آموزش بهداشت
زهرا کیوانلو؛ سمیه فضایلی؛ بیتا برغمدی؛ عقیل الله کیخسروی؛ نجمه سبزواری؛ محبوبه نعمت شاهی
دوره 26، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1398، ، صفحه 817-825
چکیده
مقدمه: پاسخگویی یکی از اهداف مهم نظام سلامت می باشد که بیانگر تجربه بیمار از نحوه ارائه خدماتی است که در طول دوره مراقبت دریافت می کند. آگاهی از اهمیت ابعاد مختلف پاسخگویی از نظر بیماران می تواند در تخصیص منابع و تدوین استراتژی های مناسب به مدیریت کمک کند، به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی اهمیت ابعاد مختلف پاسخگویی از دیدگاه مراجعه ...
بیشتر
مقدمه: پاسخگویی یکی از اهداف مهم نظام سلامت می باشد که بیانگر تجربه بیمار از نحوه ارائه خدماتی است که در طول دوره مراقبت دریافت می کند. آگاهی از اهمیت ابعاد مختلف پاسخگویی از نظر بیماران می تواند در تخصیص منابع و تدوین استراتژی های مناسب به مدیریت کمک کند، به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی اهمیت ابعاد مختلف پاسخگویی از دیدگاه مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی سبزوار صورت گرفت.مواد و روش: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی بر روی مراجعین 10مرکز بهداشتی درمانی شهرستان سبزوار در سال96 انجام شد. انتخاب مراکز خوشه ای- تصادفی بود که در نهایت 6 مرکز انتخاب و از هر مرکز 40نفر بصورت تصادفی مورد پرسشگری قرار گرفتند. ابزارمطالعه پرسشنامه سازمان جهانی بهداشت بود .داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS21 تحلیل گردید.یافته ها:نتایج نشان داد ابعاد مختلف پاسخگویی از دیدگاه مراجعین مراکز بهداشتی و درمانی بجز بعد استقلال بسیار مهم بیان گردید. مهمترین بعد از نظر مراجعین حق انتخاب ( 98.3درصد ) و کم اهمیت ترین آن بعد استقلال( 72.9درصد)بود. گرچه بین اهمیت پاسخگویی کلی با متغیرهای دموگرافیک رابطه معناداری مشاهده نگردید ولی در بعد احترام به کرامت، با جنس رابطه معنادار مشخص شد(0.05p= (.نتیجه گیری:عنایت به نتایج مطالعه و ماهیت دولتی بودن مراکز بهداشتی درمانی، توجه به حق انتخاب گیرندگان خدمات در زمینه پاسخگویی می تواند راهنمای مناسبی جهت تخصیص اثر بخش تر منابع و افزایش رضایت مندی گیرندگان خدمت باشد.
آموزش بهداشت
سید مجتبی موسوی بزار؛ زهرا کیوانلو؛ عقیل الله کیخسروی؛ محمد نعمت شاهی؛ عاطفه اسدی؛ محبوبه نعمت شاهی
دوره 26، شماره 4 ، مهر و آبان 1398، ، صفحه 413-420
چکیده
زمینه و هدف :کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، یکی از شاخص های سنجش سلامتی بیماران می باشد و به اندازه گیری عملکرد، رفاه و سلامت عمومی بیمار در هر یک از سه حوزه (جسمی، روانی و اجتماعی) اشاره دارد.سطح کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی پایین تر از افراد سالم می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی فاکتورهای مرتبط باکیفیت زندگی در بیماران دیالیزی می ...
بیشتر
زمینه و هدف :کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، یکی از شاخص های سنجش سلامتی بیماران می باشد و به اندازه گیری عملکرد، رفاه و سلامت عمومی بیمار در هر یک از سه حوزه (جسمی، روانی و اجتماعی) اشاره دارد.سطح کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی پایین تر از افراد سالم می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی فاکتورهای مرتبط باکیفیت زندگی در بیماران دیالیزی می باشد.مواد و روش ها:این مطالعه مقطعی بر روی 50 بیمار همودیالیزی 15-87 ساله درشهر مشهد در سال 1396انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست اطلاعات جمعیتی و پرسشنامه SF-36انجام گردید. آنالیز داده ها باSPSS نسخه21انجام شد.برای توصیف متغیرها ازشاخص فراوانی و میانگین وانحراف معیاراستفاده گردید تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال-والیس و من -ویتنی انجام شد. یافته ها:میانگین نمره کیفیت زندگی2/8±3/43بود که در بعد جسمی11.9± 8/42و در بعد روانی4/10±9/43می باشد. بیشترین میانگین نمره کیفیت زندگی در مردان 1/6±5/42 ،در افراد مجرد 5/6±43 ، در استفاده کنند گان از وسایل نقلیه عمومی4/8±9/44و افراد با سطح تحصیلات در حد سیکل 7/6±5/43بود ولی میانگین نمره کیفیت زندگی به جزسن (04/0=,p3/0-=r ) وطول مدت هرجلسه دیالیز(007/0=,p 2/0-=r ) باهیچکدام ازویژگیهای فردی، فاکتورهای آزمایشگاهی وفاکتورهای کلینیکی ارتباطی رانشان نداد. وضعیت تاهل(03/0=p) و طول مدت هر جلسه به ساعت (03/0=p) و سن(04/0=p) با بعد جسمی کیفیت زندگی ارتباط معنی داری داشت . نتیجه گیری: کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز پایین بوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان به حمایتهای اجتماعی و رسیدگی به وضعیت رفاهی این افراد است.