی که بتوان بدون محدودیت زمانی در هر نقطه از امکانات کامل آموزشی استفاده کرد، هر روز بیشتر از قبل احساس می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر روی یادگیری شناختی در درس روش تحقیق کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1393 است. ...  بیشتر

تأثیر متفرمین بر یادگیری و حافظه‌ی فضایی موش‌های الزایمری مدل استرپتوزوتوسین

مریم خسروی؛ محمدحسین اسماعیلی؛ مهین مافی اسماعیلی

دوره 21، شماره 4 ، مهر و آبان 1393، ، صفحه 646-654

چکیده
  زمینه و هدف: بیماری الزایمر، ارتباط نزدیکی با اختلال در سیگنالینگ انسولین مغز دارد. این بیماری، فرم خاصی از دیابت مغزی است که آن را «دیابت تیپ 3» نامیده‌اند. ازاین‌رو، بررسی نقش عوامل دارویی که می‌توانند مقاومت به انسولین نورون‌ها را بهبودبخشند، در درمان الزایمر موردتوجه ویژه قرارگرفته‌اند. متفورمین، یکی از داروهایی‌است که به‌طورگسترده‌ای، ...  بیشتر

اثر بربرین هیدروکلراید بر اختلالات شناختی در موش‌های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

معصومه سلیمی؛ غلامحسین واعظی؛ حمید کلالیان مقدم؛ مهناز مصری پور علویجه

دوره 19، شماره 4 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 354-363

چکیده
  زمینه و هدف: بیماری دیابت منجر به بروز اختلالات یادگیری و حافظه‌ای گردیده و بربرین‌هیدروکلراید، آلکالوئیدی با آثار متعدد ضددیابتی و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. لذا این مطالعه با هدف تأثیر بربرین هیدروکلراید بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در موش‌های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین طراحی گردید مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی، ...  بیشتر

اثر عصاره آبی- الکلی بذر گیاه بنگدانه بر یادگیری و حافظه کوتاه‌مدت در موش سوری

محمود رفیعیان؛ محمدرضا حجتی؛ فاطمه تاجی

دوره 19، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391، ، صفحه 258-266

چکیده
  زمینه و هدف: بنگدانه اثرات گوناگون درمانی از جمله ضدتشنجی، خواب‌آوری و اختلال در ادراک دارد. با توجه به عدم بررسی اثر تزریق داخل صفاقی عصاره آبی الکلی گیاه بنگدانه بر یادگیری و حافظه به روش ماز آبی موریس، این مطالعه روی موش‌های سوری بالغ نژاد Balb/c اجرا شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی، 23 سر موش در 3 گروه تصادفی قرار گرفتند. گروه ...  بیشتر