روانشناسی و روانپزشکی
خدیجه فولادوند
دوره 26، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1398، ، صفحه 727-737
چکیده
زمینه و هدف: اگرچه مطالعات رابطه بین افسردگی و خودکارآمدی با تصمیم گیری را مورد بررسی قرار دادهاند، اما نقش این عوامل در انتخاب نوع سبکهای تصمیم گیری مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش افسردگی و خودکارآمدی در پیشبینی سبکهای تصمیم گیری در نوجوانان بود.روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این ...
بیشتر
زمینه و هدف: اگرچه مطالعات رابطه بین افسردگی و خودکارآمدی با تصمیم گیری را مورد بررسی قرار دادهاند، اما نقش این عوامل در انتخاب نوع سبکهای تصمیم گیری مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش افسردگی و خودکارآمدی در پیشبینی سبکهای تصمیم گیری در نوجوانان بود.روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دبیرستانهای استان لرستان بود که از بین آنها تعداد 300 نفر (155 پسر و 145 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (DMSQ)، پرسشنامه افسردگی کودکان کوواکس و بک (CDI) و پرسشنامه خودکارآمدی کودکان موریس (SEQ-S) بود. داده ها با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای تحلیل رگرسیون نشان داد مولفههای افسردگی و خوکارآمدی به ترتیب %5/32، %9/29، %5/3، %2/17 و %5/9 از واریانس سبکهای تصمیم گیری عقلانی، شهودی، وابسته، اجتنابی و آنی را پیش بینی می کنند (001/0 p
آمار و اپیدمیولوژی
مهناز ترخاصی؛ سمیه طزری؛ سحر اقبالی؛ علی حسین زاده؛ صدیقه رستاقی؛ حسن ناعمی
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 287-296
چکیده
زمینه و هدف: آلودگی به شپش سر توزیع جهانی دارد و به عنوان یک مشکل مهم بهداشتی نه تنها در جوامع فقیر بلکه در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز مطرح می باشد و هدف از انجام این پژوهش تعیین شیوع شپش سر در مدارس ابتدایی شهرستان سبزوار در بود.مواد و روش ها : این مطالعه از نوع توصیفی و در قالب مطالعات مقطعی بود که در سال 95-94 انجام شد. جامعه ی هدف، کلیه ...
بیشتر
زمینه و هدف: آلودگی به شپش سر توزیع جهانی دارد و به عنوان یک مشکل مهم بهداشتی نه تنها در جوامع فقیر بلکه در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز مطرح می باشد و هدف از انجام این پژوهش تعیین شیوع شپش سر در مدارس ابتدایی شهرستان سبزوار در بود.مواد و روش ها : این مطالعه از نوع توصیفی و در قالب مطالعات مقطعی بود که در سال 95-94 انجام شد. جامعه ی هدف، کلیه دانش آموزان دبستان های شهر سبزوار و حجم نمونه 1200 نفر بود. نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و برای جمع آوری اطلاعات از چک لیست استفاده شد. داده ها در نرم افزار spss19 ثبت و با استفاده آمار توصیفی و آزمون کای دو تحلیل داده ها انجام شد. یافته ها: تعداد دانش آموزان مورد بررسی 1200 نفر که 9/30 درصد آنها پسر و 1/69 درصد آنها دختر بودند. بیشترین شیوع آلودگی به شپش سر در مواردیکه پدرانشان شغل آزاد ( 5/81 درصد) و از نظر سطح سواد آنهاییکه پدرشان زیر دیپلم( 06/65 درصد) بودند، وجود داشت. بیشترین شیوع آلودگی(61/85 درصد) به شپش سر در آنانیکه مادرشان شغل آزاد و نیز در دانش آموزانی که مادرشان سطح سواد زیر دیپلم (04/63 درصد) داشتند، مشاهده شد. بین نوع منزل مسکونی و آلودگی نمونه های پژوهش به شپش سر ارتباط وجود نداشت(P=0.71). بین پایه کلاسی دانش آموزان (P=0.32)، وجود مربی بهداشت (P=0.9)و شغل پدر با آلودگی به شپش سر ارتباط وجود نداشت(P=0.54). بین جنسیت نمونه های پژوهش و شغل مادر با آلودگی به شپش سر ارتباط وجود داشت(P=0.001). نتیجه: آلودگی به شپش سر هنوز به عنوان یک مشکل اساسی در اکثر جوامع به شمار می رود. پیشنهاد می گردد که به معلمان مدارس ابتدایی، آگاهی های کافی داده شود و از توانایی ایشان در امر آموزش به دانش آموزان و غربالگری و پیگیری درمان بهره گرفته شود.
آموزش بهداشت
عایشه امینی؛ شمس الدین نیکنامی؛ عطا بهمنی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1397، ، صفحه 127-133
چکیده
چکیده: زمینه و هدف: بر طبق آمار ، جمعیت نوجوانان1/28 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در کشور ما 15درصد کودکان زیر 5 سال دچار کوتاه قدی تغذیه ای می باشند. با توجه به اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی و همچنین نقش آموزش بهداشت در ارائه آموزش های موثر جهت ایجاد عادات تغذیه ای مناسب پژوهشگران تصمیم گرفتند پژوهشی با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی ...
بیشتر
چکیده: زمینه و هدف: بر طبق آمار ، جمعیت نوجوانان1/28 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در کشور ما 15درصد کودکان زیر 5 سال دچار کوتاه قدی تغذیه ای می باشند. با توجه به اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی و همچنین نقش آموزش بهداشت در ارائه آموزش های موثر جهت ایجاد عادات تغذیه ای مناسب پژوهشگران تصمیم گرفتند پژوهشی با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر چابهار انجام دهند. مواد و روش ها: مطالعه حاضر پژوهشی مداخلهای نیمهتجربی از نوع قبل و بعد میباشد که بر روی 90 دانشآموز دختر مقطع دوم راهنمایی چابهار به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه FFQ بود. پرسشنامه در دو زمان قبل و 3 ماه بعد توسط دانشآموزان تکمیل گردید. بعد از انجام پیش-آزمون، مداخله آموزشی طی 4 جلسه در مدت زمان 10 روز برای گروه آزمون انجام گرفت. اطلاعات با نرمافزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس یافته های این پژوهش دو گروه آزمون (84/7±25/71) و کنترل (55/7±62/71) قبل از مداخله با هم تفاوت معنیداری نداشتند (05/0<P). اما بعد از مداخله تفاوت معنیدار در میانگین نمرات بین دو گروه آزمون(8.71±49/89)و کنترل(6.99±59/72) مشاهده شد(001/0P<). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تأثیر مثبتی روی الگوی تغذیه دانش-آموزان داشته است . واژگان کلیدی: آموزش ، رفتار تغذیهای، دانش آموزان
زهرا دشتی؛ طاهره رمضانی؛ شهرام ارسنگ؛ سیامک محبی
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 334-341
چکیده
زمینه و هدف: مسائل دوران بلوغ و چگونگی گذر از این دوران حائز اهمیت بوده و توجه به سلامت دختران در دوران بلوغ از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. چرا که این گروه، افزون بر گذر از دوران حساس بلوغ، از لحاظ جنسیت خود و مسؤولیت مورد انتظار جامعه دارای شرایط ویژه ای می باشند. لذا سلامت عمومی این قشر از جامعه همواره مورد نظر محققان بوده است. ...
بیشتر
زمینه و هدف: مسائل دوران بلوغ و چگونگی گذر از این دوران حائز اهمیت بوده و توجه به سلامت دختران در دوران بلوغ از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. چرا که این گروه، افزون بر گذر از دوران حساس بلوغ، از لحاظ جنسیت خود و مسؤولیت مورد انتظار جامعه دارای شرایط ویژه ای می باشند. لذا سلامت عمومی این قشر از جامعه همواره مورد نظر محققان بوده است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت عمومی در دانش آموزان دختر شهر قم در دوران بلوغ و عوامل مرتبط با آن در سال 1391 صورت گرفت.
موادّ و روش ها: این مطالعه درسال 1391 به صورت مقطعی و در بین دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر قم صورت-گرفت. تعداد نمونه ی حاضر در مطالعه، 191 بوده بوده که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله از مدارس راهنمایی دخترانه شهر قم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی مشخصات دموگرافیک و نیز پرسش نامه ی استاندارد GHQ28 بود. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS در سطح معناداری کمتر از 05/0 نوسط آزمون های توصیفی و تحلیلی نظیر آزمون کای دو و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: در این مطالعه، 6/69%در مقطع سوم و 4/30% در مقطع دوم راهنمایی بودند. 4/31% از مادران این دانش آموزان، از سطح سواد متوسطه برخوردار و 9/8% از آنها نیز بیسواد بودند. همچنین 4/41% از پدران دارای تحصیلات عالی و 1/2%، بیسواد بودند. 9/85%از مادران، خانه دار و 1/13%، شاغل بودند. میانگین و انحراف معیار سلامت عمومی دانش آموزان 72/14±87/26بود. این نتایج نشان داد که 2/48% دارای سلامت طبیعی، 4/31% دارای ناراحتی خفیف، 3/18% دارای ناراحتی متوسط و 1/2% دارای ناراحتی شدید بودند.
نتیجه گیری: درنهایت مطالعه ی حاضر نشان داد که باتوجه به طبقه بندی نمره ی سلامت عمومی، نمره ی دانش آموزان تحت مطالعه درمحدوده ی ناراحتی خفیف قرارمی گیرد و متاسفانه دانش آموزان مورد بررسی از لحاظ سلامت عمومی وضعیت طبیعی ندارند.
سیامک محبی؛ یاسر تبرائی؛ غلامرضا شریفی راد؛ محمد مطلبی؛ مرضیه شاه سیاه
دوره 18، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390، ، صفحه 82-90
چکیده
زمینه و هدف: اگر چه مقدار کم اضطراب منبع برانگیزاننده برای بهبود عملکرد تحصیلی می باشد اما میزان زیاد آن موجب اختلال در تمرکز، دقت، به یادسپاری و یادآوری و در نهایت اُفت تحصیلی می شود. لذا از آن جا که اضطراب تحصیلی به عنوان یک مشکل آموزشی همچنان سالانه میلیون ها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، این مطالعه با ...
بیشتر
زمینه و هدف: اگر چه مقدار کم اضطراب منبع برانگیزاننده برای بهبود عملکرد تحصیلی می باشد اما میزان زیاد آن موجب اختلال در تمرکز، دقت، به یادسپاری و یادآوری و در نهایت اُفت تحصیلی می شود. لذا از آن جا که اضطراب تحصیلی به عنوان یک مشکل آموزشی همچنان سالانه میلیون ها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر گناباد در سال 1387 انجام شد.
مواد و روش ها: در این پژوهش کارآزمایی عرصه ای تصادفی شاهددار، کلیه دانش آموزان مضطرب مقطع پیش دانشگاهی شهر گناباد به این طرح دعوت شدند و در مجموع 89 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمون (44 نفر) و کنترل(45 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سه قسمتی مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه اضطراب تحصیلی و پرسشنامه قاطعیت راتوس بود که روایی و پایایی(83/0) آن محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. مداخله طراحی شده برای گروه آزمون شامل برگزاری 5 جلسه آموزش قاطعیت بر اساس مدل پرسید و برگزاری یک جلسه انجمن اولیاء و مربیان جهت تقویت و حمایت این گروه از برنامه مداخلاتی بود. هشت هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده ها توسط نرم افزار SPSS 16 با استفاده از آزمون های تی مستقل و زوج، مجذور کای و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان اضطراب تحصیلی و قاطعیت در گروه هدف در حد متوسط رو به بالا بوده (به ترتیب 14/18 و 108) و ارتباط معکوس و معناداری بین این دو فاکتور دیده شد (001/0>P و 69/0- =r). همچنین اضطراب تحصیلی گروه آزمون بعد از مداخله کاهش معناداری نشان داد به طوری که از 87/18 به12/8 نمره نزول داشت (001/0>P). از سویی نیز در همین گروه میزان قاطعیت افزایش معناداری پیدا کرده بود، به طوری که نمره قاطعیت از 107 به 159 ارتقاء پیدا کرده بود (001/0>P). اما بین میزان اضطراب تحصیلی و قاطعیت گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که آموزش قاطعیت در کاهش اضطراب تحصیلی مؤثر است.