فاطمه بهرامی؛ محمد امیری؛ زهرا عبداللهی
دوره 24، شماره 4 ، مهر و آبان 1396، ، صفحه 217-223
چکیده
زمینه و هدف: حضور در دانشگاه همواره برای تمام دانشجویان خوشایند نیست و ممکن است برخی مواقع دانشجویان با چالشهایی مواجه شوند که منجر به بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی آنها شود. بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی از وجوه فرسودگی تحصیلی میباشد که در چند دهه اخیر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. برایناساس هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
زمینه و هدف: حضور در دانشگاه همواره برای تمام دانشجویان خوشایند نیست و ممکن است برخی مواقع دانشجویان با چالشهایی مواجه شوند که منجر به بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی آنها شود. بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی از وجوه فرسودگی تحصیلی میباشد که در چند دهه اخیر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. برایناساس هدف پژوهش حاضر، شناسایی ارتباط ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی با واسطهگری تابآوری تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری میباشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی–تحلیلی (با استفاده از مدلیابی روابط ساختاری) می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری تشکیل دادند که از بین آنها 170 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده، شامل پرسشنامههای اندازهگیری ادراک محیط آموزشی داندی، تابآوری تحصیلی ساموئلز و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران میباشد. دادههای جمعآوری شده به وسیله نرمافزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، ادراک از محیط یادگیری اثر معناداری بر فرسودگی تحصیلی (33/0-) و تابآوری تحصیلی (51/0) و تابآوری تحصیلی اثر معناداری بر فرسودگی تحصیلی (55/0-) داشت. علاوهبراین، اثر غیرمستقیم ادراک از محیط یادگیری بر فرسودگی تحصیلی از طریق تابآوری تحصیلی نیز معنادار (28/0-) بود. همچنین با توجه به شاخصهای برازندگی مدل؛ شاخص نیکویی برازش (93/0)، ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب (07/0)، شاخص برازش هنجارشده (90/0)، مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار بود.نتیجه گیری: ادراک از محیط یادگیری علاوه بر اثر مستقیم بر فرسودگی تحصیلی، بطور غیرمستقیم نیز از طریق تابآوری تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی اثرگذار است. بنابراین متغیر تابآوری تحصیلی را میتوان به عنوان متغیر میانجی بین ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی در نظر گرفت.کلیدواژه: ادراک از محیط یادگیری، تابآوری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان
فاطمه بهرامی؛ فاطمه مطهرینژاد؛ سعید صمدی
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 732-739
چکیده
اهداف پرستاران به عنوان کارکنان بیمارستان تأثیر قابل توجهی در رضایت بیماران دارند. بررسی عوامل مؤثر بر رفتار و نگرش پرستاران اهمیت بسزایی دارد. عدالت سازمانی یکی از عوامل تأثیرگذار بر رفتار و نگرش پرستاران است که عدم ادراک عدالت سازمانی میتواند پیامدهای ناگواری همچون فرسودگی شغلی و رفتار ناسازگار و استرس شغلی را به همراه داشته ...
بیشتر
اهداف پرستاران به عنوان کارکنان بیمارستان تأثیر قابل توجهی در رضایت بیماران دارند. بررسی عوامل مؤثر بر رفتار و نگرش پرستاران اهمیت بسزایی دارد. عدالت سازمانی یکی از عوامل تأثیرگذار بر رفتار و نگرش پرستاران است که عدم ادراک عدالت سازمانی میتواند پیامدهای ناگواری همچون فرسودگی شغلی و رفتار ناسازگار و استرس شغلی را به همراه داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش میانجی استرس شغلی و فرسودگی شغلی در رابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای ناسازگار در پرستاران مراکز درمانی شهرستان سبزوار است.مواد و روش ها پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. این پژوهش مقطعی است که در قالب معادلات ساختاری ارائه شده است. جامعه آماری شامل تمام پرستاران مراکز آموزشی و درمانی شهرستان سبزوار است که از بین آنها 100 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهایی نظیر عدالت سازمانی نیهوف و مورمن، استرس شغلی فلیپ ال رایس، فرسودگی شغلی ماسلاچ و همکاران و رفتار ناساگار اسپکتور و فوکس استفاده شد. دادههای جمعآوریشده بهوسیله دو نرمافزار SPSS و LISREL تجزیهوتحلیل شد. از نرمافزار LISREL برای انجام تحلیل عاملی تأییدی و آزمون مدل تحقیق استفاده شد.یافته ها یافتههای این پژوهش نشان میدهد عدالت سازمانی تأثیر منفی و معناداری در فرسودگی شغلی (57/0-)، استرس شغلی (43/0-) و رفتار ناساگار (35/0-) دارد. همچنین فرسودگی شغلی (39/0) و استرس شغلی (36/0) تأثیر مثبت و معناداری بر رفتارهای ناسازگار دارد. نتیجه گیری عدالت سازمانی علاوه بر اینکه بهطور مستقیم بر رفتارهای ناسازگار تأثیر میگذارد، بهطور غیرمستقیم از طریق فرسودگی شغلی و استرس شغلی نیز بر رفتارهای ناسازگار تأثیر میگذارد. بنابراین متغیرهای فرسودگی شغلی و استرس شغلی را میتوان به عنوان متغیر میانجی بین عدالت سازمانی و رفتارهای ناسازگار در نظر گرفت.