زنان و زایمان
سمانه مسکنی؛ مهین تفضلی؛ حسن رخشنده؛ حبیب اله اسماعیلی
دوره 26، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1398، ، صفحه 779-787
چکیده
زمینه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی مجموعه ای از علائم عاطفی، رفتاری و جسمی است. این سندرم باعث کاهش کیفیت زندگی می شود. کیفیت زندگی یک نتیجه مقیاسی مهم در پزشکی و مراقبت های بهداشتی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کپسول سیاه دانه بر کیفیت زندگی دانشجویان دارای سندرم پیش از قاعدگی انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی ...
بیشتر
زمینه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی مجموعه ای از علائم عاطفی، رفتاری و جسمی است. این سندرم باعث کاهش کیفیت زندگی می شود. کیفیت زندگی یک نتیجه مقیاسی مهم در پزشکی و مراقبت های بهداشتی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کپسول سیاه دانه بر کیفیت زندگی دانشجویان دارای سندرم پیش از قاعدگی انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور در سال 1396 بر روی 84 نفر از دانشجویان دارای علائم سندرم پیش از قاعدگی ساکن در خوابگاه های دانشجویی دخترانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. افراد به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله روزانه ۱500 میلی گرم سیاه دانه از 7 روز قبل از شروع خونریزی قاعدگی تا 3 روز اول خونریزی قاعدگی به مدت 2 سیکل و گروه دارونما کپسولهای مشابه حاوی مخلوطی با نسبت یکسان لاکتوز و نشاسته را با همان شرایط دریافت کردند. کیفیت زندگی توسط پرسشنامه SF-12 و شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی با پرسشنامه COPE در پایان ماه دوم مداخله با قبل از مداخله مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون های من ویتنی، ویلکاکسون، تی مستقل و تی زوجی انجام شد. سطح معنی دار آماری 05/0>P در نظر گرفته شد.یافته ها: در این مطالعه بهبود کیفیت زندگی دانشجویان دارای سندرم پیش از قاعدگی در تمام ابعاد به خصوص در عملکرد فیزیکی، درد جسمانی و سلامت روان در پایان ماه دوم مصرف کپسول سیاه دانه در گروه مداخله نسبت به گروه دارونما افزایش معناداری داشت(001/0>P).نتیجه گیری: کپسول سیاه دانه در بهبود کیفیت زندگی دانشجویان دارای سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.
مهین دل آرا؛ فضل الله غفرانی پور؛ پرویز آزاد فلاح
دوره 19، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391، ، صفحه 59-68
چکیده
زمینه و هدف: تصمیم گیری برای اتخاذ رفتار سلامتی فرآیندی است که مستلزم عبور از مراحل مختلف میباشد. این پژوهش با هدف تعیین مراحل تصمیمگیری دانشآموزان دختر مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی، بر اساس مدل فرآیند اتخاذ احتیاط به مرحله اجرا درآمد.
مواد وروشها: در این مطالعه شبه تجربی، تعداد 317 دانش آموز دختر مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی ...
بیشتر
زمینه و هدف: تصمیم گیری برای اتخاذ رفتار سلامتی فرآیندی است که مستلزم عبور از مراحل مختلف میباشد. این پژوهش با هدف تعیین مراحل تصمیمگیری دانشآموزان دختر مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی، بر اساس مدل فرآیند اتخاذ احتیاط به مرحله اجرا درآمد.
مواد وروشها: در این مطالعه شبه تجربی، تعداد 317 دانش آموز دختر مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی شاغل به تحصیل در یکی از دبیرستانهای شهرستان سبزوار تحت مداخله آموزشی مبتنی بر مفاهیم این اختلال قرار گرفتند. مراحل تصمیم گیری افراد قبل و بعد از مداخله بر اساس مدل فرآیند اتخاذ احتیاط تعیین گردید.
یافتهها: تمامی شرکتکنندگان در ارزیابی پیش آزمون در مرحله صفر تصمیم گیری بودند که در فاصله ارزیابی یک هفتهای بدون مداخله آموزشی، هیچ تغییری در مرحله تصمیمگیری آنان حاصل نشد. اما بعد از مداخله آموزشی، 1/10 درصد افراد وارد مرحله دوم، 8/26 درصد وارد مرحله سوم، 9/1 درصد وارد مرحله چهارم و 2/61 درصد وارد مرحله پنجم شدند. در مدل رگرسیونی، نمرات سنجش علایم سندرم قبل از قاعدگی قادر به تبیین 2 درصد تغییرات در مرحله تصمیم گیری افراد بود. بین شدت علایم و تداخل علایم با فعالیتهای اجتماعی و تحصیلی با مرحله تصمیمگیری فرد همبستگی مثبتی حاصل شد (05/0P