محبوبه خورسندی؛ فرزانه جهانی؛ کتایون وکیلیان؛ هاجر صادقی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 842-853
چکیده
زمینهوهدف:پایاننامهها یکی از مهمترین منابع پژوهشی دانشگاهها هستند. انجام پژوهش در رشتههای مختلف علوم پزشکی موجب ارتقا و پیشرفت علم پزشکی است واجرای هرچه بهتر پایاننامههای دانشجویی ازجایگاه خاصّی برخوردار است. شناخت چالشهای انجام پایان نامه دکترای عمومی و تبیین مشکلات روند اجرایی، میتواند برنامهریزی ...
بیشتر
زمینهوهدف:پایاننامهها یکی از مهمترین منابع پژوهشی دانشگاهها هستند. انجام پژوهش در رشتههای مختلف علوم پزشکی موجب ارتقا و پیشرفت علم پزشکی است واجرای هرچه بهتر پایاننامههای دانشجویی ازجایگاه خاصّی برخوردار است. شناخت چالشهای انجام پایان نامه دکترای عمومی و تبیین مشکلات روند اجرایی، میتواند برنامهریزی آموزشی را در جهت اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید. این مطالعه با هدف تبیین چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی صورت گرفته است. موادّ وروشها: این مطالعه به روش کیفی و رویکرد آنالیز محتوی در سال 1391 انجام شد. جهت جمعآوری اطّلاعات، از مصاحبهی عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و تا اشباع کامل ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مرسوم استفاده گردید. یافتهها:20 دانشجوی فارغالتحصیل پزشکی عمومی در پژوهش مشارکت داشتند.طبقات اصلی استخراج شده از دادهها موانع آموزشی، موانع ساختاری و موانع نیروی انسانی به عنوان چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی بود و نقص آموزش، استراتژی آموزشی، موانع اداری، مالی، اجرایی، سرپرستی پایاننامه، فقدان انگیزه و کمبود وقت به عنوان زیرطبقات استخراج گردید. نتیجهگیری:در این پژوهش موانع آموزشی، موانع ساختاری و موانع نیروی انسانی از مهمترین چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی محسوب گردید. با توجّه به اهمیّت پایان نامههای دانشجویی دکترای عمومی بهعنوان بخشی از محور تحقیقات کشور، راهکارهایی مؤثّر نظیر کوتاه نمودن پروسه تصویب پایاننامهها، افزایش بودجهی پایاننامه و برگزاری کارگاههای روش تحقیق و مقاله نویسی برای دانشجویان و استادان راهنما جهت تعدیل این موانع توصیه میگردد.