محبوبه خورسندی؛ فرزانه جهانی؛ کتایون وکیلیان؛ هاجر صادقی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 842-853
چکیده
زمینهوهدف:پایاننامهها یکی از مهمترین منابع پژوهشی دانشگاهها هستند. انجام پژوهش در رشتههای مختلف علوم پزشکی موجب ارتقا و پیشرفت علم پزشکی است واجرای هرچه بهتر پایاننامههای دانشجویی ازجایگاه خاصّی برخوردار است. شناخت چالشهای انجام پایان نامه دکترای عمومی و تبیین مشکلات روند اجرایی، میتواند برنامهریزی ...
بیشتر
زمینهوهدف:پایاننامهها یکی از مهمترین منابع پژوهشی دانشگاهها هستند. انجام پژوهش در رشتههای مختلف علوم پزشکی موجب ارتقا و پیشرفت علم پزشکی است واجرای هرچه بهتر پایاننامههای دانشجویی ازجایگاه خاصّی برخوردار است. شناخت چالشهای انجام پایان نامه دکترای عمومی و تبیین مشکلات روند اجرایی، میتواند برنامهریزی آموزشی را در جهت اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید. این مطالعه با هدف تبیین چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی صورت گرفته است. موادّ وروشها: این مطالعه به روش کیفی و رویکرد آنالیز محتوی در سال 1391 انجام شد. جهت جمعآوری اطّلاعات، از مصاحبهی عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و تا اشباع کامل ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مرسوم استفاده گردید. یافتهها:20 دانشجوی فارغالتحصیل پزشکی عمومی در پژوهش مشارکت داشتند.طبقات اصلی استخراج شده از دادهها موانع آموزشی، موانع ساختاری و موانع نیروی انسانی به عنوان چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی بود و نقص آموزش، استراتژی آموزشی، موانع اداری، مالی، اجرایی، سرپرستی پایاننامه، فقدان انگیزه و کمبود وقت به عنوان زیرطبقات استخراج گردید. نتیجهگیری:در این پژوهش موانع آموزشی، موانع ساختاری و موانع نیروی انسانی از مهمترین چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی محسوب گردید. با توجّه به اهمیّت پایان نامههای دانشجویی دکترای عمومی بهعنوان بخشی از محور تحقیقات کشور، راهکارهایی مؤثّر نظیر کوتاه نمودن پروسه تصویب پایاننامهها، افزایش بودجهی پایاننامه و برگزاری کارگاههای روش تحقیق و مقاله نویسی برای دانشجویان و استادان راهنما جهت تعدیل این موانع توصیه میگردد.
معصومه دژمان؛ حسن رفیعی؛ عباس خزایی؛ بهمن بهمنی
دوره 20، شماره 3 ، مهر و آبان 1392، ، صفحه 270-280
چکیده
زمینه و هدف: درک و شناسایی تجارب افراد معتاد به شیشه در جریان ترک، میتواند شناخت ارزشمندی از چگونگی تجربه یک روش درمانی و تأثیرات آن بر بیماران فراهم آورد. هدف این مطالعه شناسایی تجارب مردان معتاد به شیشه در جریان درمان با روش «تولد دوباره» بوده است.
مواد و روش ها: این مطالعه، با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام گرفت. مکان انجام ...
بیشتر
زمینه و هدف: درک و شناسایی تجارب افراد معتاد به شیشه در جریان ترک، میتواند شناخت ارزشمندی از چگونگی تجربه یک روش درمانی و تأثیرات آن بر بیماران فراهم آورد. هدف این مطالعه شناسایی تجارب مردان معتاد به شیشه در جریان درمان با روش «تولد دوباره» بوده است.
مواد و روش ها: این مطالعه، با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام گرفت. مکان انجام مطالعه مرکز باز توانی وردیج کرج بود. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و مشاهده در عرصه استفاده شد. برای نمونهگیری از روشهای هدفمند و گلوله برفی در کنار هم استفاده شد و تا اشباع دادهها که تعداد واحدهای پژوهش به 15 نفر رسید ادامه یافت.
یافتهها: نتایج مطالعه بیانگر آن است که تجارب معتادان از مسیر درمان و بهبودی بر 3 گام اصلی شامل هفته اول حضور در مرکز، مشارکت در برنامههای مرکز و بهبودی قابل تقسیم است.
نتیجهگیری: با توجه به مقولات استخراج شده از مطالعه به نظر میرسد برنامههای درمانی مرکز مبتنی بر نیازهای شرکتکنندگان بوده و آنها این درمان را مثبت و موفق ارزیابی نمودند.
حمید علوی مجد؛ عبداله خرمی مارکانی؛ محمد خدایاری فرد؛ فریده یغمایی
دوره 18، شماره 3 ، مهر و آبان 1390، ، صفحه 206-216
چکیده
زمینه و هدف: تندرستی معنوی به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر پیامدهای سلامتی انسان، در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس متون، تندرستی معنوی پرستاران بر انجام مراقبت معنوی تاثیر می گذارد. لذا هدف این پژوهش کیفی، تبیین تجربه تندرستی معنوی پرستاران انکولوژی می باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی از نوع پدیدار شناسی، 24 پرستار ...
بیشتر
زمینه و هدف: تندرستی معنوی به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر پیامدهای سلامتی انسان، در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس متون، تندرستی معنوی پرستاران بر انجام مراقبت معنوی تاثیر می گذارد. لذا هدف این پژوهش کیفی، تبیین تجربه تندرستی معنوی پرستاران انکولوژی می باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی از نوع پدیدار شناسی، 24 پرستار انکولوژی شاغل در 12 بیمارستان آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی به عنوان شرکت کننده وارد مطالعه شدند. داده ها توسط 20 مصاحبه نیمه ساختاریافته و دو جلسه گروه متمرکز متشکل از 16 پرستار با تنوع سنی و جنسی کافی جمع آوری شده و توسط تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در پایان فرایند تحلیل، 11 طبقه اصلی اعتقاد به دین، قرآن و آخرت، اعتقاد به خدا، پیامبران و امامان، درک فلسفه و قوانین خلقت، خدا شناسی و استعانت از خدا، جستجو و پرستش خدا، سلامتی کامل، پرستاری عالمانه و ایثارگرانه، احساس رضایت از زندگی، به کمال و تعالی رسیدن، معنی و هدف در زندگی و منابع انرژی درونی پدیدار شد. نتیجه گیری: پرستاران انکولوژی تندرستی معنوی را به صورت اعتقاد به خدا و قرآن، درک راز خلقت و تلاش برای خداشناسی (تندرستی مذهبی) و کسب سلامتی کامل، پرستاری آگاهانه، رضایت از کار و زندگی و یافتن معنی و هدف زندگی (تندرستی وجودی) تجربه می کنند.